Gå til innhold

Hjelp til kjøp av laptop med fritt budsjett

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en laptop som skal kun brukes til betting/aksjer osv

Den må ha en stor skjerm/oppløsning (17" minimum)

Den må også se veldig bra ut

Den kan ikke bråke mye

Den trenger ikke være veldig bra, men det gjør ingen ting :)

Det beste hadde vært om noen vet om div butikker som selger "custom" pcer alla "alienware" bare ikke så nerd lissom :)

Alle forslag tas imot med takk. Og ser det veldig bra ut kanskje jeg kjøper 2 og sender den ene til den mest hjelpsomme! hehe

Endret av dexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle forslag tas imot med takk. Og ser det veldig bra ut kanskje jeg kjøper 2 og sender den ene til den mest hjelpsomme! hehe

He he.. å den går vel alle på :thumbdown:

var egentlig litt tull, men tror jeg kommer til å gjøre det for gøy! hehe. siden jeg har muligheten, men kommer jo litt ann på prisen da

Edit:

Du prøver å si at du ikke har mulighet til å kjøre OSX (Mac altså)?

Trenger du god batteritid også?

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe macbook pro men siden den skal blir oppdadert snart blir det så dumt å kjøpe sant, og jeg kan ikke vente da det haster litt. Bateritid er ikke så viktig

Endret av dexity
Lenke til kommentar
Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe macbook pro men siden den skal blir oppdadert snart blir det så dumt å kjøpe sant, og jeg kan ikke vente da det haster litt.

Jeg har et veldig bra forslag til deg;

17" MacBook Pro.

Starter på kr 19.490,00 med gratis levering.

Så kan du oppgradere prosessoren fra 2,8GHz Intel Core 2 Duo til en 3,06GHz Intel Core 2 Duo for 2.550 ekstra.

Spørsmålet blir så om du har lyst på 8GB RAM fra Apple for 5.100, eller om vi har lyst til å kjøpe et annet sted.

For 3.498 får du 8GB RAM, av typen Corsair Value DDR3, som kjører på 1066 MHz. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=441042

For 425 kroner får du en 500GB harddisk på 7200 RPM, som sannsynligvis holder i lange baner. Skjermen kan du også få uten gjenskinn for 425 kroner ekstra, men dette er jo noe du må se på om du ønsker.

Sleng med iWork til 640 kroner, så får du det som er tilsvarende Word, Excel og PowerPoint. Alternativt kjøper du Microsoft Office 2008:Mac fra Komplett til 995. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=366847

Sleng så på en Apple Mini DisplayPort til DVI-adapter til 249, og en fra Mini DisplayPort til VGA for enda 249. Få med deg fjernkontrollen til 149, og så trenger du Windows 7 hvis du vil kunne kjøre det. For 2.795 får du Widnows 7 Ultimate på DVD, både 32-bit og 64-bit. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498111

Selve maskinen, med 4GB RAM, 3,06Ghz prosessor, med 500GB harddisk på 7200 RPM, skjermadapter til VGA og DVI, fjernkontroll og iWork kommer på 24.177,00.

Totalt kommer handlelisten din på

Maskin fra Apple: 24.177,00

8GB RAM Komplett: 3.498,00

Office fra Komplett: 995,00

Windows 7 Komplett: 2.795,00

Sum: 31.465,00

Da får du en utrolig rå maskin som ser veldig bra ut, og den vil yte godt. Dessuten får du 7 timer batteri og en uslåelig kombinasjon av to operativsystemer, samtidig som maskinen er bygget av én blokk aluminium.

Maskinen fra Apple er da slik;

3.06GHz Intel Core 2 Duo

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2X2GB

500 GB Serial ATA-harddisk (7200 rpm)

SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Antiglare Widescreen Display

Backlit Keyboard (Norway) & User's Guide (Norway)

iWork forhåndsinstallert (Engelsk versjon)

Apple Mini DisplayPort til DVI-adapter

Mini DisplayPort til VGA-adapter

Apple Remote

Lenke til kommentar

Angående ny maskin, så kommer de muligens med i5/i7. Dette er jo noe du kan vente på, men Apple har ikke planlagt presentasjon av nye maskiner, så det kan hende at maskinene blir oppgradert i det stille, noe som kan skje når som helst, men det kan også hende at maskinene ikke blir oppdatert før til sommeren. Du kan jo vente til du ikke klarer mer, og hvis den fortsatt ikke er oppdatert, så kjøper du bare en.

Det vil alltid komme noe bedre, men det jeg har foreslått vil være en fantastisk maskin!

Lenke til kommentar

Ser nå at den skal brukes til betting og ikke trenger å være så kraftig. 8GB RAM blir nok da litt overkill, da ville jeg heller spart de pengene. Du trenger ihvertfall ikke 3,06GHz-prosessoren, og RAM kan du vente med til det blir billigere, spør du meg.

Trenger uansett ikke 8GB RAM med mindre du har tenkt å gjøre kraftig videoredigering.

Du kan jo også vurderer å droppe 7200 RPM-harddisken, du vil få litt bedre batterilevetid og den vil ikke bråke like mye.

Eventuelt er SSD mye stillere (lager ikke lyd i det hele tatt), og bruker mindre strøm, men koster ganske mye mer.

Så jeg vil da anbefale deg å a) Kjøpe den jeg har linket til og få en maskin som er litt overkill, men som kan selges for mye i etterkant eller b) Gå ned som anbefalt over, som gjør at du sparer roughly 3000 på selve maskinen, og eventuelt 3500 til på å ikke kjøpe 8GB RAM.

Pengene du sparer her kan du bruke på en iPad når den kommer til Norge.

Og angående oppdateringer, som sagt kommer det alltid noe nytt. Når den bare skal brukes til aksjehandel og slikt småpjatt, så ville jeg faktisk kjøpt den nå. Ja, det kan komme en ny, men Apple har ikke sagt når, og du får fortsatt en kraftig og veldig bra maskin til en god pris.

I tillegg, som jeg glemte å nevne, er maskinen veldig stille. Dette er fordi den ikke har 50 vifter på undersiden, men varmen går ut gjennom selve "karosseriet" på maskinen. Aluminium leder varme godt, så du får en varm maskin, men den bråker ikke. Deilig å ha på fanget en sen kveld.

Her kommer da en liten oppsummering av forslagene mine:

1) 17" MacBook Pro - veldig rask

Spesifikasjoner fra Apple:

3.06GHz Intel Core 2 Duo

Apple Remote

17" MacBook Pro alternativ 2

Maskin fra Apple: 21.202,00

Sum: 28.490,00

2.8GHz Intel Core 2 Duo

500 GB Serial ATA-harddisk (5400 rpm)

Apple Remote

Eventuelt går du for en 13.3" MBP til reise, og en 24" Cinema Display med LED-baklys som skjerm hjemme.

Denne har alt av kabler, inkludert strøm, bilde og lyd samt USB gjennom en kabel som kommer fra skjermen. Du får én kabel til strøm, tre til maskinen og det er alt du trenger.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Skal du ikke kjøpe Macbooken som jeg var den første til å mase om, så synes jeg Lenovo eller Asus er merkene du skal gå etter. Lenovo-maskinene oser kvalitet av og at man har en Lenovo oser det da, åpenbart, kvalitetsbevissthet av. Hadde jeg hatt et budsjett som var ordentlig romslig, ville jeg ihvertfall kjøpt en Thinkpad. Det er datamaskiner som ikke har den råeste ytelsen på papiret, men det trenger de heller ikke. En Thinkpad funker alltid, uansett (nesten ihvertfall:)). Asus-maskinene er litt mer for "mannen i gata", om man kan si det slik, men har likevel et design som vel bare Apple matcher. Og Asus ble jo nylig kåret til det merket med færrest feil - heller ikke noe dårlig skussmål.

Men skal jeg være helt ærlig, så har du svært beskjedne krav til maskinen din! Invester i en god prosessor og nok RAM, slik at du får en responsiv maskin som kan behandle mange enkle oppgaver samtidig. Ellers ville jeg gått etter utseendet og kvalitetsfølelsen og derfor blir dette mine to-tre forslag:

Lenovo ThinkPad W700 17" WUXGA. Litt i overkant hissig og dyr, men en skikkelig arbeidshest du får glede av lenge! Snakk med gutta hos komplett.no og få den levert med Windows 7.

ASUS X70IC 17.3" WXGA HD+ LED. Også overdrevent hissig, men til en mer akseptabel pris. Fin og se på og kvalitetsfølelse. En sikker vinner.

ASUS X77JA 17.3" WXGA HD+ LED. Den jeg ville valgt, men det er litt lite spennende å anbefale en maskin til 7995,- når budsjettet er helt åpent :). Like fullt vil denne være fantastisk å jobbe med, det er jeg sikker på. Trenger nødvendigvis ikke bruke mer enn nødvendig heller?

Og forresten, du trenger ikke kjøpe en til meg også... En mini-bærbar holder lenge! :D Ha-ha, bare tøyser. Lykke til med kjøp! :D

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar
Ser nå at den skal brukes til betting og ikke trenger å være så kraftig. 8GB RAM blir nok da litt overkill, da ville jeg heller spart de pengene. Du trenger ihvertfall ikke 3,06GHz-prosessoren, og RAM kan du vente med til det blir billigere, spør du meg.

Trenger uansett ikke 8GB RAM med mindre du har tenkt å gjøre kraftig videoredigering.

Du kan jo også vurderer å droppe 7200 RPM-harddisken, du vil få litt bedre batterilevetid og den vil ikke bråke like mye.

Eventuelt er SSD mye stillere (lager ikke lyd i det hele tatt), og bruker mindre strøm, men koster ganske mye mer.

Så jeg vil da anbefale deg å a) Kjøpe den jeg har linket til og få en maskin som er litt overkill, men som kan selges for mye i etterkant eller b) Gå ned som anbefalt over, som gjør at du sparer roughly 3000 på selve maskinen, og eventuelt 3500 til på å ikke kjøpe 8GB RAM.

Pengene du sparer her kan du bruke på en iPad når den kommer til Norge.

Og angående oppdateringer, som sagt kommer det alltid noe nytt. Når den bare skal brukes til aksjehandel og slikt småpjatt, så ville jeg faktisk kjøpt den nå. Ja, det kan komme en ny, men Apple har ikke sagt når, og du får fortsatt en kraftig og veldig bra maskin til en god pris.

I tillegg, som jeg glemte å nevne, er maskinen veldig stille. Dette er fordi den ikke har 50 vifter på undersiden, men varmen går ut gjennom selve "karosseriet" på maskinen. Aluminium leder varme godt, så du får en varm maskin, men den bråker ikke. Deilig å ha på fanget en sen kveld.

Her kommer da en liten oppsummering av forslagene mine:

1) 17" MacBook Pro - veldig rask

3.06GHz Intel Core 2 Duo

Apple Remote

17" MacBook Pro alternativ 2

Maskin fra Apple: 21.202,00

Sum: 28.490,00

2.8GHz Intel Core 2 Duo

500 GB Serial ATA-harddisk (5400 rpm)

Apple Remote

Eventuelt går du for en 13.3" MBP til reise, og en 24" Cinema Display med LED-baklys som skjerm hjemme.

Denne har alt av kabler, inkludert strøm, bilde og lyd samt USB gjennom en kabel som kommer fra skjermen. Du får én kabel til strøm, tre til maskinen og det er alt du trenger.

tusen takk for veldig bra forslag Henrik. Tror du har overbevist meg :)

Har foresten funnet "colorwarepc" noen som har hørt om de før? hadde vært litt stilig med noen farger på kontoret :) men er litt usikker på om det vill bli no avgifter ell no..

Lenke til kommentar

Colorware har jeg hørt om, du har to valg - enten kjøper du en maskin gjennom dem, som de da bestiller, farger og sender til deg, eller så sender du inn et eget produkt.

Problemet med de er jo naturligvis garanti. For det første - når maskinen blir kjøpt gjennom dem, så går det ikke helt bra. Da får du ikke norsk forbrukerkjøpslov på din side, for maskinen er kjøpt i USA.

Hvis du sender den inn må de åpne den helt, og garantien vil da ryke.

De ser bra ut, men jeg hadde nok ikke tatt meg bryet med å kjøpe en. Apple Store selger blant annet slike "hard shells" som du tar rundt maskinen, som gir ekstra beskyttelse. Disse finnes også i farger, her er et eksempel.

http://store.apple.com/no/product/TW214ZM/...mp;s=topSellers

Dette gjør jo at du får farget maskinen, blir ikke helt likt som med Colorware, men betrakelig billigere, kan taes av når du ønsker det og du kan selge maskinen med en god pris - ikke alle vil ha en grønn Mac med sorte detaljer.

Når du uansett skal svi av såpass mye penger, så ville jeg også vurdert en skjerm. Hvis du ikke allerede har en på kontoret, eller ønsker å bytte den ut, så går Apple sin 24" LED Cinema Display for å være veldig god.

Ser også fantastisk bra ut!

http://www.apple.com/no/displays/

Hvis du først skal ha en 17", så ville jeg i tillegg vurdert et eksternt tastatur. Da kan jeg varmt anbefale Apple sitt trådløse, som jeg skriver på nå. Ser bra ut, lite og godt å skrive på. Koster 599, så det er ikke allverdens.

http://www.apple.com/no/keyboard/

I tillegg kan jo også en ekstern mus være ønskelig, Apple har Magic Mouse, http://www.apple.com/no/magicmouse/, men det har vært blandede følelser som den. Noen liker den, andre hater den.

Logitech har også noen pene, jeg har en MX Revolution (som er sort) hjemme, og har en VX Nano til laptopen. Begge er sorte, og tar seg veldig godt ut ved siden av MacBook Pro!

Lykke til med kjøpet! Som sagt, råder deg fra å styre unna Colorware, garantien mister du, og det er vanskeligere å få solgt maskinen når du ikke trenger den mer.

Edit:

Som et lite ekstratips - dersom ekstern skjerm av en eller annen grunn er uaktuelt, så kan du kjøpe et stativ som løfter opp Macen. Du trenger da ekstern mus og tastatur, henviser da til anbefalingen over. Dette er et pent stativ, og da får du også løftet maskinen opp slik at skjermen blir i en mer komfortabel arbeidshøyde.

http://store.apple.com/no/product/TN740ZM/...mp;s=topSellers

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar
Colorware har jeg hørt om, du har to valg - enten kjøper du en maskin gjennom dem, som de da bestiller, farger og sender til deg, eller så sender du inn et eget produkt.

Problemet med de er jo naturligvis garanti. For det første - når maskinen blir kjøpt gjennom dem, så går det ikke helt bra. Da får du ikke norsk forbrukerkjøpslov på din side, for maskinen er kjøpt i USA.

Hvis du sender den inn må de åpne den helt, og garantien vil da ryke.

De ser bra ut, men jeg hadde nok ikke tatt meg bryet med å kjøpe en. Apple Store selger blant annet slike "hard shells" som du tar rundt maskinen, som gir ekstra beskyttelse. Disse finnes også i farger, her er et eksempel.

http://store.apple.com/no/product/TW214ZM/...mp;s=topSellers

Dette gjør jo at du får farget maskinen, blir ikke helt likt som med Colorware, men betrakelig billigere, kan taes av når du ønsker det og du kan selge maskinen med en god pris - ikke alle vil ha en grønn Mac med sorte detaljer.

Når du uansett skal svi av såpass mye penger, så ville jeg også vurdert en skjerm. Hvis du ikke allerede har en på kontoret, eller ønsker å bytte den ut, så går Apple sin 24" LED Cinema Display for å være veldig god.

Ser også fantastisk bra ut!

http://www.apple.com/no/displays/

Hvis du først skal ha en 17", så ville jeg i tillegg vurdert et eksternt tastatur. Da kan jeg varmt anbefale Apple sitt trådløse, som jeg skriver på nå. Ser bra ut, lite og godt å skrive på. Koster 599, så det er ikke allverdens.

http://www.apple.com/no/keyboard/

I tillegg kan jo også en ekstern mus være ønskelig, Apple har Magic Mouse, http://www.apple.com/no/magicmouse/, men det har vært blandede følelser som den. Noen liker den, andre hater den.

Logitech har også noen pene, jeg har en MX Revolution (som er sort) hjemme, og har en VX Nano til laptopen. Begge er sorte, og tar seg veldig godt ut ved siden av MacBook Pro!

Lykke til med kjøpet! Som sagt, råder deg fra å styre unna Colorware, garantien mister du, og det er vanskeligere å få solgt maskinen når du ikke trenger den mer.

Edit:

Som et lite ekstratips - dersom ekstern skjerm av en eller annen grunn er uaktuelt, så kan du kjøpe et stativ som løfter opp Macen. Du trenger da ekstern mus og tastatur, henviser da til anbefalingen over. Dette er et pent stativ, og da får du også løftet maskinen opp slik at skjermen blir i en mer komfortabel arbeidshøyde.

http://store.apple.com/no/product/TN740ZM/...mp;s=topSellers

Igjen tusen takk for veldig bra tips! Du burde nesten jobbe som pctipshjelp eller no, hehe.

Da blir det så jeg kjøper macbook pro 17" med sånn svart omslag.

(Venter noen dager å se om den "i7" oppdateringen kommer)

Opdaterer denne posten når jeg bestiller ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

lovte å opddatere threaden når jeg hadde bestilt, og det har jeg nå :)

Har lett utrolig grundig og tror jeg har funnet noe som passer meg perfekt.

Det ble dessverre ikke mac, men den kom på en sterk 2.plass.

Jeg har bestilt "Asus G73JH" fra "xoticpc.com"

Der kan man både velge specs selv og i tilleg "styler" de den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...