tommy87 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei. Jeg sliter med at receiveren min blir veldig varm siden den står inne i hylla på tv-benken. Som løsning på dette problemet hadde jeg tenkt å sette inn egne vifter i toppen av tv-benken, slik at det blir bedre luftgjennomstrømning. Og siden plassen er liten, er det nok vanlige kabinettvifter beregnet til data jeg må bruke. Så kommer problemet: Siden vanlige kabinettvifter tar 5v strøm fra 4 pins "hovedkort-uttak" har jeg ingen strømkilder som kan drive en slik vifte. Derfor tenkte jeg å drive viftene gjennom en strømdrevet usb-hub. Videre må jeg nå ha en usb-drevet kabinettvifte. Denne delen finner jeg ikke! Noen som vet hvor man skaffer dette i Norge?? (har nemlig hørt og sett at det finnes usb-vifter). Setter stor pris på tips, og evt andre løsninger Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Vanlige vifter bruker 12V. USB er ingen løsning. Bruk en enkel strømforsyning. Enten finner du en som gir 9 - 12 V fra noe defekt elektronikk, eller så kjøper du en batterieliminator. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135236184 Lenke til kommentar
tommy87 Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Ok, så da må jeg ha en adapter for å få nok strøm.. Men finnes det ikke noe produkt (adapter) som kan kobles til flere vifter samtidig? Er ikke veldig kompetent på å koble dette, så en bitteliten forklaring til hvordan den eliminatoren fungerer hadde jeg satt pris på Takk for svar:) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg ville bare klipt av pluggene og koblet sammen ledningene. Må selvsagt holde styr på pluss og minus. Om det finnes ferdige løsninger som bare er å plugge sammen vet jeg ikke. Har laget noe slikt før, og et problem som lett oppstår er at det bråker. Det er stor forskjell på vifter, noen bråker mer enn andre. Monteringen har også mye å si, det blir lett mye bråk hvis man bare skrur viften fast i benken. Dempende oppheng er å anbefale. Lenke til kommentar
tommy87 Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Takk for tipset:) Nå er vifta kommet på plass og fungerer fint. Merker stor forskjell på receiverens varme! Brukte dobbeltsidig tape til å feste den over receiveren, og den løsningen fungerer fint uten mye støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå