Gå til innhold

Skrivebordsmiljø - Linux distro

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt nyskgjerring på den forskjellinge Linux distroene som er ute å går. Jeg lurer mest på hvilket skrivebordsmiljø som dere synes er mest "moderne". Jeg liker jo veldig godt KDE, da jeg har en Kubuntu distro iggende, men er det andre forslag med skrivebordsmiljøer som er liknende, kanskje litt som Windows 7 eller KDE?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GNOME:

*Alt for mange små problemer, og mye som burde ha hatt noe å stille på i GUI

*Men til gjendgjeld er det komplett nok

*Bruker GTK, og det er visse problemer med dette

KDE:

*Pent, lekker og fungerer

*Alt for mange distroer kjører direkte ustabile versioner, og det er alt for mange døde projekt rundt

*Og mye rart i bunn og grunn som må fikses, f.eks at du kan bare sette opp 1 snarvei per item i kwin

*Ingen bruker QT4 til å lage programmer i :(

XFCE:

*Husker ikke noe om det

Box:

*Pent og fungerer

*Mangler alt for mye misc verktøy, som bare er tilgjengelig i de store. Med mindre du kan deg vei om det store config og etc(og alt som mangler dokumentasjon)

*Kjører du *box+skrivebordsmiljø mister du ofte kritiske funksjoner

LXDE:

*Kommer seg, men mye igjen. Kan skaffe box noe de trenger

Lenke til kommentar
Hei, jeg er litt nyskgjerring på den forskjellinge Linux distroene som er ute å går. Jeg lurer mest på hvilket skrivebordsmiljø som dere synes er mest "moderne". Jeg liker jo veldig godt KDE, da jeg har en Kubuntu distro iggende, men er det andre forslag med skrivebordsmiljøer som er liknende, kanskje litt som Windows 7 eller KDE?

De fleste linux-distroene gir deg vel mulighet til å velge skrivebordsmiljø selv. Jeg bruker Gnome fordi det er enkelt og rettfram. I tillegg til de som er nevnt er jo Enlightenment en skikkelig stayer med mye eyecandy.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt bare to gjenomførte skrivebordsmiljøer og det er Gnome og KDE, jeg bruker Gnome for de det er effektivt og nyere KDE har jeg aldri greid og få taket på.

Og jeg håper man er forbi stadiet at man skal ligne på Windows, man bør vel ha kommet lengre enn det.

Lenke til kommentar
synes hele skrivebordsmodellen er litt 90-talls tbh. personlig bruker jeg ikke skrivebordsmiljø. har ikke behov for ikoner eller slikt.

Leksa om hvor flott kommandolinja er o.l har man hørt i 15 år så jeg regner med du har noe helt nytt og komme med?

Lenke til kommentar

jeg har en terminalemulator som bakgrunn og bruker en vindusbehandler hvor jeg har satt opp tastatursnarveier for å åpne de programmene jeg bruker samt for å flytte og ellers manipulere vinduer. har tolv arbeidsflater. ene har en nettverksbehandler, andre har en nettleser, tredje har en irc-klient, tolvte har en systemmonitor - og resten har da denne terminalemulatoren. kjører da grafiske program oppå dette. fungerer evig lenge.

Lenke til kommentar
synes hele skrivebordsmodellen er litt 90-talls tbh. personlig bruker jeg ikke skrivebordsmiljø. har ikke behov for ikoner eller slikt.

Leksa om hvor flott kommandolinja er o.l har man hørt i 15 år så jeg regner med du har noe helt nytt og komme med?

Er vel kanskje det at det er mer effektiv å ha keybinds til programmer og operasjoner man bruker ofte, og en enkel run-meny for andre ting enn å måtte navigere eller klikke på ikoner for å få opp programmer. Da kan man holde hendene på keyboardet en større del av tiden. På den måten trenger du gjerne ikke mer enn en liten taskbar, kanskje en trayer hvis du bruker programmer som GUI IM-klienter, etc. Og vips, en DE blir bare til besvær. Selv bruker jeg ren Openbox med tint2 som taskbar.

Lenke til kommentar

har tint2 jeg óg. mest fordi jeg har tolv arbeidsflater og synes det er greit å ha oppe en oversikt slik at jeg vet hvilket program som er hvor.

har en meny med de mest brukte applikasjonene, men benytter den aldri selv. er vel heller mer itilfelle pappa ellnz skulle bruke laptopen ved en eller annen anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...