Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med høytalere

Anbefalte innlegg

Jeg har da 2 høytalere i framdørene som blir koblet direkte til CDspilleren, og 2 høytalere og 1 sub som blir koblet til gjennom forsterkeren.

Alt funket helt fint før men plutselig så forsvant lyden på alt som gikk gjennom forsterkeren, (altså lyden forsvant fra 2høytalere og suben). Men nå er det slik at alt virker fint visst jeg hører på "lavt" volum, men med en gang jeg går over en viss grense så kobler alt gjennom forsterkeren ut igjen, og får da bare lyd på de to fremre høytalerene.

Har sjekket at alle kablene er skikkelig koblet til.

Noen som vet hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger vel bare hundre andre slike innlegg her inne, med ca samme problemet... ;)

Det blir lettere å hjelpe deg hvis du sier HVA du har av utstyr... hvilken forsterker, høyttalere, sub? og hvordan har du koblet dette?

Du er jo egentlig litt på rett vei nå, for det er jo foran du sitter og kjører, og da er det der du vil ha lyden...

Det kan være at høyttalerene baki har brent/kortsluttet spolene, og dermed har for lav impedans. Dette er ikke helt uvanlig hvis du har høyttalere i hatthylla, og sub under, for da påvirkes høyttalerene av suben.

Dette låter ikke spes bra heller, men det har visst ikke så mye å si for veldig mange.

Det kan også være jordingen til forsterkeren din som er for dårlig.

Jeg foreslår at du kobler fra alle høyttalere fra forsterkeren, og ser hva som skjer når du kun har suben koblet til. Er det bra da, så prøver du å koble til FRONThøyttalerene på forsterkeren og ser hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Du er jo egentlig litt på rett vei nå, for det er jo foran du sitter og kjører, og da er det der du vil ha lyden...

Det kan være at høyttalerene baki har brent/kortsluttet spolene, og dermed har for lav impedans. Dette er ikke helt uvanlig hvis du har høyttalere i hatthylla, og sub under, for da påvirkes høyttalerene av suben.

Dette låter ikke spes bra heller, men det har visst ikke så mye å si for veldig mange.

Virkelig? Hadde det kun vært høyttalerne i hattehylla hadde det vært greit, men at elementene i hattehylla pluss subben som tar kvelden samtidig så hadde jeg sett totalt vekk fra elementene.

Se på forsterkeren din! Hvis den går i protect, altså at den lyser rødt, så vil jeg så absolutt påstå at det er noe galt med den. Det kan være at du har en helt vanvittig kraftig forsterker, altså at den er alt for kraftig (det finnes egentlig ikke noe slikt, men men hvis du har dratt både suben og elementene langt over det de tåler, det går det jo an ;P), og du alike vel har kjørt volumet til det volumet hvor både sub og og elementer har skriki "Stopp!" så kan jeg tippe at det er elementene. Hvis ikke hadde jeg feiltestet med en annen forsterker.

Lenke til kommentar

takker for alle svar, koblet først ut bakre høytalere, og testet med kun sub, samme resultat.

koblet deretter ut sub og bare høytalere og da funket det.

Så problemet må ligge i suben en plass. Skal se om jeg ikke finner noen "in real life" som kan se på den.

Det med rødt lyst.. det lyste grønt helt til jeg skrudde opp volumet og den kobla ut da lyste den rødt.

Har foresten ikke høytalerne i hattehylla, den har jeg tatt ut.. Har høytalerne i "veggen" for det var noen tomme hull der med deksel foran så det så bare dumt ut uten høytalere..

Lenke til kommentar

Joda du! Jeg har hørt, og lært, av deg. Du hadde rett hele tia seff.

Det Polk SR5250-settet høres veldig bra ut forresten! Gode høytalere...

Lenke til kommentar
[takker for alle svar, koblet først ut bakre høytalere, og testet med kun sub, samme resultat.

koblet deretter ut sub og bare høytalere og da funket det.

Så problemet må ligge i suben en plass. Skal se om jeg ikke finner noen "in real life" som kan se på den.

Det med rødt lyst.. det lyste grønt helt til jeg skrudde opp volumet og den kobla ut da lyste den rødt.

Har foresten ikke høytalerne i hattehylla, den har jeg tatt ut.. Har høytalerne i "veggen" for det var noen tomme hull der med deksel foran så det så bare dumt ut uten høytalere../code]

Da hadde jeg konkludert rimelig raskt at det er noe galt med suben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...