RamGuy Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Vi var så uheldige at i overgangen fra en 2x Western Digital Green Power 2TB RAID1 NAS-løsning til en 4x Western Digital Black Edition 2TB RAID5 løsning så klarte vi å formatere våre to Green Power disker som sto i RAID1! Formatering resulterer jo naturlig nok i store data tap, her er det snakk om omlag 1.5TB, hvor omlag 10GB er relativt viktig data. Jeg har aldri hatt det store behovet for gjenoppretting av data før, men jeg vet jo at det i teorien skal være mulig å gjenopprette tapt data av en formatert harddisk, så fremt til sektorene ikke har blitt overskrevet i etterkant? Noe de da ikke har, ettersom diskene ikke er blitt brukt etter hurtigformateringen. Og ettersom Qnap enheten bare gjorde en hurtigformatering fra EXT3 -> EXT4 så skal det i teorien være mulig å gjenopprette noe av dataene om jeg har forstått ting riktig? Da er jo det store spørsmålet hvilke verktøy og fremgangsmåte jeg skal bruke for å kunne få ut noe av de tapte dataene? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Profesjonell hjelp skal kunne ordne det hvertfall, kva angår nedlastbare program som kan gjere det veit eg ikkje, men heller tvilsomt. Rettelse: profesjonell hjelp kan kanskje finne igjen noko av det, muligens berre spor av det du hadde. Endret 29. januar 2010 av HValder Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Google på 'raid recovery' finner ganske mye. Men det meste av dette er antagelig for NTFS. Verktøy for Ext må man kanskje kjøre på Linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå