Gå til innhold

Master i USA eller Danmark

Anina

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere ett veldig spesifikt område innen samfunnsvitenskap og det finnes bare i Universitetet i København eller tre ulike universiteter i USA. Har noen peiling på kvaliteten av disse?Muligens de i usa er litt ukjente for tror ikke de er på lånekassens tilleggstipend..:

University of North Texas, Denton

Oregon state University, Corvallis

Wayne state University, Detroit

1.Er master fryktelig tungt og masse arbeid i USA i forhold til Danmark?

2.Hvordan er det sosialt? 3.Kan det bli 200 000 kr dyrt til sammen?

4.Vil man kanskje få mer igjen for å studere i USA?

5.Si gjerne deres egne erfaringer ved å studere i usa eller København:)

6.Bør man bo på campus eller utenfor?

7.Hvordan er skoleåret lagt opp i USA, ferier og slikt?

8. Er søknadsprosessen mye arbeid?

-Jeg vil ende opp med å jobbe med noe internasjonalt etter studiene, så det er jo lurt å kunne bra engelsk:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye peiling på studiene du vil starte med, men kan si at København er en sykt fet by!

Kjenner flere som studerer der og de stortrives!

Studerer selv i Danmark, dog ikke i København. Kan ikke si at jeg syns søknadsprosessen gikk særlig treigt.

Jeg sendte inn søknaden min, to dager etter ble jeg ringt opp og spurt om jeg kunne komme til en samtale. Det var det.

Det eneste som kanskje kan være litt tricky er når de skal godkjenne vitnemålet, da de ikke har det samme karaktersystemet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er det ett år før planlegging så skal ikke søke før neste år.

Kjekt at København er en bra by:D Er det slik at de klarer fint å forstå videregående vitnemål og bachelor vitnemål selv om det er et annet karaktersystem?Snakte med ANSA od de sa vel at man slapp å oversette karakterene eller vitnemålene på engelsk. Siden du snakker om samtale, måtte du virkelig treffe dem eller var det via telefon? Søkte du da på bachelor eller master?

Lenke til kommentar

Har du undersøkt med samfunnsvitenskapelige fakulteter rundtom her i landet? Siden en typisk masteroppgave består mest av egeninnsats så kan det jo være muligheter for å få studert ditt ønskede felt ved et universitet her som ikke har ferdig opplegg for akkurat det området.

Hva er området du er intressert i, sånn konkret?

Lenke til kommentar
Har du undersøkt med samfunnsvitenskapelige fakulteter rundtom her i landet? Siden en typisk masteroppgave består mest av egeninnsats så kan det jo være muligheter for å få studert ditt ønskede felt ved et universitet her som ikke har ferdig opplegg for akkurat det området.

Hva er området du er intressert i, sånn konkret?

Jada i Norge kan jeg skrive masteroppgave om det jeg vil men jeg tenker at arbeidsgivere kanskje ser nøye på tittellen til masteren? Kanskje om det er fag som har innhold som er mer relevant til næringslivet er de mer villig til å gi meg ett intervju. Jeg vet det er vanskelig for samfunnsvitere å få jobb...

Faktisk så er fordypnings mulighetene mer tilrettelagt i enkelte skoler utlandet, jeg vil lære å bruke samfunnsvitenskapen innad næringslivet ikke bare studere det utenfra. Uansett med å studere i Norge må man nesten finne ganske mye selv om hvordan man skal bruke samfunnsvitenskapen til det man ønsker. Klart man kan klare det også men man lærer så mye mer når man lærer det man ønsker blant andre:) I Norge har jo alle forskjellige ønsker for fordypninger i mastergradene sine og det er ikke alltid professorer kan være behjelpelige, de har kanskje ikke brukt kunnskapen sin andre steder enn innad universitets forskning.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei Anina

Jeg studerer selv master i okonomi i Usa. Jeg og samboeren min flyttet hit til San Francisco i September, og vil fullfore rundt mars 2011. Jeg kan anbefale Usa paa det varmeste.

Soknadsprosessen er ikke saa vanskelig som mange tror, og det er heller ikke saa dyrt som mange tror. Man faar for eksempel mer stipend om man studerer i utlandet enn om man studerer hjemme. Dette er stipend, ikke laan. I tillegg er utdanning i Usa svaert hoyt verdsatt i det norske jobbmarkedet. Kobenhavn er nok topp det og, men master/utdanning fra Usa setter deg hakket opp, i min mening hvertfall =) I tillegg har du reiseopplevelsen og alt det andre som en bonus!

Angaaende sokeprosessen, er det ikke saa omstendelig bare man vet hva man gjor. Jeg driver i dette oyeblikk og lager en hjemmeside som forklarer steg for steg alt du trenger for aa soke paa skole i Usa.

Siden heter www.masteriusa.com

Den er vel aa merke ikke helt ferdig ennaa, men det er fordi jeg er midt i eksamensperioden min. Men den blir saa og si ferdig om to-tre uker. Etter det blir det bare finpuss og oppdateringer. I tillegg til all informasjon jeg legger ut der, kan du bruke kontakt seksjonen, og jeg kan hjelpe deg med spesifikke ting du maatte lure paa.

Vi har vaert gjennom hele sokeprossessen, og jeg husker godt hvor raadvill vi ogsaa var i sokeperioden. Hadde www.masteriusa.com eksistert da, hadde det vaert mye lettere =)

Men sjekk ut siden, der vil du finne det du trenger, hvertfall om en to tre uker,,og kontakt meg om du lurer paa noe.

Mvh

Christian

Endret av coltius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...