Gå til innhold

Protein i egg

Anbefalte innlegg

Leste her på diskusjon.no at man for best proteinopptak bør man koke/steke egget før du spiser det. Hvis ikke får du i deg så lite som 50% av eggets protein. Så, blir jeg fortalt 2 ganger på samme dag at man ødelegger proteinet om man varmer det, og at man bør ta egg rått for maksimal effekt. Hva stemmer? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta råe egg etter trening har vi hørt mange ganger. Var selv en gang jeg spiste eggene mine stekte etter trening og plutselig kom det en "guru" bort til meg og fortalte meg at hvis jeg hadde lyst å få maksimal effekt av treningen måtte jeg drikke eggene enn å steke dem. Screw him..

Lenke til kommentar

...husk at kroppen/fordøyelsen ikke klarer å dra nytte av mer en ca 30g protein pr måltid, resten gjøres om til fett. 3 egg er ca 30 gram protein.

edit: tok veldig feil her, og får "skrevet mitt påpasset" i postene under, samtidig ble det et veldig opplysende resultat ut av det :)

Endret av flu
Lenke til kommentar
...husk at kroppen/fordøyelsen ikke klarer å dra nytte av mer en ca 30g protein pr måltid, resten gjøres om til fett. 3 egg er ca 30 gram protein.

Var det bare tull eller mente du det sånt seriøs? 3 M egg er ca 16g protein..

Bjarnemann; Du kan nok ikke alltid stole på diskusjon.no, har selv tatt feil flere ganger. Vi lærer av å spørre.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Var det bare tull eller mente du det sånt seriøs? 3 M egg er ca 16g protein..

Bjarnemann; Du kan nok ikke alltid stole på diskusjon.no, har selv tatt feil flere ganger. Vi lærer av å spørre.

jaggu, takk for korrigeringen Pijus. Sorry Bjarnemann.

Sjekket opp på matvaretabellen.no (bra side forresten-som jeg burde ha vert innom før jeg svarte :)

Har tydeligvis levd på gammel/feil info jeg fikk fra en som bygde kropp i mange år.

Lenke til kommentar

Og en annen ting, ingen ting viser på at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn 30g protein. ok at kroppen går gjennom en hard prossess å gjøre protein "brukbare" ved å spalte og suge. Frokosten min inneholder rundt 80g protein, da må jeg virkelig kutte den opp :p

Lenke til kommentar
...husk at kroppen/fordøyelsen ikke klarer å dra nytte av mer en ca 30g protein pr måltid, resten gjøres om til fett

Det blir ikke helt sånn, et totalt overskudd over 3gram protein pr kg pr dag , da vil det(overskuddet) oksygere/omdannes til glukose så vil det totale kcal-nivået bestemme om det blir brukt som energi eller lagret som fett.

Her er fra H&F CA

:

Selv om studier viser en maksimal effekt på proteinsyntese i muskulatur med bare 20g protein, så antyder flere forskere at hos hardt trenende utøvere vil det også være nødvendig med aminosyrer for å støtte beinbygning, ledd, bindevev, hormoner, enzymer og immunforsvar. Når et høyt inntak av protein ikke er skadelig, og flere ting peker mot et høyere proteinbehov, så kan vi bruke ”føre var” prinsippet og tillate oss mer protein.

40g ga ingen bedre respons enn 20g, men ga heller økt oksidasjon.

Dvs etter 20 gram har musklen fått det den trenger i det måltidet.

Over dette vil andre ting dra nytte av.

80g er kanskje litt mye med tanke på 20g samt totale 2,2 for bulk.

Pleier å ha 30-40g i mine måltider jeg.

Når man skal pirke så mye så kan man se på dette fra H&F CA

Som Layne Norton viste i sin presentasjon , basert på både eksisterende og egen forskning, ser man en såkalt refraktorisk respons når aminosyrenivåene holdes høye over lengre tid. Dette betyr at aminosyreresponsen blir hemmet hvis man spiser for ofte og for mye protein

Det er detfor H&F CA har K og P -faser for å spise så optimalt som mulig med tanke på alt.

Da kan man bare si farvell vil alt som heter vanlige måltid.

Endret av War
Lenke til kommentar
Så, blir jeg fortalt 2 ganger på samme dag at man ødelegger proteinet om man varmer det, og at man bør ta egg rått for maksimal effekt. Hva stemmer? :hmm:

Proteiner er lange kjeder av aminosyrer. Enzymer i kroppen din vil bryte ned proteinene du får gjennom kosten og bruke aminosyrene som byggestener til å lage nye proteiner. Hvis du 'ødelegger' proteinene før de spises ville det være mer naturlig å tro at du faktisk hjelper fordøyelsen.

Uttalelsen du nevner, avslører en grunnleggende mangel på forståelse om hvordan kroppen tar opp og utnytter næringsstoffer, og du bør ta alle videre kostholdsråd fra personene med en klype salt. Dessuten smaker rå egg lite godt.

Lenke til kommentar

Det er overraskende mye som smaker balle her i verden. Hardkokte egg i skiver på en stor og saftig grovbrødskive med tonnevis av smør og med majones/kaviar på toppen er ikke en av dem. Derimot kan du jo prøve tunfisk. Ellers fins det mange måter å tilberede egg, det jeg vanligvis gjør er å lage eggerøre (blande x antall egg med like mange SS vann sammen med litt salt i en bolle, vispe sammen og steke det) eller speilegg (foretrekker å ta hull på plommen og snu det, husk å steke i fett) eller hardkokte egg som nevnt, men jeg er ikke god å koke egg så blir som oftest speilegg eller eggerøre.

Tilbehør til eggerøre/speilegg kan være potetsalat, ketchup, frukt, kjøtt.

Lenke til kommentar
FLEX-blader trykker enda rå-egg-oppskrifter.

:no:

Finnes jo noen matretter og diverse hvor det faktisk er meningen å ha hele eller deler av rå egg for smaken sin skyld da. :) Kan liksom ikke styre unna disse bare fordi man "kaster bort" halvparten av proteinet i et 1 kroners egg.

Lenke til kommentar
Det er overraskende mye som smaker balle her i verden. Hardkokte egg i skiver på en stor og saftig grovbrødskive med tonnevis av smør og med majones/kaviar på toppen er ikke en av dem. Derimot kan du jo prøve tunfisk. Ellers fins det mange måter å tilberede egg, det jeg vanligvis gjør er å lage eggerøre (blande x antall egg med like mange SS vann sammen med litt salt i en bolle, vispe sammen og steke det) eller speilegg (foretrekker å ta hull på plommen og snu det, husk å steke i fett) eller hardkokte egg som nevnt, men jeg er ikke god å koke egg så blir som oftest speilegg eller eggerøre.

Tilbehør til eggerøre/speilegg kan være potetsalat, ketchup, frukt, kjøtt.

Sant :) Eggerøre/speilegg /omelett er faktisk ganske så godt. Men for min del forsvinner mye av poenget da, da det er litt mer tidkrevende enn å spise hardkokte egg. Så får jeg heller leve med at det smaker balle :fun:

Og tunfisk ja.. Har gått med planer om å starte å spise det lenge nå :p Men aldri fått kjøpt inn. Er det godt egentlig? Og er det dyrt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...