tom waits for alice Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Dette minner meg litt om en blindtest de gjorde for noen år siden. De fikk mennesker til å smake på ulike stykker av henholdsvis villaks og oppdrettslaks. Når de fikk vite hva som var hva foretrakk nesten alle villaksen, men når de ikke fikk vite det foretrakk de oppdrettslaksen. Jeg mistenker at i en ren lyttetest mellom to stykker spilt på et godt elpiano og et godt akustisk piano ville det være vanskeligere å si hva er hva. Jeg vet jeg er blitt lurt noen ganger. Geir Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg mistenker at i en ren lyttetest mellom to stykker spilt på et godt elpiano og et godt akustisk piano ville det være vanskeligere å si hva er hva. Jeg vet jeg er blitt lurt noen ganger. Geir Det kan jeg faktisk ikke forstå, selv sliter jeg ikke å høre forskjell på et billig piano ( godt under 40k) og f.eks. Yamaha CLP-F01 - eller deres GT2 dig.flygel. Bare hør hvordan resonansbunnen synger med på selv et billig akustisk piano - det får du ikke på digitale til under 100k. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Jeg mistenker at i en ren lyttetest mellom to stykker spilt på et godt elpiano og et godt akustisk piano ville det være vanskeligere å si hva er hva. Jeg vet jeg er blitt lurt noen ganger.Hovedproblemet med elpiano er uansett tangentfølelsen. Men ærlig talt tviler jeg sterkt på at man ikke kan høre forskjell live. På opptak blir det jo en annen sak. Da får jo pianoet noe av det samme handicappet som elpianoet. Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg mistenker at i en ren lyttetest mellom to stykker spilt på et godt elpiano og et godt akustisk piano ville det være vanskeligere å si hva er hva. Jeg vet jeg er blitt lurt noen ganger.Hovedproblemet med elpiano er uansett tangentfølelsen. Men ærlig talt tviler jeg sterkt på at man ikke kan høre forskjell live. På opptak blir det jo en annen sak. Da får jo pianoet noe av det samme handicappet som elpianoet. Nja. Et akustisk piano vil jo kun bli tatt opp digitalt. Det er fortsatt strengene (og mye anna) som lager lyden. På et digitalt piano blir jo lyden LAGET digitalt. Jeg tror aldri man vil kunne ta så gode opptak av akustiske at man får med all den dybden i klangen og alle overtonene som man hører live, men hører uansett stor forskjell på opptak Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 På et digitalt piano blir jo lyden LAGET digitalt.Et vanlig digitalpiano spiller av opptak av et piano, med litt justering så det skal passe til kraften du slår på tangenten med. Derfor burde det høres nesten like bra ut som et opptak av et vanlig piano. Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Jeg har gjort min mening jeg må ha begge deler=) Ett stage piano som kan kobles til pcen med program og et akustisk for å spille Rachmaninov og slikt. Endret 25. juni 2010 av TheExcalibur Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Bra du har kommet til en løsning da. Men tror nok du må ha et litt større budsjett om du skal få to gode instrument... Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 En har jo silent-system til å sette i akustisk-piano (og flygel), ved en liten hendel (noen mod. også ved pedal) kan en velge om en skal spille akustisk eller digitalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå