Gå til innhold

Mulig å bruke W7 Uppgrade uten os på pc?

Anbefalte innlegg

Hei, skal bygge ny pc snart, og trenger OS.

Siden jeg er student kan jeg få windows7 billig fra www.studentlisens.no

Men problemet er at der så selger de kun uppgrade versjonen, vil det være mulig for meg å innstalere den på en pc som har heelt tom?

Har evt en packard bell pc med windows xp home på som jeg muligens kan ofre, selv om det hadde vært synd.

(tenkte altså på å oppgradere fra denne, om det går ann? eller trenger man vista?)

Vil det være lovlig?, vil ikke ha noe problem med pc'en min :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jaja, har ikke noe install disk enda, så :p

Men hva kan microsoft sine intensjoner ha vært når de selger et "uppgrade" produkt som man i realiteten ikke trenger å "uppgrade" hvis dere skjønner hva jeg mener

Det handler om lisens betingelser. Kjøper du en oppgradering og ikke har XP/Vista fra før, så bryter du med betingelsene til MS.

I teorien kan de ta svarteliste lisensen din. I praksis så er de ikke ute etter deg eller meg, men store selskaper som vil spare store summer på å velge oppgradering og ikke fullversjonen. Dog store selskaper, betaler jo uansett mindre for fullversjonen.

Så svaret blir, er du av den lovlydige typen, så kjøper du fullversjonen om du ikke har noe å oppgradere fra. Samme som du ikke kjøper OEM versjonen om du ikke bygger ny pc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Joda, du kan kjøpe oppgraderingslisens.
If you're running a genuine version of Windows XP or Windows Vista, you qualify for an upgrade copy of Windows 7.

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/faq.aspx

Vel og merke snakker vi her om lisens. Ikke å oppgradere en XP installasjon til Win7.

Mente bestemt det ikke gikk, er nok bare jeg som surret. Sjekket opp på flere sider og det stemmer det du skriver.

Lenke til kommentar

Så da blir mitt beste alternativ evt å oppgradere fra den gamle xp innstallen jeg har på den andre pc'en?

Men da vil jeg vel miste lisensen på den? Da mener jeg xp lisensen altså, jeg kan ikke flytte harddisken som innholder xp tilbake til sin egen pc etter at jeg legger inn windows7 på den nye pc'en ved hjelp av den?

hm, dette ble komplisert :hmm:

Det blir litt kjipt mtp at jeg får en ubrukt pc <.<

Endret av Ihasabucket
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Ser du har en Packard Bell. Hvis windows xp fulgte med pc'en vil du få problemer med aktiveringen hvis du bytter hardisken til en annen pc da lisensen er låst fast til packard bell'en din.

Lenke til kommentar

altså, jeg har (snart) 2 pc'er

En packard bell med windows xp

Og en ny selvbygd gaming pc :D Som jeg skal kjøpte W7 uppgrade for.

Tenkte da at jeg kunne ta ut hardisken fra packard bell pc'en, for så å sette den i den NYE pc'en.

Deretter bruker jeg w7 dvd'en for å "uppgrade" fra xp til w7 på den nye maskinen, uten å formatere/slette hardisken fra packard bell pc'en

Så setter jeg hardisken med xp, Tilbake i packardbell pc'en.

vil det funke? eller vil en uppgrade slette tidligere OS ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
altså, jeg har (snart) 2 pc'er

En packard bell med windows xp

Og en ny selvbygd gaming pc :D Som jeg skal kjøpte W7 uppgrade for.

Tenkte da at jeg kunne ta ut hardisken fra packard bell pc'en, for så å sette den i den NYE pc'en.

Deretter bruker jeg w7 dvd'en for å "uppgrade" fra xp til w7 på den nye maskinen, uten å formatere/slette hardisken fra packard bell pc'en

Så setter jeg hardisken med xp, Tilbake i packardbell pc'en.

vil det funke? eller vil en uppgrade slette tidligere OS ?

Tviler på at det vil funke. Du kan ikke oppgradere uten å ta en clean install fra win xp. Dessuten er windows xp versjonen din høyst sannsynlig en OEM lisens som vil si at den er låst fast til maskinvaren til packard bell.

Løsningen din blir å kjøpe en OEM full versjon eller en vanlig full versjon. Anbefaler siste nevnte så er du aldri låst fast til maskinvaren. F.eks. bytter du harddisk og grafikkort og skal installere på nytt en OEM lisens er det ikke sikkert at du vil få aktivert den lenger.

Anbefaler deg å lese denne tråden som også er sticky : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239

Lenke til kommentar

Tror jeg får kjøpe vanlig 65bit oem HP

Men hadde vært fint med xp mode greia,

det hender ikke ofte, men det er noen ganger hvor det å kjøre programmer i kompatabilitet for w95/2000 har hjulpet litt, blir kjipt å ikke kunne kjøre i kompatabilitetmodus for xp når jeg kjøper w7 home premium,

menmen

Tusen takk for alle svar

Endret av Ihasabucket
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Tror jeg får kjøpe vanlig 65bit oem HP

Men hadde vært fint med xp mode greia,

det hender ikke ofte, men det er noen ganger hvor det å kjøre programmer i kompatabilitet for w95/2000 har hjulpet litt, blir kjipt å ikke kunne kjøre i kompatabilitetmodus for xp når jeg kjøper w7 home premium,

menmen

Tusen takk for alle svar

Jeg tror du blander kompabilitetsmodus og xp mode.

Du kan kjøre i kompabilitetsmodus i windows 7, på samme måte som du kan i xp og vista. Med win7 home prem. kan du høreklikke og velge kjør i kompabilitetsmodus til win95, win xp osv..

XP Mode er noe du kan installere for å virtualisere datamaskinen til å tro du har xp. Det finnes programmer du kan laste ned som gjør samme nytten, men dette er 3 parts produkt og fungerer ikke like bra som det som følger med win7 ult.

+

det er slettes ikke sikkert at akkurat din maskin kan klare å kjøre virtualiserings modus.

Du kan se denne tråden som jeg lagde i ett annet forum:

http://www.techsupportforum.com/microsoft-...or-message.html

Jeg har problemer med å få kjørt denne virtualiseringen fordi det sannsynligvis ligger en sperre i biosen min.

Kjør dette programmet for å finne ut om du kan kjøre virtualiseringsmodusen: http://www.grc.com/securable.htm

Gi meg gjerne en tilbakemelding om hva testen sa til deg og hvilken prosessor datamaskinen din har.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar

aha, daså.

får ikke ny pc før til sommer så... :p

Men amd athlon 64 X2 5600+ 'en min som jeg har nå klarer visst alt. så ser ikke hvorfor phenom 2 ikke burde kunne dra det.

Men ser tydlighvis ut som jeg misforsto hva virtual mode er. Da får jeg lese litt på det for å se om jeg faktisk trenger det <.<

Takk igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...