Gå til innhold

På jakt etter nytt skjermkort. Hva gir best ytelse pr kr? 5770 eller 5850?

MysticoN

Anbefalte innlegg

Velger å redigere første posten siden mine "krav" for GPU er blitt forandret. 

Her er min HW:

*Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz klokket til 3Ghz

*Xigmatek Dark Knight-S1283 CPU Cooler

*ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN 2x1394 SATA-II

*Western Digital 1TB Black 3,5", SATA

*Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 x2

Jeg har pr dags dato et GeForce 8600 kort og det skal no plasserest på hyllen, men jeg er litt usikker på valg av nytt skjermkort. Hva får jeg mest ytelse pr kr fra? 5770 eller 5850? Og hva bør jeg se etter (utenom klokke hastighet og ram). 

Kom gjerne med noen forslag til valg av kort. Dette er en midlertiding pc, og jeg kommer nokk sikkert til å kjøpe et skjermkort til om et halvt år eller noe rundt der når jeg oppgraderer GPU,RAM og hovedkort.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja kan slenge inn at etter min mening er Nvidia like mye rot med drivere og kort nå for tiden...

Men det som gjør saken verre er at Nvidia er i full tilbaketrekning og har ingenting over GTS 250 lenger og de skal trekke ut 250 også.

Så noe med futt derifra kan du se lenge etter, i allefall fram til Mars / April, Nvidia sliter veldig med å få Fermi til å funke.

Lenke til kommentar

Er det et bedre kort / produsent til mitt behov? Og hvor godt vil det kortet jeg linket i første post dra spill?

Det jeg ser for meg jeg sitter igjen med når jeg er ferdig å bygge pc og har fått nokk penger til å fullføre ny pc'en:

Skjermkort: 2 x Powercolor Radeon HD 5770 (Cross fire)

Hoved kort:ASUS Maximus II

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 3GHz 1333Mhz

RAM: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 x2

Hvor krafting vil dette sluttproduktet bli med tanke på spill?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

budsjettet er ikke det beste, det er derfor jeg valgte de ram brikkene og den CPU'en (det er deler fra gammle pc'en min)

Har shuttle pc no som dere kan se fra signaturen min, men den har sett sine bedre dager og sliter med både ustabile usb porter, vifter som lever sitt egent liv (virker som tempraturen stiger og synker 20 grader hvert 5. sekund) og hver gang jeg bruker pc'en må jeg ha på meg headsett for å blokkere den plagsomme vifte lyden. Det er trangt i en shuttle så blir også fort varmt der inne.

Siden budsjettet er såpass dårlig skal mitt første skjermkort gå til shuttel'en og innkjøp av et sikkerlig Lian LI midi tower. Ved neste lønning blir det innkjøp av litt mer HW. 

Er lei av å stille alt av grafikk på low i nyere spill og vil derfor bygge en ny pc som kan klare å dra de "bedre", men har ikke råd til noen high end pc. CPU'en lurer jeg på å klokke opp til 3Ghz.

Takker for link av hovedkort, skal se på det og sammenlinge det jeg postet, hva tror du blir flaskehalsen på min nye pc når den er ferdig? CPU kan jeg alltids oppgradere ved seinere anledning og regner med at prisene på socket 775 vil bare synke ved tiden, spesielt siden det er en "gammel" socket.

Lenke til kommentar

da har jeg sammenlinget ASUS Maximus II GENE og ASUS P5Q PRO Turbo og har vel funnet ut at de 2 kortene er ganske like utenom at ASUS Maximus II har bedre integrert lydkort. Er det eneste forskjellen eller har jeg gått glipp av noe?

Ellers, noen som har noen formening om hvilket av de 2 skjermkortene som har blitt postert i denne tråden jeg bør velge? Det jeg postet i 1. post eller  det HIS kortet NuDimon postet? 

Edit:

ser at HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 har OpenCL har CrossFire-bro som ligger i pakken, samt Tilpassede standarder er RoHS det har ikke PowerColor Radeon HD 5770.

Men er redd for at den kjøleren som er på HIS Radeon HD 5770 blir for stor til min shuttle. og det står også at HIS Radeon kortet har Anbefalt strømforsyning er 450w og jeg har kun 400w.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Er rimelig sikker paa at HiS kj0leren effektivt vil by paa mindre problemer enn Powercolor sin. Siden sistnevntes kj0ler ser ut til aa vaere lengre i h0yden. Alternativet er ett HD 5750, men jeg tviler paa at ytelsem vil vaere saapass mye bedre enn ett 8600 kort at jeg kan anbefale aa bytte til det. If0lge denne anmeldelsen av HD 5770 bruker test-riggen deres under 300W naar de stress tester GPU med FurMark. Saa tror det skal gaa bra med en 400W PSU ja. :)

Lenke til kommentar

OpenCL blir standard paa alle skjermkort fremover. Det er ikke noe du maa ha, men ogsaa ikke noe du kommer utenom heller. XD

"Folding@home (sometimes abbreviated as FAH or F@h) is a distributed computing (DC) project designed to perform computationally intensive simulations of protein folding and other molecular dynamics (MD), and to improve on the methods available to do so. It was launched on October 1, 2000, and is currently managed by the Pande Group, within Stanford University's chemistry department, under the supervision of Professor Vijay Pande.

Folding@home is the most powerful distributed computing cluster in the world, according to Guinness,[2] and one of the world's largest distributed computing projects.[3] The goal of the project is "to understand protein folding, misfolding, and related diseases." Fra wikipedia.

Endret av NuDimon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er min HW:

*Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz klokket til 3Ghz

*Xigmatek Dark Knight-S1283 CPU Cooler

*ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN 2x1394 SATA-II

*Western Digital 1TB Black 3,5", SATA

*Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 x2

Jeg har pr dags dato et GeForce 8600 kort og det skal no plasserest på hyllen, men jeg er litt usikker på valg av nytt skjermkort. Hva får jeg mest ytelse pr kr fra? 5770 eller 5850? Og hva bør jeg se etter (utenom klokke hastighet og ram). 

Kom gjerne med noen forslag til valg av kort. Dette er en midlertiding pc, og jeg kommer nokk sikkert til å kjøpe et skjermkort til om et halvt år eller noe rundt der når jeg oppgraderer GPU,RAM og hovedkort.

Lenke til kommentar

Det billigste HD 5770-kortet (695kr) gir ca dobbelt så mye ytelse per krone enn det billigste HD 5850-kortet (1990kr).

Av de som er på lager gir det billigste HD 5770-kortet (~1100kr) ca 15% mer ytelse per krone enn det billigste HD 5850-kortet (1990kr).

Man kan også sjekke 3DCompare for en liste over ytelser per krone (kalt BvsB) og relativ ytelse (kalt RP) ved å holde musepekeren over et hvilket som helst kort-navn. ;)

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar
Det billigste HD 5770-kortet (695kr) gir ca dobbelt så mye ytelse per krone enn det billigste HD 5850-kortet (1990kr).

Sikker paa at du ikke har faatt oppf0rt GV-R557OC-1GI som ett 5770 kort naa?

Ser at flere butikker ikke vet at dette faktisk er ett 5570 kort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...