Gå til innhold

Jobbmuligheter som lærer

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fullført en mastergrad i mediefag, og har for tiden en fast administrativ HR/Webredaktør jobb i det offentlige. Før jeg fikk denne jobben underviste jeg en del i mediefag på universitet (som seminarleder og gjesteforeleser), samt hadde en god del vikarjobber i alt fra første klasse grunnskole til siste klasse vgs. I vikarjobbene underviste jeg i alle mulige fag.

Selv om jeg trives godt i min nåværende jobb merker jeg at jeg virkelig savner det å undervise. Jeg er overbevist om at jeg har "læreren" i meg og ønsker gjerne å bli lærer enten i ungdomsskolen eller på vgs. Mastergraden min gir undervisningskompetanse i mediefag på vgs og IT-fag på ungdomsskole. I tillegg har jeg grunnfag i historie. For å øke mulighetene til å få jobb som lærer tar jeg nå matematikk grunnfag parallelt med jobb.

Våren 2011 vil jeg derfor ha undervisningskompetanse i mediefag/IT-fag, historie/samfunnsfag og matematikk. Jeg akter å søke meg inn på PPU etter at jeg er ferdig med matematikken, og håper da å komme inn på et program hvor man tar studiet over to år parallelt med at man jobber i skolen. Det jeg lurer på er derfor - vil det være gode muligheter til å få lærerjobb med overnevnte fagkombinasjon? Det kan nevnes at jeg har snitt på A i samtlige fag (inkludert matte). Og kan det være lurt at jeg personlig drar rundt på skoler jeg kunne tenke å jobbe på for å "selge" meg, heller enn å bare søke på utlyste stillinger? Vurderer nemlig å ta en slik besøksrunde på skoler i området hvor jeg bor når jeg er i sluttfasen av matematikkstudet. Anbefales dette?

I tillegg lurer jeg på hvilke krav som stilles for å undervise i naturfag på ungdomsskolenivå. Jeg har hørt at man må ha 60 sp for å kunne undervise i matte, norsk og engelsk, men når det gjelder andre fag leser jeg noen steder at kravet er 30 sp og andre steder at det er 60 sp. Hva er riktig?

Setter stor, stor pirs på alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...