anordne Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 nei 5870 holder for alt opptil full hd eller lignende 1920x1200 Lenke til kommentar
zoqiet Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) 920 Hvis du driver med overklokking og har planer om tri/quad-fire/sli. 860 og 750 er begge gode CPU'er, dog jeg ville betalt noen hundre lapper ekstra for 860 og HT teknologi. I korte trekk, den gjør om en kjerne til 2 virtuelle kjerner. Så alt i alt har du "8 kjerner". Dette er bra for nyere programmer og spill som kan ta i bruk dette. Endret 29. januar 2010 av zoqiet Lenke til kommentar
anordne Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Litt mer fremtidsrettet ja. Men den koster jo mer enn 920 som igjen vil være kraftigere pakke, med raskere minne som vil være nødvendig om man kjører 8 kjerners programmer. Mener uansett at vi ikke vi får se noe spill som trenger mer en 4 kjerners cpu på minst 3 år. Gamere trenger skjermkort. Endret 29. januar 2010 av anordne Lenke til kommentar
Donald1 Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Eksempel: Radeon 5870 - 38,5 FPS Radeon 5970 - 55,8 FPS Radeon 5970 er 44% raskere enn 5870 Resten av artikkelen: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3679&p=8 Ulemper med 5970: Det er et crossfire-kort, dvs to skjermkort i ett. Enkelte spill vil ikke klare å utnytte begge skjermkortene. Enkelte spill vil vise ting litt feil. 90% av tida vil du derimot ha økt ytelse. I tillegg så drar 5970 294W alene, så du må ha et relativt ok powersupply. Topp kvalitet 500W skal klare jobben (atx 2.3). Ytelsesforskjellen er når jeg sjekker igjen ikke 50-90% men 20-70%, fortsatt mye, men ikke så mye som jeg først trodde. Hvis det er sånn at 5970 får 20 fps mer på eks. crysis warhead, er det jo rart at man gidder å kjøpe 5870, eller hva? Oo Kjører vel alle spill hardcore grafikk med et 5870:) ? Endret 29. januar 2010 av Donald1 Lenke til kommentar
zoqiet Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Litt mer fremtidsrettet ja. Men den koster jo mer enn 920 som igjen vil være kraftigere pakke, med raskere minne som vil være nødvendig om man kjører 8 kjerners programmer. Mener uansett at vi ikke vi får se noe spill som trenger mer en 4 kjerners cpu på minst 3 år. Gamere trenger skjermkort. 860 Koster mindre enn 920, ca en 100 lapp billigere. En stock 920 er tregere enn en stock 860. Pga turbo funksjonen til nyere i7. En 920 er litt raskere når det kommer til minne baserte oppgaver pga trippel channel, men dette er ganske små tall (og kan ikke merkes i spill). Samt det er 4gb/8gb (860) vs 6gb/12gb (920) som evt minne kapasitet. Hvis du kan en del om overklokking så vil du få mer ut av en 920, pga de generelt klokker bedre. Spesielt eldre d0 batcher. Men for en gamer som loader up default bios så er 860 et bedre valg. (Fordi den er raskere enn en 920 rett ut av boksen). 920 og dens 1366 platform er også bedre egnet for maskiner med flere skjermkort, du vil først se små økninger når du har 3+ kort (SLi/Crossfire). (ytterst lite med 2 kort). Samt med 295GTX og det nye 5970 fra ati så har dette ingen ting å si, siden det er "2 skjermkort på 1 kort". Mellomlegget fra i750 til i860 for dens HT teknologi og et par mhz mer, som er ca 700 kr, er verdt påkostningen i min mening. En 860 med 8GB ram og et godt skjermkort, 5870 eller 5970, (mulig vente på nye serien fra nvidia?) er hva jeg ville anskaffet selv hvis jeg trengte ny spill pc. Edit: Flere spill kan bruke mer enn 4 kjerner, WoW f.eks kan konfigureres til å jobbe med flere kjerner. Samt mmo generelt krever mer av cpu enn gpu. Snart kommer nye i9 serien med 6 kjerner, utviklingen går veien ved å legge til flere kjerner, så ser liten grunn for at spill innen et år eller to, ikke har støtte for 4+. (HT). Endret 29. januar 2010 av zoqiet Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Flere spill kan bruke mer enn 4 kjerner, WoW f.eks kan konfigureres til å jobbe med flere kjerner. Samt mmo generelt krever mer av cpu enn gpu. Snart kommer nye i9 serien med 6 kjerner, utviklingen går veien ved å legge til flere kjerner, så ser liten grunn for at spill innen et år eller to, ikke har støtte for 4+. (HT). Kan bruke flere kjerner ja, utnytter de flere kjerner på en god måte, nei langt i fra. Spill er vel de av programmene vi har på vår PC som skalerer desidert dårligst i forhold til multikjernearkitektur. Derfor måte også Intel til med turbo mode for at Core (Nehalem) ikke skulle bli grundig slått av Core 2 Duo. Core (Nehalem) er egentlig en server CPU, som er tilpasset til også å gi "god" ytelse på desktop (turbo mode). Men selve arkitekturen ble i stor grad laget for å konkurrere med AMD sin Barcelona CPU. Grunnen til dette er forklart i mangfoldige poster her på forumet, av Simen1 og andre. I korte trekk bygger det på at en vesentlig del av spillet er sekvensiell i struktur, dvs at man må gjennomføre en handling før neste handling logisk kan starte. Det gjør at det ikke er rasjonelt med svært mange tråder, ikke minst fordi resultatet av handling A bestemmer om de skal være handling B, C, D eller E som er neste. Denne logikken, eller spillets AI er det i realiteten bare CPU som kan håndtere - og den håndteres fåtrådet. Hva som kan parallelliseres i spill er opptegning av omgivelser, fordi man kan her gi hver tråd i oppgave å tegne et svært lite område. Akkurat her er spill like programmer for 3D rendering. Men da er realiteten at multikjernearkitekturen til GPU-en, dedikerte kjerner til denne type rendering, ekstremt mye mer effektiv. Derfor nVidia Tegra er så glimrende til rendering. MMO spill har faktisk noen andre karakteristikker, ikke minst er selve AI-et noe mer komplekst. Men like mye årsaken til at mange MMO spill er CPU-krevende er grafikkmotor som faktisk ikke optimaliserer GPU, men heller CPU. Men det generelle designmønstere i spill kommer man ikke utenom. Så selv om du påstår at utviklingen går mot flere kjerner er det faktisk bare en del av sannheten, faktisk går utviklingen mot en arkitektur som vi kan kalle "kjernefleksibel", der CPU-en på oppgaver med liten parallellisering enten øker Ghz eller benytter andre mekanismer for å øke "farten" på noen av "kjernene". Og som jeg tidligere har nevnt, hvorfor betale 700 kr for noe som i dag, hele neste år og trolig hele 2011 ikke vil ha en nevneverdig effekt på spillytelse. Og i7 860 koster konsevent mer enn i7 920. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Veldig bra oppsumering! Likte den veldig godt. Synest det var godt at det kom nokon og satt fingeren på det heile. Var faktisk ganske lærerikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå