destilert Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hei, jeg sitter på et Ice wlan modem, med Alltid på nett tilbudet deres. Jeg har til nå vært veldig fornøyd, hastigheten er helt grei og det har ikke vært noe å klage på. Før nå. Saken er at jeg har lastet ned Half Life 2 Ep1, Lost Coast og Ep2 vis steam. Og etter det så ble nettet tregt som sirrup. Jeg sjekket hjemmesidene til ice, dette var det jeg fant: Dersom opp- og nedlastingsvolumet blir unormalt stort, eksempelvis ved server-hosting, fildelingstjenester og annen spesielt kapasitetskrevende bruk, kan dette påvirke tjenesten for andre kunder i nettet. Nordisk Mobiltelefon kan i slike tilfeller redusere hastigheten/prioriteten i nettet for enkelte trafikktyper og for kunder med unormalt bruksmønster/unormal høy bruk. Så jeg ringte kundeservice, og spurte uskyldig hvorfor nettet mitt gikk fryktelig tregt (170kbps i nedlasting, målt idag), og fikk til svar at hvis man laster ned mer enn 10gb (per mnd, hvis jeg forstod riktig), så struper de hastigheten til 0,2 mbit i en uke. Dette synes jeg ikke er helt greit. 10 gb per mnd er jo ikke særlig mye, men dem om det. 0,2 mbit derimot, det er jo helt ubrukelig. En 5 minutter lang youtube video må jo laste i minst 15 min! Jeg kan forstå at de ønsker å sørge for at ingen misbruker nettet, men dette burde isåfall bli bedre opplyst om på nettsiden deres, mener jeg. Hva tenker dere om dette? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Det står på nettsidene deres, bare ikke veldig godt spesifisert. Dette er grunnen til at jeg holder meg langt unna avtaler som baserer seg på et visst antall GB til nedlasting hver måned. Det er rett og slett ikke nok for mange, noe de fleste finner ut på den harde måten slik som du har gjort. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Det står på denne siden: http://www.ice.no/private/Bredband-Alltid.aspx som du må innom ved tegning avabonnement. Nede i høyre hjørne, kort inf, les mer. Endret 29. januar 2010 av Ned Flanders Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 ja ice suger... 2,5 GB i uka er ikke akkurat veldig mye.... Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Er vel alltid derfor man bør lese avtalevilkårene, selv om mange går ut i fra at det som står der bare er de "vanlige formalitetene". Med mobilt bredbånd regner jeg alltid selv at det er haker ved. Som nedsatt hastighet ved utstrakt bruk. Joda, de kunne sikkert opplyst dette på selve tilbudssiden, men det ser jo ikke så bra ut markedsføringsmessig. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Dette er jo radiobasert og da får en ikke ubegrenset nedlasting. Synes ikke 170kbs høres så ille ut når de capper. Holder jo fint til spilling og enkel surfing. Lenke til kommentar
Brutus5 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Det står på nettsidene deres, bare ikke veldig godt spesifisert. Dette er grunnen til at jeg holder meg langt unna avtaler som baserer seg på et visst antall GB til nedlasting hver måned. Det er rett og slett ikke nok for mange, noe de fleste finner ut på den harde måten slik som du har gjort. Det er elendig spesifisert... Jeg har hatt samme prob. Og da jeg tegnet abb. fortalte kundebehandleren at grensen var 100Mb.. Grunnen til at jeg valgte ICE var akkurat det at de hadde såpass stor nedlastingsgrense (trodde jeg, for jeg sjekket jo IKKE noe utover det som ble fortalt), og at det virker i Norge, Sverige, og Danmark. Det siste er vel den viktigste grunnen til at jeg valgte ICE. Klart jeg skulle ha sjekket mer selv, MEN at en kundebehandler juger for å kapre kunder "that sucks" Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hei. Bruker du Spotify mye så kan denne være synderen. Den deler nemlig musikken du har spilt av med andre som bruker Spotify. Lenke til kommentar
destilert Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Nei, jeg bruker ikke spotify. Men som sagt lastet jeg ned tre spill fra steam (ikke at hl2 ep1 og lost coast er så store, men ep2 er vel på gode 9gb om jeg ikke tar feil..). Så jeg vet hva som er grunnen til at jeg linjen min nå er strupet. 170kbps duger akkurat til surfing. Å laste ti-femten tabs fra vg.no og dagbladet.no samtidig tar derimot "litt" tid. Og å se igjennom biledalbum på face er ikke alltid like gøy, spesielt ikke om man gjør noe som helst på nett samtidig. Og dette er for meg som har fri sikt til antenne og antenne i vinduet, og vanligvis meget god ytelse ifhr. til begrensningene på tilbudet. Tør ikke tenke på hvordan det er for folk med dårligere signaler... I alle fall kunne de ha opplyst om at feks hadde nå brukt 80 % av grensen, burde ikke være noe som helst problem for dem å lage et system som automatisk sender ut en advarsel på mail om at linjen snart blir strupa. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Det kan være lurt å lagre backup av Steam spillene så dette ikke skjer igjen Lenke til kommentar
Liberum Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Noen som vet om et programm som måler hvor stort opp- og nedlastningsvolumet er? Hadde hvert kjekk å hatt en oversikt over det så du ikke overskrider grensen. Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Problemet er vel "løst" for denne gang. Det er 1. februar i morgen. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Noen som vet om et programm som måler hvor stort opp- og nedlastningsvolumet er? Hadde hvert kjekk å hatt en oversikt over det så du ikke overskrider grensen. Netlimiter for en enkelt PC. Router med DD-WRT e.l. for hele nettverket. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Noen som vet om et programm som måler hvor stort opp- og nedlastningsvolumet er? Hadde hvert kjekk å hatt en oversikt over det så du ikke overskrider grensen. Du meter er fint for dette. Google it! Koster ikke mange kronene. Men tilbake til topic, alle leverandører for mobilt bredånd har en sånn grense. Telenor, Netcom, ICE osv. Dette er rett og slett til alle sitt beste, om alle sitter og laster ned i ett kjør så blir jo nettet treigt for alle i samme område. Dette gjelder spesielt ICE siden de bruker 450 mhz området og der er det MEGET trangt om palassen. Om du har bruk for å laste ned mye, skaff deg en fast bredbåndslinje. Selv synes jeg ikke ICE eller andre mobile bredbåndsløsninger duger til noe mer enn for å bruke når du er borte fra hjemme. Kan holde til litt enkel surfing og lese mail, til nød spilling men ikke noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå