aluxez Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Det er rett og slett pga penger at de driver på slik de gjør der. Vi burde hjelpe til med å få de til å bruke områdene på andre måter enn å valse ned hele skogen. Men vi kan ikke stå og peke på at de er slemme osv, vi gjør det samme med oljen vår. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Nei, absolutt alle dommedagsprofeter har vist seg å ta feil. At man har målt noe endrer ikke dette, bare se på klimabløffen. Jeg merker meg at din definisjon av dommedagsprofetier er svært vid. Jeg synes helt ærlig det er en litt smålig taktikk å bruke - å rope om useriøse dommedagsprofetier når en peker på høyst reelle og virkelige problemer. Hvorfor i alle dager gjør du dette? Vårt samfunn er gjennomsyret av dritt og på mange områder råtner det innenfra og ut. Men vi har det godt her i vår lille, trygge avkrok. Skremmer det oss, at vi kanskje vil måtte engasjere oss og gjøre en innsats, kanskje til og med avstå fra noen av våre forgudede goder? Det minner, som sagt, litt om femåringen som laller og skriker mens han holder seg for ørene og kniper igjen øynene. Vi har masse problemer allerede i dag som man kan ta tak i. Det er ikke noe behov for å dra inn verdens undergang. I dette tilfellet er det du, og ingen andre, som har dratt inn verdens undergang og dommedag. Opplys meg? Hva kunne jeg skrevet annerledes i førsteposten her?Fjern "på vippepunktet" i overskriften. Det er dommedagsjargong og allerede der mistet du mange lesere. Vel, gidder en ikke å tilegne seg et minimum av kunnskap om hva saken faktisk gjelder, er det ikke verdt det. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Men vi kan ikke stå og peke på at de er slemme osv, vi gjør det samme med oljen vår. ..så må en jo kunne si at det er noe grunnleggende galt i hvordan vårt samfunn er bygd opp? Det er basert på en evig vekst og en stadig tilgrafsing av materiell rikdom. Stopper det opp, vil fryktelig mye falle sammen - kanskje blir det da verst for de rikeste. Det skremmer vettet av oss, tror jeg, derfor vil det også være fryktelig vanskelig å få endret på slike grunnleggende, inngrodde holdninger. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Nei, absolutt alle dommedagsprofeter har vist seg å ta feil. At man har målt noe endrer ikke dette, bare se på klimabløffen.Jeg merker meg at din definisjon av dommedagsprofetier er svært vid.Jeg bruker som definisjon de som sier det vil bli slutt på livet på jorda eller på den menneskelige sivilisasjon. Er dette svært vidt som definisjon? Nei, du sa ikke det eksplisitt, men du brukte deres terminologi. Jeg synes helt ærlig det er en litt smålig taktikk å bruke - å rope om useriøse dommedagsprofetier når en peker på høyst reelle og virkelige problemer. Hvorfor i alle dager gjør du dette?Fordi du ikke klarte å motstå fristelsen fra å bruke dommedagsterminologi. Vårt samfunn er gjennomsyret av dritt og på mange områder råtner det innenfra og ut. Men vi har det godt her i vår lille, trygge avkrok.Vi har mange utfordringer å ta fatt i, forurensing av vann og svevestøv for eksempel.Skremmer det oss, at vi kanskje vil måtte engasjere oss og gjøre en innsats, kanskje til og med avstå fra noen av våre forgudede goder?Hvordan i alle dager skulle det hjelpe å avstå fra noen goder? Jeg har null tro på avlatshandlinger. Opplys meg? Hva kunne jeg skrevet annerledes i førsteposten her?Fjern "på vippepunktet" i overskriften. Det er dommedagsjargong og allerede der mistet du mange lesere.Vel, gidder en ikke å tilegne seg et minimum av kunnskap om hva saken faktisk gjelder, er det ikke verdt det.Jeg fulgte linken, men du mistet som sagt lesere. Om målet kun var å nå "menigheten" så gjorde du selvsagt riktig. Endret 31. januar 2010 av robertaas Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Jeg merker meg at din definisjon av dommedagsprofetier er svært vid.Jeg bruker som definisjon de som sier det vil bli slutt på livet på jorda eller på den menneskelige sivilisasjon. Er dette svært vidt som definisjon? Ja, det vil jeg påstå. Vi har mange utfordringer å ta fatt i, forurensing av vann og svevestøv for eksempel. Absolutt. Men lista er lang, og den inneholder også vern av regnskog i Ecuador. Hvordan i alle dager skulle det hjelpe å avstå fra noen goder? Jeg har null tro på avlatshandlinger. Tanken er for eksempel å droppe etterspørselen etter fancy tømmer fra regnskogene, i dette tilfellet. Det har ikke noe med avlat å gjøre, men at enkelte mennesker må innse at de ikke kan forvente å gjøre som de selv vil - og vurdere litt mer etisk riktig treverk på kjøkkenbenken sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå