Bolivar Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Heisann... Er no avgangselev på 3MK, Medier og Kommunikasjon, og går ut med eit snitt på rundt 4.5 forhåpentleg vis til sommeren... Har interesse for foto og har jobba i avis ein gong i veka kvar veke i eit halvt år og skal fortsette fram til sommeren. DA står eg bom fast på kva eg skal gjere... Universitet er ikkje planen i det heile... Det blir høgskule eller utdanningshus eller liknandes, litt grunna eg likar å ha det strukturert. Universitet er mykje sjølvstudium. Greitt nokk... Eg har jobba i ein malingsbutikk i tre år og har fått god erfaring med å selge. Er en smule skulelei, men har i tankane om skule likevell. Så det eg tenkte på var om at eg kanskje skulle ta eit år som arbeidar/lærling i ein fotobutikk (som tek bilete og selg utstyr etc.) På denne måten får eg verkeleg vite om det er dette eg vil fortsette med, før eg sitt på skulebenken... Men er dette ein god ting å gjere, eller burde eg gå videre på skule til hausten? Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Forsvaret, folkehøyskole (med foto)? Endret 28. januar 2010 av Erigon Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Eg følte Folkehøgskule ikkje var noko seriøst i det heile... Ingen eksamen, ingen karakterar og slike ting... Forsvaret er ikkje heilt min ting... vist du tenkte med tanke på sånn krigsfotograf... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Folkehøyskole er jo for å få ett "friår" der man kan bli bedre i hobbyen sin, gjerne få litt kontakter om man vurderer å jobbe med det man studerer. Jeg vurderer å gå på Lofoten FHS sin proffoto linje til neste år. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Finnest der en liste over alle folkehøgskulane i Noreg? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 http://www.folkehogskole.no/ Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Fann den http://www.folkehogskole.no/foto Er nokon av desse i dei store byane i landet eller? Bergen eller Trondheim helst... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 http://www.fana.fhs.no/ De tilbyr foto. Lenke til kommentar
operg Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Åsane folkehøgskole og Fana folkehøgskole ligger begge i Bergen, selv om ingen av dem ligger i nærheten av sentrum. Endret 1. februar 2010 av operg Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) arg... Liker ikkje dette... Vil bu i sentrum... Fana er kristent miljø, noko som ikkje freistar. Åsane har visuell kunst, noko som blir mykje maling og slik kunst... Har jo Agder folkehøgskule da, men den koster 71-75 000 kr... Høgskule i foto da? Endret 1. februar 2010 av Bolivar Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Eller Utdanningshus? Noko erfaring med dette nokon? http://www.utdanningshuset.no/studier/foto Lenke til kommentar
operg Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvis du leter etter en folkehøgskole i sentrum av en by av noen størrelse så tror jeg du må lete lenge. Når det gjelder høgskoler er vel det nærmeste du kommer Fotojournalistikk-studiet på HiO. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hvorfor vil du ha en folkehøgskole i sentrum av en eller annen by? Folkehøgskole kan være svært useriøst like som det kan være svært seriøst. Det bunner i grunn ut i hva du gjør det til. Ei venninnne gikk på folkehøgskole for å feste, og det ble deretter. Jeg gikk et år fordi linja virket spennende, samt det å bo så tett på så mange andre mennesker kunne gi gode vennskap, året mitt ble ganske seriøst. Så ikke avskriv folkehøgskole som useriøst med en gang, men når det er sagt har det også mye å gjøre med menneskene som er der sammen med deg. Føler du deg litt skolelei nå anbefaler jeg deg sterkt å ta et friår, enten folkehøgskole, jobb eller annet. Du er enda ung med mange år foran deg, og jeg ser ingen grunn for at du skal haste deg inn på et studium når motivasjonen ikke er helt tilstede. Selv jobbet jeg to år og gikk det ene året på folkehøgskole før jeg følte at jeg virkelig hadde motivasjon for videre utdannelse. Alle (?) folkehøgskoler koster en del forresten. Vel, egentlig ikke, men det er mye penger. Det du må huske er at kost, losji og undervisning (samt muligens studietur) er innbakt i summen. Edit: leif Endret 1. februar 2010 av Deluze Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Merka prisane... Har tenkt å gå folkehøgskule på samme grunn som deg, nemleg å gå skule, ikkje feste... også er det ganske usikkert på om det blir kvalitet eller ikkje som du seier. Men trenger ett sosialt liv, derfor er eg skeptisk til bygdeskulane Går man skule utan eit sosialt liv blir det vanskleg, dette ser eg kvar dag folk slit med. Men som du seier, har eg mange år å velje på, og når motivasjonen ikkje er på plass blir det vanskleg. Men må uansett ha plassar å søkje, for det er lettere å seie frå seg plassane enn å ikkje søkje vist eg bestemmer meg for skule. Er det forskjell på utdanningshus og folkehøgskule? Og er utdanningshus kvalitet? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 http://www.fotofagskolen.no/ Har du sett på dette? Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Føler det blir i overkant av proffesjonelt. Eller? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hmm, vel ei venninde av meg har i hvert fall søkt, og hun går ut ifra MK nå i sommer, og har foto kun som 'interesse' (ergo, ikke vært i avisen som du har). edit: såklart er det for de som vil jobbe med foto, er det det du vil så ville jeg gått for det. Endret 1. februar 2010 av pinnsvin Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Om du tenker at du må ha ekstra sosialisering i tillegg til en folkehøgskole er du jammen meg kravstor Jeg savnet aldri noe mer enn de mulighetene folkehøgskolen ga meg, spesielt ikke når det kommer til sosiale relasjoner. Men du kan jo ha andre behov enn meg selvsagt. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Hmm, vel ei venninde av meg har i hvert fall søkt, og hun går ut ifra MK nå i sommer, og har foto kun som 'interesse' (ergo, ikke vært i avisen som du har). edit: såklart er det for de som vil jobbe med foto, er det det du vil så ville jeg gått for det. Hmm... Kvar er denne skulen? Om du tenker at du må ha ekstra sosialisering i tillegg til en folkehøgskole er du jammen meg kravstor Jeg savnet aldri noe mer enn de mulighetene folkehøgskolen ga meg, spesielt ikke når det kommer til sosiale relasjoner. Men du kan jo ha andre behov enn meg selvsagt. Hehe, så du seier folkehøgskule i seg sjølve er ganske sosialisert? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hmm, vel ei venninde av meg har i hvert fall søkt, og hun går ut ifra MK nå i sommer, og har foto kun som 'interesse' (ergo, ikke vært i avisen som du har). edit: såklart er det for de som vil jobbe med foto, er det det du vil så ville jeg gått for det. Hmm... Kvar er denne skulen? Trondheim veldig god skole! Men min venninde bekreftet at det er vanskelig å komme inn, men så teller praktisk arbeid endel da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå