Gå til innhold

Når kommer arvtageren til 500D og D5000?

Anbefalte innlegg

Heisann

Etter å he lest mye (bla her på forumet) har valgt falt på Canon 500D (eller Nikon D5000 :) )

Skal til å bestille på nettet, men før jeg taster kortnummer og bestiller, vil jeg høre her om noen vet når neste modell kommer? Det ville vært så surt å bestille et 500D i dag, og neste uke se 550D i hyllene (til samme pris)

-G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det blir så langt i fra. Selvfølgelig blir startprisen litt drøy (for å suge ut så mye som mulig fra de som skal ha det absolutt nyeste), men det var jo prisen på 500D også.

Nå-priser:

500D koster 5.400 kr.

50D koster 7.600 kr.

7D koster 12.000 kr.

7D vil vare i hvert fall et år til (og prisen vil nok dale enda en tusenlapp på dette året). 60D er mest sannsynlig på trappene, og må legge seg minst et par tusenlapper under 7D. Helst enda en tusenlapp under for at folk ikke skal hoppe rett opp til 7D. 550D må igjen legge seg et par nødvendige tusenlapper under det igjen.

Så må det jo nødvendigvis komme en arvtager til 1000D, for at Canon ikke skal melde seg helt ut av budsjett-/nybegynnersegmentet. Denne må igjen legge seg en tusenlapp eller to under 550D igjen.

Jeg tror faktisk sistnevnte står foran et "550D" i køen hos Canon.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Så konklusjonen blir å ha litt is i magen og se hva de gjør i forhold til 1000D, samt evt. å vente til 550D kommer - og kjøpe 500D for 4500 (om 3 mnd)hvis ikke 1000Ds arvtager er tøff nok ?

Selvsagt kan en vente, men om det ikke kommer noe om 3 mnd så kommer det noe til høsten, skal du da ha is i magen å vente til høsten for å se, om det ikke kommer noe til høsten er det garantert noe til neste vår, har du nok is blir det mye venting :p

Lenke til kommentar

Det kan fort kan bli mye venting :) Og det blir dårlig med bilder mens man venter. Ettersom PMA er om ca 4 uker, så er det nok greit å vente til da, for å se hva som kommer. Men noe særlig lengre vil jeg ikke anberfale deg å vente. I mars er klima og lys såpass bra at da er det greit å ha kamera.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at 2000D kommer først om Canon skulle lansere noe nytt kamera i år.

Har hørt rykter om 2 nye kameraer i år men vet ikke hva det andre kan være , noen mener 60D.

Eneste er at gapet mellom 50D og 7D kan vel ikke bli så mye tettere.

Personlig håper jeg mer på et EF 200-400mm f4-5,6 L IS ,det ville komplettere mitt EF 70-200mm f4 L IS og gjøre at jeg slipper å tenke mer på EF 100-400mm f4,5-5,6 L IS eller EF 400mm f5,6 L :p (litt offtopic , sorry)

Lenke til kommentar

Å vente med is i magen er jeg blitt flink til etter årevis med innkjøp av datamaskiner, telefoner, dvdspillere, xboxer osv osv osv.

Jeg er helt enig i at man kan vente til evig tid, for alt blir jo bedre og billigere med tiden, men sånn er det nå engang når man skal kjøpe noe man egentlig ikke har bruk for :)

Lenke til kommentar

Hvorfor vente dersom man har lyst på kamera i dag? Det vil alltid være noe nytt og bedre på trappene.

Vent til 550D blir lansert så kjøper du 500D, dette vil etter min mening være det lureste dersom det er økonomien som bestemmer. Bildekvaliteten vil du sikkert ikke se forskjell på, men det kommer alltid nye og kule gimmicer på hver kameramodell. Digitalkameraer er akkurat som biler, arvtageren vil alltid være større og bedre enn forgjengeren. VW golf var ikke akkurat noen luksusbil for 30 år siden. Derfor blir kameraprodusentene nødt til å innføre nye billigmodeller, les 1000D.

Jeg tror at 550D kommer til å fremstå som et annet kamera enn 450D/500D som er samme kamerahus. Kanskje kommer vi til å se at kameraet får autofokus under videoopptak.

Lenke til kommentar
Hvorfor vente dersom man har lyst på kamera i dag? Det vil alltid være noe nytt og bedre på trappene.

Vent til 550D blir lansert så kjøper du 500D, dette vil etter min mening være det lureste dersom det er økonomien som bestemmer. Bildekvaliteten vil du sikkert ikke se forskjell på, men det kommer alltid nye og kule gimmicer på hver kameramodell. Digitalkameraer er akkurat som biler, arvtageren vil alltid være større og bedre enn forgjengeren. VW golf var ikke akkurat noen luksusbil for 30 år siden. Derfor blir kameraprodusentene nødt til å innføre nye billigmodeller, les 1000D.

Jeg tror at 550D kommer til å fremstå som et annet kamera enn 450D/500D som er samme kamerahus. Kanskje kommer vi til å se at kameraet får autofokus under videoopptak.

Tja , tror du de virkelig vil introdusere autofokus i et xxxD hus først?

Lenke til kommentar

Kontrastbasert autofokus under film og live view er vanlig på Canon. Som f.eks 500D. ;)

D300s har nå kommet etter. Neste generasjon av D5000/D90 kommer nok også med den funksjonen. Eller kanskje en bedre oppgradert utgave.

Men den er manual i den forstand at man må trykke på en knapp for å autofokusere. Ikke er den så mye å skryte av heller. Men det gjelder jo kontrastbasert autofokus generelt.

Lenke til kommentar
Jeg sitter også litt på gjerdet å venter på nye 60D fra Canon med tanke på å kjøpe rimeligere 50D. Men spørs om jeg klarer å stå imot oppgraderingene om ikke prisen er avskrekkende da :dribble:

Jeg tror 60D kommer om ikke lenge, at den er høyt på lista - årsaken er at 50D mangler video, ellers ville 60D nok blitt satt lenger ned i prioritet.

Ellers burde kanskje en arvtager for 1000D komme med det første, tror alle produsentene prioriterer innstegsmodellen deres rimelig høyt.

Tor

Lenke til kommentar
Jeg sitter også litt på gjerdet å venter på nye 60D fra Canon med tanke på å kjøpe rimeligere 50D. Men spørs om jeg klarer å stå imot oppgraderingene om ikke prisen er avskrekkende da :dribble:

Jeg tror 60D kommer om ikke lenge, at den er høyt på lista - årsaken er at 50D mangler video, ellers ville 60D nok blitt satt lenger ned i prioritet.

Ellers burde kanskje en arvtager for 1000D komme med det første, tror alle produsentene prioriterer innstegsmodellen deres rimelig høyt.

Tor

Spørs om ikke 60 D blir en 50D med video, altså noe ala D300/D300s :hmm:

Lenke til kommentar
Spørs om ikke 60 D blir en 50D med video, altså noe ala D300/D300s :hmm:

Nikon D300s kan best sammenlignes med Canon 7D, så jeg vil heller si at 60D blir noe ala D90.

Nå var det sammenligningen med/uten video jeg tenkte på da, ellers har jeg selv brukt både 50D og D300 og er ikke i tvil om at 50D er fullt på linje med D300, men det er en HELT annen diskusjon :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...