Gå til innhold

FKM's tråd for klesterminologi og småtips

fkm

Anbefalte innlegg

FKM's tråd for klesterminologi og småtips

Etter ønske fra min gode kompanjong Thrice lager jeg en liten tråd med litt forskjellig, så "nybegynnere" kan lese litt før de kommer med masse unødvendige spørsmål. Det er sikkert noe å lære for de mer erfarne brukerne også. Jeg kommer sikkert til å oppdatere med mer etterhvert, men dette får være en grei start. Jeg gidder ikke lage noe fra scratch enda, så det blir litt klipp og lim fra forskjellige steder (stort sett SF). Legger lange artikler i spoiler.

Hvis noen har noe de vil legge til er det bare å skrive det i en kommentar, så adder jeg det til førsteposten!

Ord og utrykk:

Her vil jeg nok etterhvert oversette til norsk, og spe på med litt selv, men jeg starter med å linke til noen ganske utfyllende engelske sider.

- Starter med en side med klesterminologi. På ingen måte komplett, men det forklarer hvertfall en del basics: Clothing Terminology

- Side med en ganske utfyllende liste over skobegreper: Shoe Glossary

- Mye info om forskjellige stoffer: Fabrics

- Forskjellige skjortekrager, mansjetter og slag:

Vis skjult innhold

- Smoking:

De fleste på dette forumet er sikkert ikke vant til å bruke smoking, for det blir mindre og mindre vanlig. Den sjeldne anledningen man da skal ha på smokingen er det lett å bli usikker på hva som er "lov" og "ikke lov". Da er det bare å gå inn på www.blacktieguide.com, for der er alt forklart på en enkel og grei måte.

Diverse tips og triks:

- Slipsknuter: Tie Knots

- Skolisseknuter, for de spesielt interesserte :p : 17 Different Ways To Tie Shoelaces

- Hvordan brette et lommetørkle: How to fold a pocket square

- Stell av sko:

Her er det som dere ser copy/paste. Når jeg får tid skal jeg prøve å få kortet litt ned på den og oversatt.

Vis skjult innhold

- Måling av dressjakke/blazer:

Mange har sikkert nølt både en og to ganger med å kjøpe en dress på nettet, og de fleste ender opp med å ikke ta sjansen. Følger man denne guiden vil det være mye lettere å finne ut om en jakke passer eller ikke. Igjen, dette er bare copy/paste.

Vis skjult innhold

- Flekkfjerning:

Mye av de samme tipsene på de forskjellige sidene, men jeg legger ved alle jeg vet om uansett.

Stain Guide

Stain Removal

Stain Removal Guide

Stain Removal Guide 2

Quick Stain Removal Guide

- Hvordan behandle en skjorte:

Veldig basic, men fortsatt greit å legge ut.

Shirt Care

- Oversikt over kvalitet på Dressmerker:

De utrolig kunnskapsrike herrene på SF har satt sammen en liste over en del dressmerker, og hvilken kvalitet de er i: The StyleForum Working Hierarchical Suit Quality List

- Hvordan bestille fra Jet Carrier:

Kavinsky etterlyste en post om hvordan man bestiller fra Jet Carrier, så da legger jeg det til her. Jet Carrier er en side hvor man kan bestille frakt fra USA til Norge, så man kan bestille fra sider som ikke sender til Norge (f. eks. RL og Gilt).

Vis skjult innhold

- Gilt Groupe:

Gilt er en side med mange bra tilbud på klær, og i hovedsak litt dyrere designerklær. Man trenger en invite, og det er vel verdt å ha en, for det hender noen av tilbudene er meget bra! For å skaffe en invite kan man enten google "gilt invite", eller send meg en PM, så skal jeg fikse det.

- Runway shows:

Lyst til å se det nyeste fra en designer? Eller leter du etter noe fra en tidligere kolleksjon? GQ har en egen del på siden sin som inneholder haugevis av nye og gamle show, bare klikk her, så finner du nok det du leter etter.

Endret av fkm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...