Gå til innhold

Neste innkjøp? Har Canon 400d - Tamron 18-250

Anbefalte innlegg

Takker for innslaget arthon. Syns det var ganske tydelig hvem som var skarpest på de bildene i andre posten der. Kommer kanskje til å savne noe mellom 50-100mm, men jeg vet ikke. Dette er en liten plan over hva jeg kunne tenkt meg av objektiver:

Makro: Canon 100mm f/2.8

Normal-zoom: Tamron 17-50mm f/2.8 eller canon 24-70 f/2.8L som jeg driver å byr på

Portrett: Typ Canon 50mm f/1.8 eller brukt f/1.4.

Mulig jeg slår til på noen andre jeg følger med på ebay nå. Blant annet Canon 85mm F/2.8, Canon 20mm f/2.8, Canon 24mm f/1.4L.

Hvis noen mener direkte at noe av det er dårlig kjøp, så er det tid for å skrike ut nå. :)

** Til det siste du sier Arthon, så har jeg ingen planer om å bli noe annet enn hobbyfotograf, men er absolutt enig og klar over poenget du utgir der. Allikevel føler jeg ikke at 70-300mm er et riktig kjøp for meg nå, selv om den har IS. Hvis interessen fortsetter og gro, og kunnskapen deretter, så får jeg se hva lommeboka og interessen skriker etter da. Takk allikevel!

Endret av .vision
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker for innslaget arthon. Syns det var ganske tydelig hvem som var skarpest på de bildene i andre posten der. Kommer kanskje til å savne noe mellom 50-100mm, men jeg vet ikke. Dette er en liten plan over hva jeg kunne tenkt meg av objektiver:

Makro: Canon 100mm f/2.8

:thumbup: Men husk at det er billigere å kjøpe noen mellomringer/macrotubes eller en macrobelg å sette mellom kamera og hvilken som helst objektiv du har!

Normal-zoom: Tamron 17-50mm f/2.8 eller canon 24-70 f/2.8L som jeg driver å byr på

Definitivt Tamron'n :thumbup: før Canon'n pga. pris, med mindre du får et råtilbud på L objektivet, men pass på da. Råtilbud på e-bay er ofte svindel!!

Portrett: Typ Canon 50mm f/1.8 eller brukt f/1.4.

:thumbup: f/1.4 før F/1.8 pga. byggekvalitet først å fremst.

Mulig jeg slår til på noen andre jeg følger med på ebay nå.

Blant annet Canon 85mm F/2.8,

Regner med at du mener F/1.8.??? Ville heller fokusert på 50mm'ern, siden du har et crop kamera. 50mm på crop blir nesten som 85mm på fullformat.

Mye av grunnen til det gode rykte for 85mm'ern er pga. er pga. at denne brennvidden er så bra for helfigur & porterett på FullFormat kamera. Og mye av det gode ryktet baserer seg i den overprisede F/1.2L versjonen, så da blir billigversjonen et håp om noe tilsvarende for dem med "dødelige" lommebøker.

Canon 20mm f/2.8,

:thumbdown: Styr unna. Gammelt objektiv som ikke er oppdatert til digital alderen.

Canon 24mm f/1.4L.

Dyr!! Det har kommet en ny versjon II. Det er en grunn til det! Selv med god bruktpris så får du vel to andre objektiver for samme pris. :whistle:

Hvis noen mener direkte at noe av det er dårlig kjøp, så er det tid for å skrike ut nå. :)

:realmad::innocent:

** Til det siste du sier Arthon, så har jeg ingen planer om å bli noe annet enn hobbyfotograf, men er absolutt enig og klar over poenget du utgir der. Allikevel føler jeg ikke at 70-300mm er et riktig kjøp for meg nå, selv om den har IS. Hvis interessen fortsetter og gro, og kunnskapen deretter, så får jeg se hva lommeboka og interessen skriker etter da. Takk allikevel!
Vel bekomme!

Skjønner argumentet ditt men må også fortelle at 70-300mm IS er det objektivet jeg definitivt bruker mest. Spesielt fra 150-300mm.

Så den dagen du er ute i bushen i Australia og leter etter insekter for macrofotografering og oppdager den mest fantastiske fuglen sittende i et tre eller haien som hopper høyt i brenningene så kommer du nok til å tenke på meg. :thumbs:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Har også kjøpt macrotubes, bare for å teste og få kunnskapen rundt det også. (.. og litt for at jeg ikke har noen spesiell erfaring med å handle på ebay :p)

Canon 85mm: Yep! Den er 1.8. Ser hva du mener, og jeg er helt enig. Men prisen på denne er knappe 1000NOK og auksjonen går ut om få timer. Uansett er det nesten bare verdt å kjøpe den for å selge den igjen i Norge. :p

Canon 24-70mm f2.8L ligger på 1/4 av prisen i Norge(10.000), men det er jo auksjon, så den kommer sikkert til å stige x1000. Jeg har ikke erfaring hvordan prisene pleier å poppe opp de siste minuttenene, men vi får se. Jeg har i hvert fall fått feedback fra deg. Føler det hadde vært spennende å prøve et skikkelig kvalitetsobjektiv, så hvis den havner på under det halve, så er det fortsatt verdt å prøve? Ellerså ser jeg at Tamronen er et veldig godt valg uansett!

Canon 24mm 1.4L versjon I: Jeg tenkte også på at det var en grunn til at det hadde kommet versjon II, men tok den med allikevel, ettersom denne også er under 1/4 av prisen i Norge (iforhold til II). Jeg vet ikke forskjellen på I eller II, men tok det med i vurderingen da det hadde vært moro å snappe opp et kvalitetsobjektiv til en billig penge :)

Canon 20mm: Notert!

Jeg skal kikke etter de objektivene dere referer til der også. På de brennviddene der, så blir det garantert det dyreste objektivet jeg kjøper (i nær fremtid), så da får tilfeldigheten avgjøre hvilke tilbud som ligger ute. Er vel sannsynlig å få plukket opp et sånt objektiv brukt også :)

Takker for hjelpen gutta!

Endret av .vision
Lenke til kommentar

Skal se om jeg får snappet opp en vidvinkel når jeg er her og, ellerså flørter jeg litt med det arthon sa,lyssterk teleobjektiv. Men der sprekker lommeboka i fillebiter hvis jeg går til innkjøp av noe slikt nå.

Uansett. Gjorde en grei handel i dag (.. forhåpentligvis)

20724803-300x300-0-0_Canon%20Normal%20EF%2050mm%20f%201%204%20USM%20Autofocus%20Lens.jpg

- Nytt Canon 50mm f/1.4 til 2500NOK

sac-lowepro-fastpack-250.jpg

- Lowepro Fastpack 250 til 650nok, samt renseutstyr og div

tamronzoomaf1750.jpg

- Og jammen snappa jeg ikke opp et Tamron 17-50mm til 1700nok på ebay

:D

Endret av .vision
Lenke til kommentar
Tips om sekken: Det kan være fort gjort å glemme å ha igjen åpningen om du er litt vimsete. Sendte kameraet mitt i gulvet med linsen først på grunn av det. Filteret sprakk, resten klarte seg heldigvis.

Da var du heldigere enn meg. Det ligger en Tamron 17-50mm på 3-4 meters dyp i Middagsbukta (et populært sted for båtfolket i Aaker og Bærum med flere) ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...