Gå til innhold

Hvilket av disse Velbon-stativene?

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt billigstativ fra Kina (Ebay) gikk til fanden her om dagen(bombe, hehe) så jeg trenger et nytt. Har mer eller mindre bestemt meg for ett Velbon-stativ da disse har godt skussmål og ligger i et passende prisleie. Det er uaktuelt å bruke over 1000,- på ett stativ akkurat nå og håper på forståelse for det:)

Jeg har googlet og søkt på dette forumet uten å finne tester eller konkrete tilbakemeldinger på de jeg vurderer så jeg håper noen her kan være litt behjelpelige.

Har etter søking her inne forstått det slik at Sherpa 600R er tingen. dette er i grenseland for hva jeg ønsker å bruke men det er ikke uaktuelt - men vil høre om noen av alternativene er veldig langt unna.

http://www.yatack.no/product/velbon_c686

http://www.yatack.no/product/velbon_dv_7000

http://www.yatack.no/product?product_id=379541

DV700 er i utgangspunktet et stativ for videokamera? Er det noe som gjør at det er mindre egnet til SLR?

Er noen av disse fullverdige alternativer til 600R? Og hva er forskjellen på 600N og 600R/F?

På forhånd takk og samtidig beklager jeg for atter en stativtråd men vil handle ganske raskt:)

Endret av Christiansk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...DV700 er i utgangspunktet et stativ for videokamera? Er det noe som gjør at det er mindre egnet til SLR?

Forskjellen på et videostativ og et for dSLR er at du på videostativ bare har 2-veis justering. Du kan f. eks. ikke sette kamera på høykant (trenger et 3-veis til det) for å ta portrett-format bilder.

Ingen av de du har oppført er egentlig godt egnet til en dSLR. Spesiellt hvis du tar mye landskap og / eller panorama-bilder, fordi hele hodet låses med kun 1 spak, så når du løsner den så forskyves innstillingen både vann og loddrett. Du bør ha eget låsepunkt for vridning i vannrett poisisjon (panorering) ellers vil du aldri få til et panoramabilde!

Du bør finne et stativ som har et 3-veis hodet + at alle 3 justeringer har hver sin låsemekanisme, uavhengig av hverandre.

Just my 2 Cents.....

P.S.: Pass på å få et stativ som har "leggvarmere" på leggen (polstring) ellers så fryser du fingrene / hendene av deg bare ved å ta i det, nå i kulda ute! Også helst et stativ som har en senterkrok på undersiden av midtstammen, for å henge noe tungt i hvis du f. eks, står ute og det blåser. Står mye stødigere og ikke minst tryggere da! Du slipper å kjøpe nytt kamera hver gang stativet deiser over ende og knuser din D300s.... ;)

En annet ting å passe på er selve føttene, som regel laget i noe slags sort 'gummi'. Noen stativer har justerbare føtter som lar deg skru opp selve gummiproppen (som er grei nok inne på parkett...) og skrur ut en stålpigg (som sitter i senteret av gummifoten), noe som står mye stødigere ute i gress, snø / is (ikke minst!!), etc.

Mange ting å passe på.

Et siste tips på veien: Smell til med et dyrt stativ som har alle disse tingene med én gang, isteden for å kjøpe ett til 800-900 kr for å spare penger - og angre som en hund etterpå, fordi du allikevel må kjøpe et nytt stativ!

:yes:

Hvordan jeg vet det? Jo, har gått samme læretid selv og er nå iferd med å spare til mitt 3. stativ.... :roll:

Endret av Walter_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...