Gå til innhold

Strupe hastigheten til LAN porter

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en problemstilling.

Har 1 bredbåndslinje inn og deler den med mine hybelbeboere i kjelleren. Har et problem at en av hybelboerne sitter og laster opp og ned så mye data at vi andre knapt kommer oss på nett.

Hybelbeboerne er på kabel, altså ikke trådløst. Ønsker å strupe LAN portene på routeren min slik at de kun tar en viss hastighet av linja mi? Er det noen av dere som har gode forslag til hvordan dette gjøres?

I dag har jeg en D-link 655 router, er det mulig med den? Jeg har lest manual og vært igjennom hele menyen uten at jeg finner slik funksjon.

Eventuelt annen router som har slik funksjon?

Takker så mye for svar og hjelp jeg kan få

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan sette opp et vlan hvor de som leier sitter på 1 del som er splittet. Det er dog litt vanskelig, tror det er mindre jobb å bare snakke med de.

Hmm, hva mener du med 1 del som er splittet?

Tro meg, jeg har snakket med de og det er i realiteten 1 person av de som er problemet, og han skylder på de andre osv. Så jeg har prøvd, så det å strupe hastigheten er jo ikke noe jeg vil gjøre egentlig, og heller ikke gunstig, men jeg må gjøre noe. Og ikke kan jeg si opp leieboern på dette grunnlaget heller.

Så takker så mye for innspill.

MVH

Martin

Lenke til kommentar
Du kan sette opp et vlan hvor de som leier sitter på 1 del som er splittet. Det er dog litt vanskelig, tror det er mindre jobb å bare snakke med de.

Hmm, hva mener du med 1 del som er splittet?

Tro meg, jeg har snakket med de og det er i realiteten 1 person av de som er problemet, og han skylder på de andre osv. Så jeg har prøvd, så det å strupe hastigheten er jo ikke noe jeg vil gjøre egentlig, og heller ikke gunstig, men jeg må gjøre noe. Og ikke kan jeg si opp leieboern på dette grunnlaget heller.

Så takker så mye for innspill.

MVH

Martin

Du har noe som heter Guest Network på din 655.

Om du klarer begrense hastigheta over dette nettverket er jeg usikker på.

Endret av Johnnygrandis
Lenke til kommentar

Hvis du har en gammel 10mb switch, kan du legge den inn mellom ruteren og kabelen til leieboer - da får han iallefall bare 10mb.

Har d-link 655 selv, og der er det ikke noe måte å strupe linjen på direkte. Du kan gjøre det indirekte vi QoS - du gir leieboer en fast ip via mac adressen hans, og så setter du hans ip til å ha lavest prioritet. Da kan han laste ned og styre på så mye han vil, men når andre bruker linjen vil hans trafikk komme bakerst i køen. Jeg bruker samme prinsipp selv på serveren min, slik at selv om jeg laster ned for fulle mugger, kan jeg sitte og spill online uten noe lag.

Lenke til kommentar

Kjempegodt tips Taxman,

Dette skal jeg nyttigjøre meg av (har to leieboere)

Da gjelder det bare å finne ut av instillingene, noen tips ??

Er det så enkelt at jeg bare setter ip adressen hans inn her, gjør jeg noe med portnummer eller noen av de andre nedtrekksvalgene?

Remote ip gjør jeg noe her?

Det eneste jeg vil er at denne ip adressen havner bak alle de andre på nettverket, er det slik at jeg må sette inn alle maskinene på nettverket inn her og prioritere for at dette skal virke mon tro...

7390c64149d.jpg

Jeg har satt statisk ip på alle maskinene på nettverket.

Endret av Johnnygrandis
Lenke til kommentar

Ser ut som du nesten er i boks her.

Du setter ip'ene til de som skal begrenses inn, setter de til 255

Så smeller du inn dine egne pc'er med mellom 50-100 en plass. Greit å ha litt prioritet å gå på fordi ruteren er "smart" nok til å prioritere enkelt trafikk foran deg igjen dersom den er viktig nok.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar, men er ikke helt det jeg er ute etter.

Hva med å kjøpe en ny router, er det noen dere vet om som har slik struping av hastighet på LAN portene?

Hva med Linksys sin WRT54GL, den er Linux basert og kan legges inn annen software på, noen som kjenner til dette?

Takker så mye for svar, begynner å bli oppgitt nå

MVH

Martin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...