Gå til innhold

BK: ensom kvist

dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan kanskje være litt upassende og at du ikke hadde muligheten, men ørkenbilder, spessielt de med en grein, et tre eller bare ett element, så ser det så mye bedre ut om kvelden, men en skikkelig knall himmel.

Ville også satset på en litt mer uforstyrret horisont, ble litt mye rart baki der. Også en hel ren himmel er også litt penere.

Men selve bildet se nå ganske bra ut. Du klarte å få en fin høyde i bildet og plasseringen av kvisten var også bra ;)

Lenke til kommentar
Kan kanskje være litt upassende og at du ikke hadde muligheten, men ørkenbilder, spessielt de med en grein, et tre eller bare ett element, så ser det så mye bedre ut om kvelden, men en skikkelig knall himmel.

Ville også satset på en litt mer uforstyrret horisont, ble litt mye rart baki der. Også en hel ren himmel er også litt penere.

Men selve bildet se nå ganske bra ut. Du klarte å få en fin høyde i bildet og plasseringen av kvisten var også bra ;)

så enig så enig, derfor jeg lurer på om dette bilder noe å ta vare på egentlig? ;)

Lenke til kommentar
Det har jo et forbedringspotensiale når det gjelder bearbeiding av bilde. Har du en RAW fil, ville jeg nok funnet meg en tutorial/mikset med litt settings ^^

tror ikke det er så mye mer man kan gjøre med fila nei, uten å overdrive selvfølgelig. Ville ikke over redigere.Noe spesielt du tenkte på? Senke eksponeringa på himmelen kanskje?

Lenke til kommentar
Hvis du har fila i RAW format kan du åpne det i Camera RAW. Tar jeg ikke feil, kan du nå justere eksponering, fargemetning, kontrast osv ved hjelp av en brush i de nyere versjonene (5.6 og oppover) Hva du kan endre er vel opp til deg. Du får eksperimentere litt ^^

he he, skal love deg at denne fila er redigert mye:) Alt som er nødvendig er behandlet her.

Det eneste som kan være verdt å eksperimentere mer med på dette bilde er hvitbalanse og fargemetning, men siden jeg ikke sitter med en sikkelig kalibrert skjerm og har oppdaget at mange av mine tidligere bilder har hatt for sterke farger, så dropper jeg det for øyeblikket ;)

Kan jo godt si åssen bilde er redigert, siden du er så nysgjerrig på det? Er veldig mange som liker overredigert bilder og håper ikke du er en av dem? :)

Endret av dan83
Lenke til kommentar
overredigerte biler er jeg mildt sagt ikke fan av :p

Koselig om du hadde fortalt litt om hva du hadde gjort ja ;)

jeg bruker lightroom 2, ikke photoshop, slik at det er sagt

Jeg øker som regel kontraster til 30-40(kommer ann på bilde), så justerer litt eksponeringa og eventuelt hvitbalansen. Dette bilde gjorde jeg litt varmere for å få frem det gule i sanden. Deretter så øker jeg vibrance til ca 20 og fargementing til 10(kommer ann på bilde). Etter dette så justere jeg litt på tonene(highlights, lights og darks)

Men uansett, jeg postet egentlig dette bilde siden jeg selv er veldig usikker på om jeg skal ta vare på det OG for å få kritikk på fargebehandlingen. Jeg bare glemte å nevne det i første tråd:)

Har vært veldig usikker på på hvor mye farger jeg skal tilføre bildene mine for tiden skjønner du,siden jeg ikke sitter med en sikkelig kalibrert skjerm og har merket at fargene har blitt litt for sterke på andre skjermer. Er med andre ord, på tide å få kalibrert skjermen sikkelig, selv om bilde akkurat nå se ok ut på min skjerm:)

Åssen er fargemetningen på din skjerm?

Lenke til kommentar
Høres bra ut ;)

Nå er jo ikke jeg en superproff fotograf jeg, men syns du bør bestemme selv og kanskje sammmenligne det med andre bilder du har?

Nettopp det som er problemet, alle mine bilder har fin fargemeting på min skjerm, men jeg er veldig usikker på åssen de vises på en annen nyere og bedre skjerm. Etter min erfaring, så har noen av bildene mine for mye farger på nye stasjonære skjermer, men passe med farger på mange laptoper:) Det eneste riktige blir å kalibrer skjermen og se åssen ting blir da, men har ikke råd til nytt software nå...har faen meg ikke råd til en dritt for tiden:( (treger nytt utstyr også)

Lenke til kommentar

Ja, vanskelig det der. Sitter med en samsung syncmaster til rundt 3000 kroner. Ikke noe kalibrering er gjort, så kan hende vi har forskjellige oppfatninger, men som sagt, sammenlign med andre bilder du tar og er vel ikke galt å spare på et bilde? Tar da ikke all verden plass ^^

Lenke til kommentar
Ja, vanskelig det der. Sitter med en samsung syncmaster til rundt 3000 kroner. Ikke noe kalibrering er gjort, så kan hende vi har forskjellige oppfatninger, men som sagt, sammenlign med andre bilder du tar og er vel ikke galt å spare på et bilde? Tar da ikke all verden plass ^^

kan jo ikke sammenligne fargemetningen med andre bilder jeg tar, siden jeg nettopp behandler bildene utifra hva som vises på min skjerm:) Alle bildene jeg har, har jo passe fargemetning, på MIN skjerm!

Nå sitter jeg med en 2 år gammel acer aspire og jeg vet at laptopen min har en grei skjerm, men er absolutt ikke topp klasse. Siden du sitter med samsung skjerm, så har jeg en annelse om at bilde har litt sterke farger, korrekt? Farger på bilder går også litt på personlig smak, hvor noen liker mer nøytrale farger, mens andre liker litt sterkere farger:)

Lenke til kommentar

Jeg synes du er inne på noe. Men når jeg ser det så er mine umiddelbare ønsker, komme nærmere den første greina (ligge på magan) bruke så vid vidvinkel som utstyret tillater for å skape et større "sug" innover i bildeflaten, og til slutt fått med litt mer himmel.

Når det kommer til detta med himmelen som er lit variabel, så kan det være kult det, men jeg synes det ble litt dryg overgang fra sola til høyre, til det kraftige blå i venstre side. Det virket litt unaturlig stor forskjell til å være en relativt snever billedvinkel..

Anyhow, jeg har ingen ørkenbilder, så, go boy! Som sagt, jeg synes helt klart du er inne på noe spennende:)

Lenke til kommentar
Tenkte ikke akkurat på fargemetning, kontrast osv.. Men selve bildet. Elemter, komposisjon, perspektiv, lys osv ^^

ahh, sorry. Da er jeg helt klart mindre happy med dette bilde og er nettopp derfor jeg er usikker på om det er verdt bryet ;)

Det jeg derimot liker selv, er komposisjonen og stemningen i bilde, men er aboslutt ikke noe wow faktor over det nei:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...