Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre, skole og lekser. Lei av kjeft

Gjest Guest_Sliten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Sliten_*

Hei!

Har rett og slett et lite problem med foreldrene mine når det gjelder skole etc.

Går 3. året på videregående, har realfag og det er nå siste termin, og alle karakterer teller.

Jeg har tidligere nesten ikke jobbet noenting med skolen, ikke gjort lekser og lignende. Dette førte til at 1 termin ble den dårligste noensinne med 3 i snitt.

Jeg strøk i matte.

Jeg har nå begynt å skjerpe meg, og har gått fra 0 timer lekser hver dag, til 2 timer hver dag. Føler at dette er en ganske tung overgang men jeg klarer meg. Føler at jeg nesten ikke får tid til å gjøre noe annet en skole/lekser/trene/spise/sove. I tillegg så jobber jeg ca 1 gang i uken.

Jeg er ganske stolt over å ha endelig skjerpet meg. :)

Problemet mitt er at foreldrene mine bare fortsetter å klage. Først var de skikkelig glade for at jeg begynte å gjøre lekser 2 timer hver dag, men sakte men sikkert har de "vendt" til seg det, og krever bare mer og mer.

Jeg prøver å fortelle dem at de burde være glade for at jeg faktisk har begynt å gjøre lekser, og at ingenting er bra nok for dem. Jeg sier at jeg blir sliten av lekser 2 timer hver dag, og at enda mer ikke fungerer for meg. Jeg kan jo ikke droppe fritid helt og bare gjøre lekser?

Faren min sier er at det er nøyaktig det jeg kan gjøre,at jeg bare burde sitte og gjøre lekser hele tiden.

Jeg prøver da å si at det ikke er slik det fungerer, og at jeg faktisk må ha litt fritid, og at han burde være fornøyd med at jeg faktisk har klart å skjerpe meg.

Prøver å diskutere seriøst med dem, men det blir bare "gjør lekser hele tiden".

Vet liksom ikke helt hva jeg skal svare til det. Noen som har en ide?

En annen ting er at mamma sier at jeg bruker 90% av livet mitt på pc. I virkeligheten har jeg kanskje tid til 1 time hver kveld, maks 2, hvis jeg slutter tidlig på skolen. I helgene sitter jeg litt mer.

Hun truer også hele tiden med å ta fra meg pcen, slik at jeg skal gjøre mer lekser. Sitter jeg virkelig for mye på pcen? (før satt jeg hele kvelden hver dag, istedet for å gjøre lekser.)

Er det jeg eller foreldrene mine som er urimelige?

Beklager hvis dette innlegget ble alt for rotete og teit. Kom akkurat fra en krangel med foreldrene mine om dette, og alt ble litt spontant.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at du først og fremst burde være glad du har foreldre som bryr seg :)

Det er såpass kort tid igjen av skolen, så burde du legge en god del arbeid i den, når du har et ganske dårlig utgangspunkt. Hadde hørt på foreldrene mine.. Du vil ikke være den som jobber på rema mens du tar opp fag.

Ellers vil jeg bare si at det er bra du har skjerpet deg!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Sliten_*

Takk for svar :)

Ja jeg er 18. Jeg har skjerpet meg, men det har bare gått 2 uker. Jeg merker selv at det hjelper mye, men det har ikke begynt å vise seg på prøver og lignende enda. (2 uker er for liten tid). Jeg har også nettopp begynt på eksamens-kurs i matte som jeg går på hver mandag.

Jeg får ikke 6 på alle prøver bare fordi jeg har gjort lekser i 2 uker. Dette forstår tydeligvis ikke foreldrene mine.

En annen ting er at lekser 24/7 fungerer i teorien, men ikke i praksis. Faren min kan jo jobbe 24/7 også og tjene masse penger, men han gjør jo ikke det alikevell.

Er glad for at foreldrene mine bryr seg, og jeg er veldig glad i dem. Blir bare litt lei når jeg får like mye kjeft nå som jeg gjorde før, selv om jeg har skjerpet meg.

