Gå til innhold

Hvoror er Adobes programmer bedre i OSX enn i Windows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Uberadri, veldig seriøst. Jeg regner med det var forsøk på en morsomhet, men de fleste er nok klar over at høyreklikk på OSX er like vanlig som i windows verden ;)

Og nei, kraftigere maskinvare kan ikke alltid kompensere for optimaliseringer på samme måte. Jeg vet ikke nøyaktig forsjellen på Adobes programvare på de ulike plattformene, men utfra egne erfaringer kan jeg si at Lightroom fungerer mye raskere og mer smidig på min macbook air, som er langt svakere enn den stasjonære windows maskinen min..

Lenke til kommentar

Høyreklikk på lag med V-verktøyet i PS@OSX er til og med mer nyttig enn det er i Windows, Überadri. ;)

Når det gjelder PS@OSX ellers, syns jeg ytelsen der er latterlig til tider. Særlig Save for web er en rimelig sikker måte å framkalle 'the spinning beach ball of death' på. Nå har jeg ikke særlige erfaringer med CS4, men slik har det i alle fall vært med CS2 og CS3.

Lenke til kommentar

Nei, altså, hovedgrunnen til at de fleste grafikkintensive programmer vil kjøre bedre på en Mac med OS X enn på en Windows-maskin med like specs er rett og slett teknologiene Core Image, Core Video og Core Animation. Det går ut på at maskinvaren "flyter mer over" i hverandre. I Windows-verdenen er man avhengig av at alle delene er tipp-topp, for der benyttes enkelt sagt en del av gangen. Skal man rendre video og grafikk brukes grafikkortet. På Macen brukes gjerne prosessoren i tillegg for å speede opp prosessen. Veldig kjekt, og det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Det med at høyreklikk er en fordel var til dels en spøk. Er fullstendig klar over at høyreklikk er mulig i OS X med en vanlig mus.

Jeg har høyreklikk både på touchpaden og den tilkoblede Logitech-musa på MBP-en min, så den spøken begynner å bli alvorlig gammel.

ArilC: Jeg har alltid vært en av de bekjente går til og søker råd hos når det er noe som ikke fungerer som det skal eller for generelle datarelaterte spørsmål. Frem til i fjor vinter var jeg ekstremt negativ til alt som hadde med Apple å gjøre på grunn av fordommer og et par dårlige opplevelser med iPoder. Jeg foretrekker fortsatt Sony mp3-spilleren min langt over iPoden jeg har, og iPhone har aldri imponert meg nevneverdig på tross av en god del spennende applikasjoner. Da jeg begynte på universitets-utdannelsen i høst kjøpte jeg meg en MBP, og etter 4-5 måneders bruk kan jeg trygt si at jeg føler at det var vel brukte penger. Jeg har fått en laptop med meget god batteritid (jeg har enda til gode å få bruk for strømkabelen i forelesninger) og et solid design. Touchpaden er glatt den beste jeg har testet, både når det kommer til respons og selve følelsen. Multitouch fungerer også som en drøm i forhold til et par andre touchpader med samme funksjonalitet. Og tastaturet synes jeg personlig er meget behagelig å skrive på. Disse tingene har også blitt påpekt av venner som har benyttet maskinen i høst/vinter. Dette er designelementer jeg mener er verdt et påslag i summen. Og det er ikke så voldsomt som du skal ha det til.

Svein_Jarle påpeker selvsagt et viktig element som kan føre til bedret ytelse.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Mac er vel og bra, tror de fleste kan være enig om at de selger gode maskiner med høy kvalitet. Med om at adobes programmer skal være raskere på mac enn windows er nok feil, har brukt photoshop/illustrator cs3/cs2 både på mac og windows uten nevneverdige forskjeller.

Mulig det er en myte på samme måte som høyreklikk ikke eksisterer på mac plattformen. Men skal sies at innenfor enkelte kreative bransjer er mac enerådende og mange de bruker mye av tiden på å snakke nedsettende om windows plattformen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hvis Adobe er litt raskere på MAC pga optimalisering.

Tror dere Apple gir hemmelig bonus til Adobe for å presse dem til å la være å optimalisere programpakken for Windows.

Tenker på noe alla dette. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6253350

Produktplassering er ikke nytt. Ikke er det unikt for elektronikkbransjen heller. Dette finnes nok over hele fjøla, uansett hva det er snakk om.

Når det er sagt, så har jeg ingen grunnlag for å spekulere i om Adobe optimaliserer for OSX eller ikke. Men på et generelt grunnlag, så ser jeg for meg at deler av programvarepakken må programeres om for å virke på OSX (Siden det såvidt meg bekjent ikke er emulering inne i bildet). Tatt i betrakning Apple´s svært begrensede maskinvare i forhold til PC, ser jeg for meg at optimaliseringer mot Apple maskinvare godt kan være tilfelle, da det må være mye lettere å programmere for et lite knippe hardware utvalg..

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er helt riktig tolkning, siden man stort sett optimaliserer iforhold til OS'et og ikke maskinvaren. Hvis det er tregere er det windows som får ta skylden og ikke adobe. Og jeg er sikker på at adobe jobber utrettelig med å gjøre programmene sine raskest mulig uavhengig av plattform.

Lenke til kommentar

Jeg tror myten om at Adobe kjører så mye raskere på Mac er skapt av Apple. De har vist dette på sine produktlanseringer i alle år, selv den gangen PC'er kjørte ringer rundt Mac på alle andre oppgaver. Da pleide Apple å sette opp en PowerMac og en Compaq side ved side og kjøre et eller annet obskurt filter i Photoshop for å vise hvor mye raskere Mac'en var.

Det dreier seg ikke om Photoshop som sådan, men om utvalgte 3. parts filtere som er laget på Mac og råportert til Windows, og som Apple så kunne bruke til sammenligningene.

Nå bruker jeg Mac selv til design med Adobe-pakker, men nå er jo også hardwaren den samme på PC og Mac, og begges operativsystemer er relativt dugandes til formålet. (Etter et lite feilskjær av MS med Vista.)

Jeg tror nok at hvis noen gjorde en generell ytelsestest idag vill forskjellene være marginale.

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg tror myten om at Adobe kjører så mye raskere på Mac er skapt av Apple. De har vist dette på sine produktlanseringer i alle år, selv den gangen PC'er kjørte ringer rundt Mac på alle andre oppgaver. Da pleide Apple å sette opp en PowerMac og en Compaq side ved side og kjøre et eller annet obskurt filter i Photoshop for å vise hvor mye raskere Mac'en var.

Det dreier seg ikke om Photoshop som sådan, men om utvalgte 3. parts filtere som er laget på Mac og råportert til Windows, og som Apple så kunne bruke til sammenligningene.

Nå bruker jeg Mac selv til design med Adobe-pakker, men nå er jo også hardwaren den samme på PC og Mac, og begges operativsystemer er relativt dugandes til formålet. (Etter et lite feilskjær av MS med Vista.)

Jeg tror nok at hvis noen gjorde en generell ytelsestest idag vill forskjellene være marginale.

Geir :)

Grei oppsummering av macbookmarkedsføringen totalt sett, egentlig.

Lenke til kommentar

Adobe bruker enkelte gamle API-er fra Classic, i tillegg er samtlige Adobe-programmer, bortsett fra Lightroom skrevet for Carbon, ikke Cocoa. Derfor suger Adobe-programmer på Mac, men skal man tro Adobe så vil CS5 være portet til Cocoa og alt vil være fryd og gammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...