Gjest medlem-1432 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvorfor kan man blåse varm eller kald luft, hva er det som gjør at den blir enten varm, eller kald? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Du kan berre blåse varm luft, dvs. dersom miljøet du er i er varmare enn kroppstemperatur blir muligens lufta litt nedkjølt på veg gjennom kroppen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 okey, ikke direkte kald luft da. Men man kan jo velge om man vil blåse lunken luft, eller mye varmere luft. Hvordan? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Temperaturen på lufta er den samme, det eneste du regulerer er trykket du blåser ut lufta i, altså "vindstyrken". Dette påvirker hvor varm/kald luften føles. http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_chill Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Utfordring: Blås varm luft på hånden din som er ca 50cm unna munnen din. Ble luften kald? Hvis luftstrømmen er rask vil den kjøle ned mer enn den varmer fordi luften du puster ut er full av damp. Fuktig hud leder bort varme raskere. Men på den annen side kjøles luften ned med en gang den kommer ut av kroppen din(gitt at det er kaldere utenfor kroppen din). Lenke til kommentar
HValder Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Utfordring: Blås varm luft på hånden din som er ca 50cm unna munnen din. Ble luften kald? Hvis luftstrømmen er rask vil den kjøle ned mer enn den varmer fordi luften du puster ut er full av damp. Fuktig hud leder bort varme raskere. Men på den annen side kjøles luften ned med en gang den kommer ut av kroppen din(gitt at det er kaldere utenfor kroppen din). Wtf? Det er ikkje noko damp i pusten din fordi du blåser hardare, damp er H2O, det du pustar ut er CO2. Les det E-ton linka til. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Breath#Breathing_in_gas Nå er det riktignok litt vanndamp i luften du puster ut, men jeg har likevel lite tro på forklaringen til khaffner. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Utfordring: Blås varm luft på hånden din som er ca 50cm unna munnen din. Ble luften kald? Hvis luftstrømmen er rask vil den kjøle ned mer enn den varmer fordi luften du puster ut er full av damp. Fuktig hud leder bort varme raskere. Men på den annen side kjøles luften ned med en gang den kommer ut av kroppen din(gitt at det er kaldere utenfor kroppen din). Wtf? Det er ikkje noko damp i pusten din fordi du blåser hardare, damp er H2O, det du pustar ut er CO2. Les det E-ton linka til. Ikke kom med påstander om du ikke kan stå inne for dem. Det er _mye_ vanndamp i luften du puster ut, samt co2. Dette fordi begge deler er avfallsstoff etter celleåndingen. Hvorfor blir det dogg i en bil med mange personer i... Prøv å blås på ei rute / ned i et glass... Jeg beklager på forhånd om jeg har misforstått.. Temperatur oppleves forskjellig, avhengig av materialet.. Feks jern virker veldig kaldt selv om tempen er den samme -> jern leder varme veldig bra. Isopor virker varmt selv om det er lik temp... ol. Og svar til topic: man kan ikke regulere temperaturen på luften du blåser ut. Den er tilsvarende lik kroppstemperaturen (minus noen grader sikkert). Du justerer kun hastigheten, og rask vind/blås VIRKER kaldere, og er mer effektiv i å kjøle ned ting. Det er "kaldere" med 10- og storm enn 10- og vindstille... =) Lenke til kommentar
HValder Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Fuktigheita i bilen og ruta/glasset du snakkar om kjem av kondensering av vanndamp i lufta, muligens frå "lufta" du pustar ut også. Eg veit at det er H2O i lufta vi pustar ut, men eg veit ikkje kor mykje det er, men hvertfall ikkje nok til at det er den som kjøler ned handa dersom du blåser på den. Edit: Luft inneheld ca. 1% vatn (i følge wikipedia), avhengig av luftfuktigheit. Endret 28. januar 2010 av HValder Lenke til kommentar
.V. Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 For ordens skyld, det er ca 5% vanndamp i lufta vi puster ut. Iallefall om vi skal tro Wikipedia. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Fuktigheita i bilen og ruta/glasset du snakkar om kjem av kondensering av vanndamp i lufta, muligens frå "lufta" du pustar ut også. Eg veit at det er H2O i lufta vi pustar ut, men eg veit ikkje kor mykje det er, men hvertfall ikkje nok til at det er den som kjøler ned handa dersom du blåser på den. Edit: Luft inneheld ca. 1% vatn (i følge wikipedia), avhengig av luftfuktigheit. Hvis du har en bil uten mennesker i, vil det ikke bli damp på ruta i like stor grad Det er fra menneskene vannet kommer fra (og ja, du har selvfølgelig rett i det du sier. Vannet fra menneskene er i form av damp, og når denne dampen blir avkjølt - feks på en kald rute - vil vannet gå over ifra damp form til væskeform. Kjøler du det enda mer ned blir det is/rim...) Hvor mye vann i prosent husker jeg ikke i farta, men 5% kan sikkert stemme, uten at jeg er sikker på dette som sagt. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Ikke hørt om det før, men man kan kanskje få litt annen temperatur hvis man puster ut dypere. Nærmere kroppstemperaturen altså. Mens hvis man puster grunnt, blir det nærmere temperaturen i omgivelsene. For å puste dypt, puster man ved å trekke magen ut og inn før man puster med brystkassen. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hvis du blåser litt hardt på hånden din som er 1cm fra munnen er luften selvfølgelig varm, men gjør du det samme med hånden 15cm blir luften kaldere. Dette er bl.a fordi luften ekspanderer og blir derfor kaldere. Men tror jeg svarer på feil spørsmål.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Fuktigheita i bilen og ruta/glasset du snakkar om kjem av kondensering av vanndamp i lufta, muligens frå "lufta" du pustar ut også. Eg veit at det er H2O i lufta vi pustar ut, men eg veit ikkje kor mykje det er, men hvertfall ikkje nok til at det er den som kjøler ned handa dersom du blåser på den. Edit: Luft inneheld ca. 1% vatn (i følge wikipedia), avhengig av luftfuktigheit. Hvis du har en bil uten mennesker i, vil det ikke bli damp på ruta i like stor grad Det er fra menneskene vannet kommer fra (og ja, du har selvfølgelig rett i det du sier. Vannet fra menneskene er i form av damp, og når denne dampen blir avkjølt - feks på en kald rute - vil vannet gå over ifra damp form til væskeform. Kjøler du det enda mer ned blir det is/rim...) Hvor mye vann i prosent husker jeg ikke i farta, men 5% kan sikkert stemme, uten at jeg er sikker på dette som sagt. Eg innser at du har rett. Men, for the record: dersom du skrur opp eller ned (avhengig av temperaturen i lufta) varmeannlegget får det same effekt på bilruta Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Fuktigheita i bilen og ruta/glasset du snakkar om kjem av kondensering av vanndamp i lufta, muligens frå "lufta" du pustar ut også. Eg veit at det er H2O i lufta vi pustar ut, men eg veit ikkje kor mykje det er, men hvertfall ikkje nok til at det er den som kjøler ned handa dersom du blåser på den. Edit: Luft inneheld ca. 1% vatn (i følge wikipedia), avhengig av luftfuktigheit. Hvis du har en bil uten mennesker i, vil det ikke bli damp på ruta i like stor grad Det er fra menneskene vannet kommer fra (og ja, du har selvfølgelig rett i det du sier. Vannet fra menneskene er i form av damp, og når denne dampen blir avkjølt - feks på en kald rute - vil vannet gå over ifra damp form til væskeform. Kjøler du det enda mer ned blir det is/rim...) Hvor mye vann i prosent husker jeg ikke i farta, men 5% kan sikkert stemme, uten at jeg er sikker på dette som sagt. Eg innser at du har rett. Men, for the record: dersom du skrur opp eller ned (avhengig av temperaturen i lufta) varmeannlegget får det same effekt på bilruta Hehe du har rett i at om du skrur opp varmen tilstrekkelig, vil det vannet som er i lufta fra før av, også kondensere. Men jeg forstår du tok poenget mitt. Ha en god helg alle sammen! Og pust med måte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå