krismysen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Jeg kjøper pc ca hvert 5. år og er avhengig av å kjøpe noe som holder lenge, og eventuelt er forholdsvis billig å oppgradere (2-4000). Vil AMD eller Intel passe meg best? Skal kjøpe noe til rundt 8000 nå. Jeg skal kjøpe meg en ny gaming pc. Den vil helt sikkert bli brukt mest til koding og andre kontorprogrammer, men jeg elsker å game (de få timene jeg får tid i uka) og om jeg kjøper en pc ment for gaming, tenker jeg at Visual Studio, Eclipse og andre programmer kjører greit nok for mitt bruk (Vil ikke legge penger i SSD helt enda). Jeg har lest en del tråder startet av andre som spør om råd til gaming pc, og ser at jeg vil få mest bang for buck om jeg velger et AMD oppsett. Men mitt dilemma er om AM3 sokkelen vil gi meg f.eks 5 år levetid? Eller må jeg om kort tid bytte HK og CPU? Jeg har tenkt til å legge litt penger i HK for å få CF støtte, slik at jeg om 2-3 år kan kjøpe en ekstra GPU for å henge med i svingene. Da er det dumt om jeg kjøper et som er basert på en utdøende sokkel. EDIT: Jeg skal ikke kjøpe før om en måneds tid, så om det er noe på trappene fra en av produsentene, er jeg villig til å vente litt. Hva mener dere? Endret 29. januar 2010 av krismysen Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 For ca 3000 får du i dag - Gigabyte GA-790XTA-UD4 - AMD Phenom II X4 955 Black - Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB Dette bør holde lenge til ditt behov, og om du skulle ha behov for bedre ytelse om noen år kan du altids kjøpe tilsvarende oppgradering til 2000-3000 (med den teknologien som er tilgjengelig i feks 2013). Fremtidsrettede kjøp er i mine øyne ofte vanskelig (umulig). Jeg velger heller å kjøpe noe som dekker mine behov i dag og som jeg har råd til. Teknologi blir alltid bedre og billigere "i morgen". PS! Du må selvfølgelig ha disk, kabinett, psu, skjermkort osv i tillegg da. Lenke til kommentar
krismysen Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Ja, trenger alt annet også, men det har jeg ganske klart for meg. Spørsmålet er vel i all hovedsak hva slags HK jeg skal kjøpe. Jeg vil ikke kjøpe et HK med CF støtte om jeg allikevel må bytte det om 2 år pga av ny sokkel. Plukket opp et sted her at de nye 32mm prosessorene til AMD vil bli AM3 kompatible, noen som vet noe mer om det? Lenke til kommentar
krismysen Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Ok, dropper ambisjonene om framtidsrettet. Spørsmålet som da gjenstår er om jeg skal kjøpe et HK med CF støtte eller ikke for å stappe inn en ekstra GPU om et år eller to. Men da må man kanskje bytte CPU for å utnytte CF løsningen, og dermed kanskje også HK. Nei, det er vanskelig det her. Blir vel et vanlig Gigabyte HK med phenom II 965 tenker jeg.. Lenke til kommentar
Henr1xen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Ok, dropper ambisjonene om framtidsrettet. Spørsmålet som da gjenstår er om jeg skal kjøpe et HK med CF støtte eller ikke for å stappe inn en ekstra GPU om et år eller to. Men da må man kanskje bytte CPU for å utnytte CF løsningen, og dermed kanskje også HK. Nei, det er vanskelig det her. Blir vel et vanlig Gigabyte HK med phenom II 965 tenker jeg.. AMD er ikke ille med tanke på framtiden, de har uttalt at "Bulldozer"-prosessorene skal kunne brukes på AM3 sokkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå