webby1 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Jeg holder på å lære meg PHP og prøver å lage et cms-system. Hvordan kan man redigere innhold fra en tekstfil i nettleseren via tekstbokser? Hva slags kode må jeg bruke? Takk for svar! Endret 29. januar 2010 av webby1 Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 file_get_contents og file_put_contents Lenke til kommentar
webby1 Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Oki, takk! Sikkert et noob-spm, men hvordan får jeg lagret det i nettleseren. Har fått teksten inn i en textarea med den funksjonen du nevnte. Lenke til kommentar
Even_A Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) html fila: skriv.html <form action="skriv.php" method="post"> <input type="text" name="verdi" /> <input type="submit" value="send" /> </form> Slik skriver du til en txt fila: skriv.php <?php // Script for å skrive til en txt fil, skrevet av Even. $txtFIL = "notis.txt"; // Path til txt fila. Må ha CHMOD 777 $melding = $_POST['verdi']; $skriv = fopen($txtFIL, 'w') or die("Klarte ikke å åpne $txtFIL"); fwrite($skriv, $melding); fclose($skriv); ?> For å lese en txt fil: les.php <?php // Script for å lese en txt fil, skrevet av Even. $txtFIL = "notis.txt"; // Fila du skal lese. $les = fopen($txtFIL, 'r'); $resultat = fread($les, filesize($filename)); fclose($les); echo $resultat; ?> Har ikke testet koden jeg skrev, så håper jeg ikke glemte noe. Lykke til! Endret 31. januar 2010 av Even_A Lenke til kommentar
webby1 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Tusen takk! Jeg prøver å lage en redigeringsboks, hvor man kan redigere artikler. Altså, teksten vises i en textarea-boks, hvor man kan redigere teksten og lagre. Noen som vet hvordan man gjør dette? Endret 1. februar 2010 av webby1 Lenke til kommentar
Even_A Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Om den skal brukes til artikler er ikke .txt filer no tess. Lær deg litt om databaser. Søk på "MySQL tutorial" eller lignende. Jeg råder deg sterkt til å lese dette istedenfor å finne koden selv. Er det 1 ting du har bruk for når det gjelder koding, så er det databaser. Det er så viktig at du forstår hvordan det fungerer at jeg velger å ikke gi deg et eksempel før du har prøvd. Prøv og feil, og post koden din her. Jeg er sikker på at noen vil rettlede deg. På denne måten får du læring også Lenke til kommentar
webby1 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Ja, databaser er nok best til slikt. Men klarte å finne ut av det, men det ble ikke helt perfekt. $content = file_get_contents('gjester.txt'); $fp = fopen("gjester.txt", "a+"); $linje = $_POST['tittel']; fwrite($fp, $linje); fwrite($fp, "\n"); fclose($fp); echo "<form action='les.php?&' method='post'>"; echo "<textarea cols='50' rows='20' name='tittel' />"; echo $content; echo "</textarea>"; echo "<input type='submit' name='login'>"; echo "</form>"; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå