Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor lang reparasjonstid?


Anbefalte innlegg

Jeg leverte inn min bærbare pc fra Acer til Elprice den 18.12.09 pga at jeg hadde klar å søle kaffe på den. Heldigvis hadde jeg kjøpt Acer 3 års utvidet garanti (forsikring) da jeg kjøpte pcen og fikk beskjed om at hvis det da skulle skje noe med pcen så fikk jeg fortere og bedre hjelp med feilen.

Etter å h purret på dem flere ganger fikk jeg beskjed om at etter 21 virkedager kunne jeg kreve ny pc. Det prøvde jeg på idag da det har gått så lenge (selv om Acer hadde juleferie 22.12.09-02.01.10). Da fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gi ut en ny pc sånn uten videre og at de skulle ringe og prøve og finne ut av ting.

Jeg har heller ikke (etter flere henvendelser) fått lånepc ettersom at de ikke hadde flere igjen.

 

Hva har jeg rett på i denne saken? Har jeg rett på ny pc? Og hvor lenge til må jeg vente isåfall? Jeg er ganske avhengig av pc og syns jeg har ventet mer enn lenge nok.

 

Håper noen der ute som har mer peiling på dette enn meg kan si meg hva jeg kan gjøre.

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom dette er en forsikringssak, og ikke reklamasjon eller garanti (kaffesøl dekkes ikke av dette garanti eller forsikring), håndteres saken av forsikringsselskapet. Heller ikke forbrukerkjøpsloven kommer i betraktning.

 

Låne-PC/ny-PC? Vel det er avhengig av vilkårene i forsikringen.

Lenke til kommentar

Hva du har rett på står i avtalen som du signerte på, normal tid er alt mellom 1-2 måneder.

 

Siden dette ikke er en standard garantisak, så har du ikke krav på låneprodukt såfremst det ikke står i kontrakten din.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Jeg måtte vente i 100 år med tanke på reparasjon fra Acer selv. Dette var da en reklamasjon og ikke selvforskyld skade. Endte med at jeg klaget på for lang tid brukt på reparasjon, og krevde pengene igjen for produktet. En eller to senere satt jeg med pengene på konto. Dette var riktignok en reklamasjon og ikke en forsikringssak, men du kan jo ringe Acer og høre. Var utrolig nok en kundebehandler hos Acer som informerte meg om retten min til å klage på for lang reparasjonstid.

Lenke til kommentar
Hva du har rett på står i avtalen som du signerte på, normal tid er alt mellom 1-2 måneder.

 

Siden dette ikke er en standard garantisak, så har du ikke krav på låneprodukt såfremst det ikke står i kontrakten din.

 

Jeg har ikke signert noen avtale. Eneste jeg har fått beskjed om var da jeg ringte og purret at jeg kunne kreve ny etter 21 virkedager.

Lenke til kommentar
Ettersom dette er en forsikringssak, og ikke reklamasjon eller garanti (kaffesøl dekkes ikke av dette garanti eller forsikring), håndteres saken av forsikringsselskapet. Heller ikke forbrukerkjøpsloven kommer i betraktning.

 

Låne-PC/ny-PC? Vel det er avhengig av vilkårene i forsikringen.

Her er jeg ganske sikker på at det er lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere som gjelder. Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke da det er en forsikringssak, og ikke en reklamasjon. Nå er det riktig nok forsikringsselskapet som betaler for tjenesten, men det er på vegne av deg som forbruker. Spørsmålet blir om det har gått for lang tid. Jeg mener at det ikke har gjort det ennå. Trekker man fra helligdagene, så er du vel ca på fire uker. Det kan ikke ansees som urimelig for en slik tjeneste. Hvilke lover og regler som gjelder kan sikkert noen andre med større forståelse for juss fortelle enn meg.

 

Jeg ville ha hørt med Acer når de forventer å ha ferdigstilt maskinen. Om de ikke kan gi noe svar, eller det viser seg at det vil ta ytterligere to uker eller mer, så ville jeg ha kontaktet forsikringselskapet. Forsikringselskapet kan da velge om de ønsker å avbryte reparasjonen, for så å gi deg et nytt produkt. Det er helt avhengig av ditt forsikringselskap, kostnad på reparasjon kontra ny vare og ikke minst hvor lenge den har vært inne til reparasjon.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Antar det var denne forsikringen du kjøpte :

Acer Advantage is a Warranty Extension Program that can be purchased with Acer products such as Notebooks, PCs, LCD Monitors, Projectors, Servers, Storage Units and PDA/GPS. It grants you a PRIORITY REPAIR SERVICE.

 

It offers Warranty Extensions with various implementation modes (depending on product and extension selected) such as:

 

* service at Acer Repair Centres or on customer’s site

* diversified response times (from 4 hours to 2 days)

* coverage from 5 to 7 days a week

* temporary replacements to guarantee the maximum availability of the product purchased

* free repair for accidental damages

 

Furthermore, it grants you support via telephone, fax or e-mail for the whole duration of the extension and the chance of purchasing a spare notebook battery with a 30% discount (notebooks only).

 

The goal of the Acer Advantage Program is to ensure Acer customers that they can always count on dedicated and timely service in any EEC country in order to better use the product they purchased.

 

Check specific product line pages for more details!

 

Kan jo variere litt med den norske garantien, men verdt å sjekke vilkårene, antar at det er noe i samme duren.

Lenke til kommentar

Var innom igjen idag da fikk jeg beskjed om at de skulle prøve å få gjort noe med saken på mandag men de kunne ikke jeg meg ny ettersom at når det var Acer utvidet garanti så var det ikke noe tidsfrist for hvor lang tid de trengte. Da kunne de bruke ett år om de ville.

Tenkte å ringe Acer support hvis jeg ikke hører noe fra elprice på mandag og se om de er mer hjelpsomme.

Lenke til kommentar

De kan ikke bruke så langt tid de vil. Det reguleres av håndverkertjenesteloven jeg refererte til ovenfor. Blir uansett spennende om de tar kontakt på mandag. Hvis ikke ville jeg hørt med Acer selv. De må da kunne svare på når de forventer at maskinen er ferdigstilt. Uansett, så syntes jeg de burde få én til to uker til. Noe mer enn det ville jeg ha regnet som for lang tid.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
De kan ikke bruke så langt tid de vil. Det reguleres av håndverkertjenesteloven jeg refererte til ovenfor. Blir uansett spennende om de tar kontakt på mandag. Hvis ikke ville jeg hørt med Acer selv. De må da kunne svare på når de forventer at maskinen er ferdigstilt. Uansett, så syntes jeg de burde få én til to uker til. Noe mer enn det ville jeg ha regnet som for lang tid.

Jobber selv mye med retur og garanti "på den andre siden av disken" Problemet med slike garantiordninger er følgende:

 

Vi må først melde inn maskinen som defekt, så må vi vente på å få en pakkelapp fra produsent/verksted (nei, man får ikke sende til verksted uten hentelapp, har prøvd å spørre da jeg har ventet i over 2 uker på hentelapper)

 

så skal den gå fra butikk, la oss nå si at du leverte maskinen din på mandag. Onsdag har vi hentelappen, men, den kommer med samme postfirma som henter posten, som betyr at maskinen sendes på torsdag. Så skal den 3 virkedager å komme til reparasjonsverksted, som betyr Tirsdag uken etterpå før den er fremme.

 

Så gjerne to dager til før rep. verkstedet får fingern ut av **** og sjekker maskinen. Finner ut hva som er defekt og får bestilt deler, som normalt sett har 3-5 dagers leveringstid. (la oss si 3 dager, som er unormalt raskt) da har det gått Nå er vi over på uke 3 så går det gjerne 1-2 dager ekstra for rep verkstedet å skru ihop maskinen teste den og sende den i retur til oss. Så skal den 2-3 dager i posten igjen...

 

Merk, dette er ikke unormalt tregt, en måned på visse produsenter er helt normalt.

 

Så har vi de verkstedene vi har personlig kontakt med, ringer direkte til verksted, melder feilen, så verksted får bestilt deler før vi sender maskinen, får sende maskin UTEN å måtte vente på hentelapp. Så har verkstedet den på si, Onsdag... Delene samtidig, dette er ett raskt verksted, så maskinen blir satt i hop og testet samme dag. Sendes på torsdag og tirsdag uken etterpå er maskinen tilbake.

 

Når det gjelder "spesialavtaler" som vi kaller det, der maskinen ikke går på garanti, men på en forsikringsavtale, så krever ofte produsenten at maskinen sendes ut av Norge for å godkjenne denne selv, noe som betyr at den stoppes i tollen og tollpapirene må være i orden. Derfor tar slike saker ofte ~1mnd+

 

Merk, jeg ville ikke regnet maskinen som "egentlig innlevert" før i januar, da jeg omtrent kan garantere deg at ingenting skjedde med maskinen din før i januar i år. (Juleferie etc.) og jeg ville begynt å purre rundt februar. Ja, jeg vet det er ett hælvete uten maskin, men det er sjelden butikken som lager reglene til produsenten, med mindre butikken selv har en egen avtale.

 

Dette er det jeg vil anbefale deg å gjøre: Få innsendingsnummeret til Acer. (Du kommer til å trenge dette når du snakker med kundebehandler hos Acer.) Gi Acer ditt innsendingsnummer si at du synes dette tar for lang tid og spørr hvor langt tid de forventer at maskinen din skal være der. NB! IKKE vær uhøflig, det er ikke kundebehandleren som du snakker med som er skyld i at dette tar lang tid, er du høflig så kan det godt være at de hjelper deg med å få fortgang i saken. Er du sint/uhøflig, så er de som regel mest interesert i å få deg av telefonen i så stor fart som overhodet mulig.

Lenke til kommentar

På torsdag fikk jeg endelig lånepc. En time etter at jeg var kommet hjem ringte Elprice og sa at jeg kunne komme tilbake med lånepcen for jeg skulle få en ny pc istedet.

 

Så da fikk jeg en ny Acer Aspire 5738ZG.

Nå har jeg fått prøvd den ut litt og må si jeg er ikke særlig imponert. Den henger seg opp hele tiden, spesielt hvis du prøver å ha mer enn en fane åpen i internett explorer. I tillegg så hakker den veldig når jeg spiller småspill på facebook. Dette var noe den gamle pcen min på snart to år klarte utmerket. Itillegg så sa han jeg snakket med da jeg hentet pcen at denne kunne jeg bruke til å spille med om jeg ville for den var så god. Da syns jeg jo ihvertfall den kan klare å spille slike småspill på nettet.

 

Tenkte å ringe Elprice og spørre men tenkte jeg kunne spørre her først. Skal det være slik? Hva har jeg eventuelt rett på? Jeg orker ikke å vente i nesten to måneder til for at de skal prøve å fikse denne som jeg fikk ny for to dager siden.

 

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar

Ja, med Acer Aspire 5738ZG skal du klare å spille en del spill, så at den hakker i Facebook-spill og Internet Explorer er ikke normalt.

 

Når det gjelder problemet vet jeg ikke helt hva årsaken til det er. Må være at maskinen har en haug med tilleggsprogrammer som bruker opp maskinens ressurser. Aceren jeg hadde før hadde mye ekstra dilldall man overhodet ikke trenger som gjorde maskinen ufattelig treg. Slettet alt dette og maskinen ble betydelig raskere.

 

Før du begynner å slette mye rart, eller eventuellt formaterer maskinen, så ville jeg forhørt meg om hvilke rettigheter du NÅ har. Når man har fått en ny maskin nå, er det da mulig å heve kjøpet? Jeg er usikker på den delen, så der må nok noen andre fylle inn med litt loverk. :)

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar
Var det en ny maskin du fikk, eller var det en demomodell? Måtte du kjører førstegangsoppsettet når du startet maskinen? Vil anbefale deg å kjøre en recovery på maskinen for å utelukke eventuelle programfeil.

 

Det var en helt ny maskin jeg fikk. Hvordan kjører jeg en recovery? (har lite peiling på data).

 

Har gått over til å bruke Firefox, da henger den seg ikke opp så mye men spillene hakker fortsatt. Har også funnet ut at venstre piltast bare funker av og til...

Lenke til kommentar

Høres ut som om det er en skikkelig dritt-PC du har fått tilbake. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått til Elprice å krevd en ny PC uten noen form for venting/reperasjon. Det er grenser hvor mye en skal vente... Det er jo ikke DIN feil at Elprice nå har gitt deg en dårlig maskin, som burde være grunn nok til at de gir deg en annen maskin med en gang. Hvis det hadde vært noen form for god kundebehandling hadde de hvertfall gjort det.

 

Gjerne ta med deg noen som er datakyndig slik at kundebehandlerene der nede ikke bare lurer seg unda og sier at det ikke er noe feil osv.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar
Var det en ny maskin du fikk, eller var det en demomodell? Måtte du kjører førstegangsoppsettet når du startet maskinen? Vil anbefale deg å kjøre en recovery på maskinen for å utelukke eventuelle programfeil.

 

Det var en helt ny maskin jeg fikk. Hvordan kjører jeg en recovery? (har lite peiling på data).

 

Har gått over til å bruke Firefox, da henger den seg ikke opp så mye men spillene hakker fortsatt. Har også funnet ut at venstre piltast bare funker av og til...

Mistenkte bare at de hadde gitt deg en demobrukt maskin, og ikke kjørt en gjenoppretning/recovery på maskinen. Husker ikke nøyaktig hvordan du gjør det på Acer, men det skal stå i dokumentasjonen som kom med maskinen. Det at venstre piltast fungerer dårlig er derimot noe som ikke har noe med programvare å gjøre. Jeg ville ha tatt maskinen med tilbake til butikken snarest mulig for å kreve en ny maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...