Gå til innhold

i7 860 vs i7 920 (frustrert av 2 ukers research)

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny gaming PC. Har lest altfor mye om alt i det siste, og folk sier så jævli mye forskjellig. Har bare et hovedspørsmål:

Jeg skal GAME (kunne game alle spill på markedet og vil gjerne være litt framtidsrettet).

Jeg har IKKE tenkt til å overklokke, og har ikke tenkt til å kjøre crossfire atm (vil gjerne kunne gjøre dette senere). Holder vel ikke på om 3D programmer og shiet..

Så til hovedspørsmålet:

Skal jeg gå for 1336 socket hovedkort og i7 920, eller et 1156 og i7 860 prosessor? 1336 mer fremtidsrettet? Frustrerende å absolut ikke Vite hva jeg skal velge :\ Har holdt på i 2 uker for å gjøre et best mulig kjøp. "860 gir mest for pengene", 0 stress, vil gjerne bare ha det som faktisk yter best selvom det koster noen hundre kroner extra...

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikkje om eg gjer valget enklere men skal prøve og hjelpe deg litt her. Eg ser du ikkje skal ha Crossfire (Multi-GPU) som gjer at ikkje vill klare å utnyte 1336 socket med sine Tri-Channel memory controller. Det betyr du vill spare peng med å kjøpe Socket 1156.

Angånde performance mellom 920 og 860, er svært liten forskjellen. Forskjellen er faktisk i standar hastigheten. I7 920 kjøre på 2.66 ghz menst 860 kjøre 2.8 ghz som vill gi, kanskje 1-8 fps meir. (Usikker der og det variere fra spel til spel)

Kva som vert framtidsrettet, veit eg faktisk ikkje, Eg tru ikkje socket 1156 vill forsvinne pga Tri-Channel memory controller som er på 1366 ikkje har merkbar effekt for den vanlige personen. Håper valget var lettere.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har ubegrenset budsjett, gå for 750'n og kjøp et bedre skjermkort. Til gaming så er skjermkortet definitivt det viktigste.

Det er 1500kr i prisforskjell på Radeon 5970 og 5870 og 50-90% ytelsesforskjell

Det er 600kr i prisforskjell på 750'n og 860'n og 2-7% ytelsesforskjell

Lenke til kommentar
Hei, angånde i7 860 vs I5 750 er 860 ein kraftigere prossesor i forhold, men vist du rekne på ytelse forhold til pris. Vill i5 750 gi meir ytelse for pengene.

Men I7 860 er bedre en i5 750 i ein gaming pc.

Nei, det er i realiteten null forskjell. Spill begrenses fremdeles i all hovedsak av skjermkortet sin ytelse, og av egenskaper relatert til skjermkortet. F.eks ser vi at DX11 i enkelte spill har gitt betydelig bedre ytelse enn DX10 (spill som er laget for DX11).

Personlig tror jeg dette være slik også framover, faktisk vil det ikke forundre meg om kravet til CPU reduseres i forhold til kravet til GPU. Primært kan det forklares med hvordan et spill er konstruert, på mange måter to deler, en sekvensiell handling (historie) og verden dette foregår i (landskap etc). Den siste delen, nemlig opptegningen av landskap, er det som kan parallelliseres i svært stor grad. Og til dette er skjermkortet overlegen CPU på alle måter.

Derfor er heller ikke en 2 - 3 år gammel CPU nødvendigvis flaskehals for et system med HD 5870 skjermkort. Det selv om HD 5870 trolig over det dobbelte av toppkortet for 2 - 3 år siden.

Men tilbake til "saken". Tester viser at spill jevnt over ikke skalerer særlig med endring i klokkefrekvens når man spiller på relativt høye setting på 1920 x 1080/1200. Dette gjelder særlig når man sammenligner i5/i7 og Phenom II X4. For Phenom II X4 ser vi et drop når klokkefrekvens faller under 2,8/2,6 Ghz, for i7 ser vi dette først når vi nærmer oss 2 Ghz, for frekvenser over 2,6 Ghz, er forskjellene neglisjerbare. Samme vil man finne på 1156 sokkelen, dvs mellom i5/i7 på denne.

Så de 600 kr i prisforskjell mellom i5 750 og i7 860 er på en ren spill-PC regelrett bortkasta penger. Ellers er for en ren spill-PC AMD et vel så bra valg som Intel.

Og så til trådstarter. Muligheten for eventuell CF senere gjør faktisk 1156 sokkelen litt mindre attraktiv, i og med at den generelt leverer bare x8 i CF. Og de fleste mener at det gir 5 - 15 % lavere ytelse enn x16 CF. 1366 gir x16 CF på alle aktuelle hovedkort. Men er muligheten for CF viktig vinner etter min mening AMD klart. Fra ca 1 300 kr får du hovedkort med ikke bare CF i x16, men 3xCF/4xCF i x8, f.eks 3 stk HD 5770 vil kunne gi en "skikkelig" ytelse for 3 500 kr.

Lenke til kommentar

Eksempel:

20710.png

Radeon 5870 - 38,5 FPS

Radeon 5970 - 55,8 FPS

Radeon 5970 er 44% raskere enn 5870

Resten av artikkelen:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3679&p=8

Ulemper med 5970:

Det er et crossfire-kort, dvs to skjermkort i ett. Enkelte spill vil ikke klare å utnytte begge skjermkortene. Enkelte spill vil vise ting litt feil. 90% av tida vil du derimot ha økt ytelse. I tillegg så drar 5970 294W alene, så du må ha et relativt ok powersupply. Topp kvalitet 500W skal klare jobben (atx 2.3).

Ytelsesforskjellen er når jeg sjekker igjen ikke 50-90% men 20-70%, fortsatt mye, men ikke så mye som jeg først trodde.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Ser bra ut. "Enkelte deler vil vise ting litt feil" Hva vil dette si?

Krever 5970 1336 hovedkort?

Nei.

Kva angår forskjellen mellom i5 750 og i7 860 er det berre clockfrekvens og 860 har hyperthreading. HT har ikkje noko å sei for spel så mao kan du overklokke 750 til same ytelse som 860. (somewhat forenkla forklaring/forskjell).

Lenke til kommentar

Kjører i7 920 med et GTX275 selv. Når skjermkortet har 100% load ligger stort sett cpu og daffer på 20-40%. Mao har jeg massevis av cpu-ressurs som ikke benyttes før jeg går over på en SLI-pakke.

Gå for rimeligere cpu du og legger heller mer penger i skjermkort(ene).

Lenke til kommentar

Socket 1366 vil gi bedre ytelse om du skal bruke multigpu, ikke stort, men best, som oftest.

Men med single gpu slår faktisk c2q9550 både i5 og i7 i noen sammenhenger.

http://www.tomshardware.com/reviews/core-i...ng,2403-9.htmlo

Viss du kikker litt fram og tilbake i testen så ser du at det har lite å si hvilken cpu du har.

Min anbefaling er at vist skal bygge en kraftig gamer som skal være en stund: Kjøp i5 og legg pengene i det råeste skjermkortet, 5870 i dag. Da gir best balanse mellom ytelse og pris.

Lenke til kommentar

"Nødvendig" er vel feil å bruke om noe som helst på en spille-pc. 5870 er et veldig bra kort, 5970 er vesentlig bedre. Er 1500kr mye for deg gå for 5870. ;)

Sitter du på en 20" eller mindre hadde jeg faktisk kjøpt meg en 24" og 5870 istedetfor 5970. Enten det eller 5970 OG 24". ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...