Gå til innhold

Lightdrikker uten aspartam

Anbefalte innlegg

Aspartam er det mest brukte søtningsstoffet for brus uten sukker. Hvis du skal drikke brus, så blir det enten med sukker, eller med aspartam. Er det noen spesiell grunn til at du vil unngå begge deler? De som sier at aspartam er farlig sier jo også at WLAN- og mobilstråling er farlig.. :p

Jeg unngår sukkerbrus fordi jeg har diabetes type 1. ( ikke på grunn av kosthold)

Og jeg prøver å unngå aspartam fordi folk sier at det rett og slett er farlig. Altså, det er en del stor drikkere av lettbrus som har fått påvist kreft.

Aspartam kan forverre følgende sykdommer/symptomer: Fibromyalgi, arthritis, MS, parkinson, Lupus, Diabetes, Epilepsi, Alzheimers, panikkangst og andre psykiske plager.

Har en kompis med diabetes (usikker på type) som kun drikker sukkerbrus da han liker det best.

Om det er type 1, så ødelegger han for seg selv. Et ustabilt blodsukker opp på 20 talet eller ned på 2 talet vær gang han drikker brus. Diabetessykepleieren min sier ialfall til meg at jeg ikke får lov å drikke sukker brus ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aspartam er det mest brukte søtningsstoffet for brus uten sukker. Hvis du skal drikke brus, så blir det enten med sukker, eller med aspartam. Er det noen spesiell grunn til at du vil unngå begge deler? De som sier at aspartam er farlig sier jo også at WLAN- og mobilstråling er farlig.. :p

Jeg unngår sukkerbrus fordi jeg har diabetes type 1. ( ikke på grunn av kosthold)

Og jeg prøver å unngå aspartam fordi folk sier at det rett og slett er farlig. Altså, det er en del stor drikkere av lettbrus som har fått påvist kreft.

Aspartam kan forverre følgende sykdommer/symptomer: Fibromyalgi, arthritis, MS, parkinson, Lupus, Diabetes, Epilepsi, Alzheimers, panikkangst og andre psykiske plager.

Og det er sikkert mange folk som spiser/drikker mye av ting som også har fått påvist kreft, betyr det at det er maten/drikken som har skylden i det? Nei, jeg tar slike ting med en klype salt. Det er ikke bevist at aspartam gir deg kreft, dette er tull. Så du kan godt drikke light brus med god samvittighet, slapp av. :)

Har googla litt, og fant ut at leger sier nå at aspartam kan være farlig for helsen om du drikker mer enn 1 liter med noe som inneholder aspartam i vær dag. Det er ikke bevist nei, men det kan ikke være tilfeldig heller, at mange av de stor drikkerene som drikker 1.5 liter lettbrus vær dag, har fått påvist kreft ;)

Lenke til kommentar

Har en kompis med diabetes (usikker på type) som kun drikker sukkerbrus da han liker det best.

Om det er type 1, så ødelegger han for seg selv. Et ustabilt blodsukker opp på 20 talet eller ned på 2 talet vær gang han drikker brus. Diabetessykepleieren min sier ialfall til meg at jeg ikke får lov å drikke sukker brus ;)

Han måler konstant og bruker flere forskjellige typer insulin så han er innenfor normalt blodsukkernivå så si hele tiden.

Har googla litt, og fant ut at leger sier nå at aspartam kan være farlig for helsen om du drikker mer enn 1 liter med noe som inneholder aspartam i vær dag. Det er ikke bevist nei, men det kan ikke være tilfeldig heller, at mange av de stor drikkerene som drikker 1.5 liter lettbrus vær dag, har fått påvist kreft ;)

Må jo ha noe å si hvor mye aspartam det er i drikken.

Lenke til kommentar

Ja, måle konstant gjør jo jeg også. Jeg tar også forskjellige typer insulin. Men at han har et normalt blodsukkernivå, tviler jeg sterkt på. Når du drikker sukkerbrus, går jo blodsukkeret rett opp, og rett ned igjen etter en stund. Jeg hadde iallefall ikke klart å holde det normalt, men om han klarer det, burde han ha fått en pris.

Om det inneholder mer aspartam i cola zero, enn i fanta zero for eksempel vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Tror det står "kan forverre følgende sykdommer" og ikke "kan gi deg kreft"

Lenke til kommentar

Problemet med å google er at det ikke er noen kvalitetskontroll på det som dukker opp. Kildene dine kan like gjerne være humbug.com som mer seriøse kilder. Hvis du søker på Pubmed finner du de vitenskapelige resultatene. Det er selvfølgelig frivillig å stole på dem, men det er en annen sak.

Og jo, det kan absolutt være tilfeldig at disse storforbrukerne har fått kreft..

Lenke til kommentar

Tror det står "kan forverre følgende sykdommer" og ikke "kan gi deg kreft"

Er nok mye mer enn det jeg har skrevet her aspartam kan gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...