Når det gjelder det at jeg er voksen, så sier foreldrene mine at så lenge jeg bor hjemme er det de som bestemmer, og derfor truer de meg med alt mulig de skal ta fra meg. (pc, tv, og alt som er morsomt)

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Spesielt det at moren din sier du sitter alt for mye på pc'en.

:p

Vet det suger å ha slike foreldre, har aldri opplevd noe ekstremt men kan lett sette meg inn i situasjonen din :/

Håper det løser seg

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Sliten_*

Har vurdert å flytte ut ja. Men det fungerer nok ikke så bra. Da må jeg jobbe enda mer enn jeg gjør nå, som igjen betyr enda mer stress og mindre tid til lekser.

MEN, foreldrene mine er ikke så aller verst utenom akkurat dette. Så jeg blir nok boende hjemme i hvertfall fram til neste år. Da regner jeg med at det blir militæret eller folkehøyskole.

Det er vell egentlig ingen løsning på problemet mitt, så jeg får vell bare bite tenna sammen og gjøre så mye lekser jeg orker.

Lenke til kommentar

Truer de med noen reelle sanksjoner, bortsett fra å ta fra deg PCen? Hvis ikke ser jeg ingen grunn til å bry seg om hva de sier. Du trenger vel uansett PCen til å gjøre lekser, og hvis det er slik at hun truer med å fjerne den "hele tiden", tviler jeg sterkt på at det er noe fare for at hun gjør det. Det virker mer som at foreldrene dine innser at du er 18, voksen, og prøver å utøve litt til kontroll før du flytter ut. Jeg har litt erfaring med slikt, det som fungerte med meg var ikke diskusjon (foreldre er ikke alltid rasjonelle), men å forklare og vise at jeg ikke brydde meg om masingen. "Det er mitt liv, min skolegang og min PC. Dere kan gjerne ha meninger om hva jeg gjør eller ikke gjør, men til slutt er det faktisk opp til meg." Det kan sette en støkk i dem, men til slutt tror jeg at det vil gi dem en reality check.

Endret av EgilEi
Lenke til kommentar

Om du har gått fra null timer til to hele timer hver dag så er det mer enn nok. Du må jo begynne et sted. For meg er to timer alt for mye, for andre er det lite. Du må finne ut hva som passer for deg, og så gjøre litt mer, men ikke for mye. Hvorfor skal du gjøre det når du ikke trives? Du må finne en balanse mellom trivsel og slaveri :!:

EDIT: En til to timer er IKKE mye PC-sitting. Jeg spiller rundt seks timer hver natt, men jeg driver med Ubermans Sleep Schedule, dvs. at jeg sover 2 timer i døgnet, så jeg har tid til lekser, 6 timer spilling, være med venner, rydde, trene og skole i løpet av ett døgn, med tid til overs!

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Sliten_*

Takk for støtte! :)

Føler meg bedre nå faktisk.

Ble litt lei av å høre på alle eksemplene til foreldrene mine om bekjente i samme alder som gjør lekser hele tiden etc.

Til EgilEi, de har truet ganske lenge med pcen, men før satt jeg jo faktisk ganske mye mer. Ganske utrolig at de fortsatt klager over det. Uansett, så ble det til at jeg måtte flytte pcen til et annet rom en liten periode, noe som gjorde det vanskeligere å "tjuvgame".

Nå tviler jeg på at de faktisk vil gjøre noe med det, men det er jo fortsatt kjipt at vi krangler om det, og at de truer meg med det.

Lenke til kommentar

Det du sier til dem er at hvis ikke de slutter med den jævla masinga og klaginga og whatever så slutter du å gjøre lekser helt. Det du kan gjøre er å bare flytte ut, du skal vel videre på universitet neste år kanskje(?) så bedre før enn senere.

Edit: Truing med ditten og datten gjør dine foreldre til RÆVA foreldre. Sorry å si det. Si til dem at de er noen drittforeldre som burde skjerpe seg asap(eller be dem lese denne tråden, det burde å funket.) Foreldre som oppfører seg slik gjør meg kvalm!

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar

Foreldrene dine vil naturligvis bare det beste for deg. Tough love som du kommer til å sette pris på senere. MEN det kan også hende at de overreagerer, og bare er litt for redd for at barnet dems skal ende opp i kassen på Kiwi og pusher litt for mye.

Det jeg vil råde deg til er å fortsette med denne 2-timersen din, og holde ut maset og kjeften til de første resultatene kommer. Da vil du ha noe å vise til, og et godt argument. Begynner du å kunne komme hjem med gode karakterer på papir vil de se at du jobber bra nok.

Hvis det ikke bedrer seg, så må du vurdere å høre på foreldrene dine og jobbe mer.

Det er siste året på videregående det er snakk om, og det kan legge grunnlaget for resten av utdannelsen og livet ditt.

Selv jobbet jeg for lite det siste semesteret, og skulle ønske jeg hadde hørt litt mer på foreldrene mine. Heldigvis hadde jeg EKSTREMT flaks og var på rett sted til rett tid og endte opp i en kjempejobb. Men når jeg ser på de rundt meg som hadde bedre snitt og bedre grunnlag enn det jeg hadde, og hvor vanskelig det er å komme inn i en god jobb ser jeg hvor viktig det er med å satse alt på de skarve 6mnd innspurten står på og få et skikkelig grunnlag.

Så lukk ørene frem til de første resultatene kommer, så kan du ta samtalen med foreldrene dine da. :)

lykke til

Lenke til kommentar

Foreldrene dine presser deg fordi de vet alvoret. De bruker kanskje feil metode, men de er nok desperate siden det er nå det virkelig gjelder.

Flytte ut. Nei. Det er nå du må stå oppreist, du har tatt snarveier før, nå er det på tide å jobbe. Aldri gi opp!

Tips: Det å gjøre lekser hele dagen funker ikke. Du må ha tid til å slappe av. Men her må du prioritere også, det er mye bedre å bruke god tid på å spise et måltid og slappe litt av på senga etterpå enn å kjappe seg rett bort på PCen. Da får du mer energi til jobbinga.

Del opp arbeidet. 2 timer med lekselesning vil ikke fungere mot heldagsprøver/eksamen. Du burde sette av 1 time til å repetere stoff du burde ha lært. og en time til lekser. I tilegg til leksene burde du kikke på hva som skjer i timene neste dag, skumme over hva læreren har tenkt til å gå igjennom. Gjør dette før du legger deg eller ved frokostbordet.

Foreldrene burde ikke være fokus nå, du skal jobbe mot lærerne, formidle hvilke ambisjoner du har og få hjelp. Hvis du viser at du jobber hardt vil du få goodwill i situasjoner med vippekarakterer, samt at læreren blir mer interessert i å tilpasse undervisning for deg.

Quitters never win, winners never quit!

Lenke til kommentar

Å gå fra 0 timer lekser pr dag til 2 timer er framgang ja. Men det kan hende foreldrene synes at 2 timer lekser pr dag er i det minste laget for å få gode karakterer - det synes hvertfall jeg (naturtalenter gjelder ikke her :p). Jeg måtte bruke rundt 3-4 timer (ikke i strekk, men til sammen) hver dag på leksene for å kunne få 5 i snitt mine fag (jeg er ingen talent, kun hard worker). Ingen foreldre maste på meg om å gjøre lekser, det var noe jeg selv har bestemt meg for. I tillegg jobbet jeg ganske ofte og visste aldri når jeg måtte jobbe da jeg var en "ringevakt".

Til tross for alt dette hadde jeg fortsatt tid til venner og fritid - man må bare planlegge.

Siden det er siste år til du er ferdig på VGS anbefaler jeg sterkt at du satser alt på gode karakterer. Det vitnemålet du får avgjør hva du kommer inn på av høyere utdanning senere. Joda, du kan alltid forbedre karakterene som privatist senere, men hvorfor gjenta fag på nytt når du heller bare kan gjøre en kjempeinnsats på første forsøk? En hodepine mindre.

Lek og fritid er viktig når man er ung, men når man begynner å bli voksen så endrer livet seg og det kommer helt andre prioriteringer.

Uansett, lykke til med skolen :)

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...