Gå til innhold

[Løst]Hvordan flytte programmer fra en harddisk til en annen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må nok installere de aller fleste på nytt. De fleste programmer behøver biblioteker som ofte legges i systemmappene og konfigurasjoer i registeret. I tillegg lager mange programmer gjemte mapper og filer som de trenger for å kjøre.

Om du bare har oppgradert til større harddisk kunne du ha benyttet et diskklonings program for å lage en helt lik kopi på den nye disken.

Endret av Ned Flanders
Lenke til kommentar
Du må nok installere de aller fleste på nytt. De fleste programmer behøver biblioteker som ofte legges i systemmappene og konfigurasjoer i registeret. I tillegg lager mange programmer gjemte mapper og filer som de trenger for å kjøre.

Om du bare har oppgradert til større harddisk kunne du ha benyttet et diskklonings program for å lage en helt lik kopi på den nye disken.

Hva med

Acronis Migrate Easy

eller

Application Mover

Noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Application Mover ser interressant ut og er billig. Den gjør vel jobben du er ute etter, så jeg har akkurat bestilt en til meg selv.

Fint hvis du kan formidle din erfaring med Application Mover her på forumet.

Ser at det fins en trial versjon (15 dager?). Hvis den har full funksjonalitet så holder det for meg ...

Lenke til kommentar

Hei,

Det var ikke helt som forventet, du må ha applikasjonen installert på disken du flytter det fra for å få med all registerinformasjon. Det vil funke om du setter en disk i tillegg inn i maskinen din. Om du forsøker å bytte disk som det er det du vil virker det ikke for den vil ikke gjøre noe med registeret på den nye disken, kun oppdatere det "aktive" registeret på den gamle (forandre stier etc).

Se på denne siden: http://www.funduc.com/app_mover_notes1.htm

Endret av Ned Flanders
Lenke til kommentar
Hei,

Det var ikke helt som forventet, du må ha applikasjonen installert på disken du flytter det fra for å få med all registerinformasjon. Det vil funke om du setter en disk i tillegg inn i maskinen din.

Jeg hadde tenkt å sette inn en ny disk og flytte over programmer fra en eksisterende disk. Den gamle disken vil fremdeles være i bruk, men kun inneholde data.

Så dette bør funke? (Testet du?)

(Ny disk ankommer med posten i ettermiddag).

Lenke til kommentar
... Den gamle disken vil fremdeles være i bruk, men kun inneholde data. ...

Betyr det at du skal flytte både operativsystem og noen programmer fra den gamle harddisken til den nye?

I tilfelle vil Acronis kunne gjøre jobben (flytter alt) ved å klone den gamle harddisken.

Lenke til kommentar
... Den gamle disken vil fremdeles være i bruk, men kun inneholde data. ...

Betyr det at du skal flytte både operativsystem og noen programmer fra den gamle harddisken til den nye?

I tilfelle vil Acronis kunne gjøre jobben (flytter alt) ved å klone den gamle harddisken.

Nix. Dette er ikke OS disken.

Jeg byttet ut OS disken med en SSD tidligere og brukte Acronis til å klone den gamle. Funket helt greit.

Nå har jeg en gammel, litt treg disk som jeg har installert endel programmer på - samt 2-300GB med data filer (bilder, filmer, DOC). Har bestilt nok en SSD og tenkte å flytte over programmene til denne (og la data-filene bli værende på 'gammel-disken')

Jeg testet det og du kan ikke få det til som du vil med Application Mover, du må klone (med acronis, Paragon el.) disken din til den nye så kan du avinstallere/rydde opp den nye og fomattere den gamle.

Problemet er da at SSDen er mye mindre enn HDDen ....

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort da er kanskje tungvindt, men det har alltid virket for meg.

Del opp den disken du har i 2 parisjoner, en som du skal benytte til OS og en til data.

Flytt alle datafilene til den nye, tomme datapartisjonen.

Klon OS partisjonen til den nye SSD disken, sjekk at det virker.

Slett OS partisjonen på gamle disken.

Utvid Data partisjonen til å bruke hele dsken.

Programmene jeg har brukt er Paragon eller Acronis. De har både et kloningsprogram og partisjoneringsprogram og jeg har ikke mistet en fil ved å bruke disse. Du kan sikkert få tak i billigere programmer som gjør samme jobben, men de to jeg har nevnt er sikre og veldig enkle å bruke pluss at de booter rett fra CD.

Endret av Ned Flanders
Lenke til kommentar
Det jeg ville gjort da er kanskje tungvindt, men det har alltid virket for meg.

Del opp den disken du har i 2 parisjoner, en som du skal benytte til OS og en til data.

Flytt alle datafilene til den nye, tomme datapartisjonen.

Klon OS partisjonen til den nye SSD disken, sjekk at det virker.

Slett OS partisjonen på gamle disken.

Utvid Data partisjonen til å bruke hele dsken.

Høres fornuftig ut. Tror jeg prøver dette (ikke OS partisjon, men APPLIKASJONs partisjon, men prinsippet blir jo det samme).

Dette blir nok ukas weekend-prosjekt :cool:

Edit:

Oppdrag utført!

- Kopierte ut data-filene fra WD HDD til ekstern disk

- Slettet alle data-filene fra WD HDD (kun programmer igjen)

- Klonet WD HDD over på ny SSD

- Byttet drive-letter slik at SSDen nå blir D:

- Kopierte tilbake data-filene fra ekstern-disken til WD HDD

- Slettet program-folderne på WD HDD

... og DETT-VAR-DETT! :grin:

Tok litt tid, men alt ser ut til å funke OK. :thumbup:

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...