Xlution Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei! Vi har fri fra skolen idag, pga avspassering men det er også studiedag samme dagen. Er det egentlig lov? Plassere avspasseringen på studiedagen der vi også har fri.. Kanskje litt dårlig forklart da men pytt pytt. Kan prøve å forklare igjen Lærerene plasserte avspasseringen på studiedagen, hvorav på studiedagen har vi fri. Er det lov? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Studiedagene dine skal du så vidt jeg vet få lov til å bestemme selv. Lærerne kan foreslå kollektiv studiedag hvis det er av felles interesse for alle elevene, men hvis du ikke ønsker å godta dette tilbudet (altså å unngå å "gå glipp av" undervisning på studiedagen) så skal du kunne la være selvom alle andre gjør det. Avspasering har du fått fordi du har vært på skolen for mye en annen gang. Det vil med andre ord si at du "på en måte" er på skolen den dagen du egentlig avspaserer. Så å tvinge deg til å sette studiedagen på en dag, for så å tvinge deg til "å være på skolen" samme dag, blir fullstendig galt i mine øyne. edit: presisering edit2: å argumentere med at dette er urettferdig fordi du "mister en fridag" blir forresten også ganske galt. Du kommer nok lenger ved å si at du går glipp av en dag der du kan gjøre selvstudie, for du gikk antakeligvis glipp av muligheten til å gjøre lekser den dagen da du var på skolen på overtid, og meningen med avspaseringen da er å ta igjen den "leksetiden" du gikk glipp av... Endret 28. januar 2010 av r2d290 Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Eg ser ikkje problemet med dette. Vist han hadde valgt dette på to forskjelige dager ville dekan fått 2 dager fri. Det er enkelt og fårstå men eg synest det var smart gjort av læraren og utnytte en sån dag til avspassering sån at dere ikkje mister ein bra dag med læring på skulen. Eg fårstår kvifor du spør om det, herregud når eg gjekk på skulen fri dag var YES! Men tru du skal vere fornøyd at læreren tok eit smart valg sån du får litt ekstra skule timer Edit: Enig med r2d290. sin presisering. Angånde om det er rett eller galt ligg vel opptil rektor og bestemme for dette augentblikket. (Korekt meg om eg har feil) Endret 28. januar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Tenkte litt mer på dette i løpet av dagen. Læreren din står fritt til å bestemme hvilken dag kollektiv avspasering skal tas, så ja: hun/han får lov til det. Men jeg står fortsatt på mitt ved at du selv bestemmer når studiedagen din skal være. Kunne du gitt litt mer utdypning ang. denne studiedagen din? Lenke til kommentar
Xlution Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Har ikke peiling på hva studiedag er i det heletatt jeg. Mange som bare har sakt at det er det. Går i 9. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 heh, hvis du ikke vet hva en studiedag er, har du kanskje ikke så mye å klage på heller Er egentlig ikke så mye behov for det i niende, men myndighetene har nå likevel bestemt at du har så og så mange studiedager hvert semester. Det kommer til å følge deg på videregående der det blir mer aktuelt. Men altså: en studiedag er som navnet sier en dag der du skal ha muligheten til å sitte hjemme og utdype deg i noe som du føler du sliter med. F.eks hvis du snart skal ha matteeksamen og du synes du trenger litt ekstra tid på å forstå pensumet, kan du be om en dag der du slipper å måtte bry deg om historie, tysk, engelsk og alt annet du har. Mange lærere pleier i midlertid å nekte deg å ta studiedag i matte hvis du har matte på skolen den dagen (tilsvarende gjelder for de fleste fag). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå