Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Glemt å fornye førerkort (kl M) etter mørkekjøring innen fristen - Hva skjer?

Anbefalte innlegg

I sommer tok jeg moped lappen. Jeg fikk lappen selv om jeg ikke hadde gjennomført mørkekjøring demonstrasjonen. Derfor er mitt førerkort gyldig til 1. Februar 2010. Jeg tok mørkekjøringen før vinter, og det er nok registrert hos biltilsynet nå. Men jeg har ikke hatt tid til å fornye førerkortet mitt, etter mørkekjøringen. Til helgen nå så reiser jeg bort og får heller ikke fornyet førerkortet. Så da lurer jeg på om det er mulig å fornye førerkortet selv om det nåværende kortet er ugyldig?

Må jeg fornye det før fristen, så må jeg stå opp tidlig imorgen og gjøre det før jeg drar.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant noe på sidene til biltilsynet her. Som forteller meg at jeg bare trenger og ta med dokumentasjon på at jeg har tatt mørkekjøring, så får jeg et nytt kort.

§ 4-4. Manglende mørkekjøringsdel av trafikalt grunnkurs

Dersom førerprøven ved førstegangserverv av førerett avlegges i perioden fra og med 16. mars til og med 31. oktober uten dokumentasjon for gjennomført mørkekjøring, jf. forskrift 1. oktober 2004 nr. 1339 om trafikkopplæring og førerprøve m.m., gis føreretten gyldighet til og med 1. mars året etter. Samme gyldighetstid settes for klassene M, S og T, dersom disse påføres førerkortet samtidig. Tilsvarende gjelder for førerprøve ved utvidelse til ny førerett, dersom dokumentasjon for gjennomført mørkekjøring ikke er fremlagt tidligere.

For å oppnå uavbrutt førerett, må dokumentasjon for gjennomført mørkekjøring fremlegges før gyldighetstiden utløper. Føreretten kan gjenerverves senere ved dokumentasjon av gjennomført mørkekjøring. Førerett kan ikke fornyes uten dokumentasjon. Når vilkårene er oppfylt, utstedes nytt førerkort med vanlig gyldighetstid i henhold til dette kapittel, for alle aktuelle klasser, regnet fra tidspunktet for den første utstedelsen.

Innehaver av midlertidig førerkort klasse B, med to års gyldighetstid, utstedt før 1. mars 1995, kan få utstedt førerkort med vanlig gyldighetstid, når det dokumenteres at mørkekjøring er fullført, og praktisk prøve er bestått.

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ta med dokumentasjon for mørkekjøring og det gamle førerkortet, så får du det fornyet hos en eller annen trafikkstasjon. Siden du får det tilsendt hjem, er det i grunn samme hvilken trafikkstasjon du gjør dette hos.

Men uansett hva du gjør, ikke kjør før du har fornyet førerkortet. Hvis du kjører nå så risikerer du å bli anmeldt for å ha kjørt uten førerkort, forsikringsselskapet kan også bli litt hissig hvis det skulle skje en ulykke.

Uansett, du er ikke den første og ikke den siste som har opplevd dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...