nordvest Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Hei, Jeg er helt grønn på dette emnet da jeg før kun har hatt billige kontantkorttelefoner uten noen form for avanserte funksjoner. Nå føler jeg for å oppgradere litt og trenger litt informasjon og råd. For det første lurer jeg hvor stor datamengde f.eks en androidtelefon laster ned pr. dag uten at jeg aktivt bruker den til surfing o.l. Da tenker jeg på slike ting som f.eks oppdatering av værmeldinger og andre ting som jeg regner med en slik telefon gjør automatisk. Surfing, e-post o.l tenker jeg først og fremst å benytte når jeg er knyttet til wifi (med unntak selvfølgelig men da ser jeg at bl.a Telenor har makspris pr. dag) I utgangspunktet ønsker jeg et abo. som blir billigst mulig ut fra en slik minimal nettbruk. Hvilket abo. er da å anbefale? Videre hadde det vært kjekt med noen kjøpsråd. Det jeg prioriterer er: -Bra kamera; helst med blits e.l. - Noenlunde musikkspiller (men trenger ikke være fantastisk da jeg har en Ipod Touch som vil bli brukt mest til dette i utg,pkt.) -Wifi - Mulighet til å laste ned spill og nytteprogrammer (gjør det android mest aktuelt?) -GPS hadde sikkert vært kjekt -Handsfree -Ikke altfor dyr (dvs. maks 2500-3500kr) -Brukbar lagringskapasitet enten innebygd eller med minnekort Ønsker ikke Iphone da denne blir for dyr. Har tenk noe på HtC Hero eller Tattoo, men kameraet på disse er kanskje ikke all verden.. Håper på hjelp da jeg ikke har snøring (og særlig hvilke datamengder en minimum vil laste ned pr. dag) Endret 28. januar 2010 av nordvest Lenke til kommentar
Hoffah Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Ville gått for HTC Hero med Ludo Terningkast 6. Da får du 185 kr du kan bruke til sms,mms, datatrafikk og ringing:) Det er ikke store mengdene som går med til oppdatering av været.. Endret 28. januar 2010 av Hoffah Lenke til kommentar
program Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Vel, bra kamera, helst med blits utelukker vel egentlig HTC Hero. Ganske dårlig kamera, og ikke blits. Lenke til kommentar
Hoffah Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ellers kan du se på Nokia 5800, den går på symbian, så det er en del nytteprogrammer. Det er nettopp blitt gratis navigasjon! Etter den nye oppdateringa er det blitt kinetisk scrolling og telefonen er blitt en helt annen telefon:D Lenke til kommentar
nordvest Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Ville gått for HTC Hero med Ludo Terningkast 6. Da får du 185 kr du kan bruke til sms,mms, datatrafikk og ringing:)Det er ikke store mengdene som går med til oppdatering av været.. Men hvor store?? Og er det mulig å skru av datanedlasting over mobilnettet slik at ting ikke oppdaterer seg automatisk uten at den er koblet til wifi eller at jeg aktivt godkjenner datanedlasting. Har faktisk det abo. nå, men jeg visste ikke at det også inkluderte muligheten for fri databruk... Vet du om det er noen maks dagspris der slik som det er med Telenor og andre?? Finnes det ingen android-telefoner med bra kamera (og helst blits)??? Og symbian er det mye ekstraprogrammuligheter der? Dyrt elle mye gratis der også? Ellers kan du se på Nokia 5800, den går på symbian, så det er en del nytteprogrammer. Det er nettopp blitt gratis navigasjon! Etter den nye oppdateringa er det blitt kinetisk scrolling og telefonen er blitt en helt annen telefon:D Skal sjekke ut denne! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ellers kan du se på Nokia 5800, den går på symbian, så det er en del nytteprogrammer. Det er nettopp blitt gratis navigasjon! Etter den nye oppdateringa er det blitt kinetisk scrolling og telefonen er blitt en helt annen telefon:D 5800 er helt klart verdt pengene, men kameraet er ikke akkurat noe å skryte av. Det fungerer greit nok til korte videosnutter, men bildekvaliteten på stillbilder er direkte grusom. Ikke har den blits heller, men LED går kanskje under "e.l."? Lenke til kommentar
nordvest Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Ellers kan du se på Nokia 5800, den går på symbian, så det er en del nytteprogrammer. Det er nettopp blitt gratis navigasjon! Etter den nye oppdateringa er det blitt kinetisk scrolling og telefonen er blitt en helt annen telefon:D 5800 er helt klart verdt pengene, men kameraet er ikke akkurat noe å skryte av. Det fungerer greit nok til korte videosnutter, men bildekvaliteten på stillbilder er direkte grusom. Ikke har den blits heller, men LED går kanskje under "e.l."? LED antar jeg går under e.l. ja hvis det betyr at det gjør det mulig å ta brukbare bilder.. Hvor høyt opp i Nokiakjeden må jeg for å finne noe med godt kamera da? Gratis GPS og kart høres jo veldig kjekt ut. Er det bare Nokia som har dette eller finnes det hos andre merker også? Lenke til kommentar
Hoffah Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Vet at Samsung kjører 2 års fri navigasjon på de telefonene som har Route66.. Lenke til kommentar
Bacchus Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Samsung i7500 Galaxy - Android telefon med 5 mp kamera og led blitz. Lenke til kommentar
program Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Det er jo ganske rart å foreslå Galaxy når den både på Mobilen og Amobil får trekk for dårlig kamera. Lenke til kommentar
Bacchus Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Det er jo ganske rart å foreslå Galaxy når den både på Mobilen og Amobil får trekk for dårlig kamera. Trekk iforhold til de beste 5MP kameraene ja...men her snakker vi om en pr.idag relativt rimelig Android smartelefon med Amoled skjerm, 8 GB internt minne + evt. minne kort, og et 5MP Kamera med Led Blitz. De andre alternativene med Android som har kamera med blitz blir en god del dyrere. F.eks. Nexus One, 5MP kamera med blitz og Amoled Skjerm men lavt internt minne. Motorola Millstone, 5 MP kamera med blitz, vanlig LCD skjerm og lavt internt minne. Disse 2 er ellers bedre mobiler en I7500 Galaxy, men siden de er relativt nye telefoner med en høyere pris så er dette ganske naturlig. I7500 Galaxy er langt fra det ypperste, men så er dagens pris heller ikke så høy. Her er noe mer info om den og kameraet. Fra Phonearena Fra GSMArena Endret 29. januar 2010 av Bacchus Lenke til kommentar
nordvest Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Ser at Samsungen har blitz, men allikevel får kritikk for kameraet. Virker allikevel som den er bedre enn Hero der, men får inntrykk av at Hero er bedre på nesten alt annet. Ikke helt enkelt dette; blir stadig mer sikker på at jeg ønsker en android-telefon.. Kommer det noen nye modeller snart med bedre kamera? Og går det an å skru av all datanedlasting fra mobilnettet fra disse telefonene, og hvis ikke hvor store datamengder laster den ned pr. dag for å oppdatere programmer o.l. ? Lenke til kommentar
program Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Altså, for å si det slik, man kan i realiteten ikke bruke Hero sitt kamera innendørs. Hvis det litt mørkere enn dagslys så blir bildene svært mørke, og fort svarte. Om det er 5MP, 3MP eller 12MP har ikke noe å si for kvalitet med mindre du skal ha store bilder. Nå har ikke jeg sett bildekvaliteten til Galaxy, men er det noe ned mot Hero så funker den ikke for folk som er interessert i å få med mer en uklare minner. Det er utrolig at folk som skriver her på forumet fremdeles tror at 8MP er bedre enn 5MP osv. Lenke til kommentar
nordvest Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Hvilken kameramobil med litt andre muligheter jf. første posten ville du anbefale da? Hadde jo vært kjekt å kunne tatt noenlunde bilder innendørs også.. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Om det er 5MP, 3MP eller 12MP har ikke noe å si for kvalitet med mindre du skal ha store bilder. Visst har det noe å si for kvaliteten. Jeg ville mye heller hatt 5 megapiksler fremfor 12 på en mobiltelefon, for bildebrikken er så liten at man dreper bildene med støy. Når folk skryter av at de har fått seg mobil med 12 megapiksler sier jeg at det er større oppløsning enn speilrefleksen min har. Da blir de vanligvis henrykt, helt til jeg slipper bomben om at det slettes ikke er positivt. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Om man vil ha android med kamera så kommer jo Xperia X10 i mars/april. 8MP camera fra SE. De er jo tradisjonelt flinke på kamera så regner med det blir bra. Heroen har midt på treet kamera, dog den default camera application er crap. Lastet ned en annen en som heter FxCamera. Den har en del funksjoner jeg ikke trenger, men for vanlige bilder er det en rimelig stor forbedring. Lenke til kommentar
Bacchus Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Her er de 3 beste kamera telefonene som også har "touchskjerm" og er smart telefoner. Samsung Omnia HD (Symbian S60 5th edition) Sony Ericsson Satio (Symbian S60 5th edition) Sony Ericsson Xperia 2 (Windows Mobile 6.5) Den meste lovende på Android fronten er Sony Ericsson Xperia 10 , som sansynligvis kommer iløpet av de neste 2 månedene. Alle disse ligger noe over nevnte budsjett, men Satio og Omnia HD er ikke helt ferske så kanskje det finnes noen nye gode tilbud på en av disse to. Endret 30. januar 2010 av Bacchus Lenke til kommentar
nordvest Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Endte opp med en HTC Hero og er veldig fornøyd med den (bortsett fra at kameraet er rimelig ubrukelig; i alle fall innendørs). Fikk prutet meg til en god pris. Rimelig avanserte saker i alle fall for en som er vant med billige kontanttelefeoner... ER det forresten noen som vet om en "app" som overvåker hvor mye data o.l. en har lastet ned slik at jeg har en viss kontroll på det? Uansett: tusen takk for all hjelpen!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå