Gå til innhold

Plutselig to defekte bærbare - tre pip og ikke noe oppstart.


myhken

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Pc problemene mine tårner seg opp her hjemme. I dag fikk jeg plutselig feil på to av mine tre bærbare.

Den ene er en Toshiba X200-21C C2D T7500 HD-DVD kjøpt i slutten av juli 2008. Når jeg prøver å starte den opp kommer det ikke noe bilde på skjermen, og jeg får tre pip, det er det.

Har tatt ut både strøm og batteri, holdt knappen nede i 10 sekunder etc. Men fortsatt ikke noe liv i pcen.

Harddisk og DVD rom starter opp sammen med vifter, men ikke noe bilde eller noe veldig mye harddisk aktivitet. Får heller ikke opp BIOS bildet.

 

Pc nummer to er nøyaktig en uke gammel, kjøpt torsdag på komplett.no

Har ikke brukt den på noen dager nå, og siden Toshibaen ikke virket tenkte jeg at da kan jeg jo bruke den nye pcen. Pc er en Acer Aspire 5738ZG 15.6"WXGA.

 

Feilen som oppstår en nesten helt lik, forskjellen er at her får jeg bilde opp.

BIOS starter, så kommer det opp en melding om at Windows ikke er avsluttet på riktig måte, og jeg får valg om sikkerhetsmodus, reperasjon eller vanlig oppstart.

Velger jeg vanlig oppstart, får jeg her også bare tre pip og bilde fryser.

 

Velger jeg reperasjon får jeg opp at jeg ikke kan gjenopprette til en tidligere versjon, og jeg får heller ikke reparert oppstarten. Så denne pcen er også "død".

Har ikke prøvd å installere W7 på nytt på denne, men det virker jo som også denne har en seriøs feil.

 

Hvordan dette kan skje på to uavhengige pcer skjønner jeg lite av. Eneste som er felles er at de begge har vært i stuen, at de begge har fått strøm fra samme kontakt når de har vært i bruk. Ellers er det jo to helt forskjellige typer, en gammel en helt ny etc.

 

Hva pokker skjer? Har jeg virkelig så uflaks at to pcer ryker på samme dag?

Bra jeg har fri i morgen så jeg kan få reist inn å levert begge pcene (en på netshop og en på komplett) hvis ikke det er noen her med gode råd da.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På aceren høres det ut som en software feil, jeg hadde prøvd gjennoppretting til fabrikkstandard.

 

Du tror mer det enn harddisk feil?

Har Windows 7 plater, så vurderer faktisk å legge inn Ultimate med en gang, og slippe all acer jalla programvaren som de hadde proppet pcen med.

Men kjipt å sitte å gjøre hele jobben på nytt av nå som jeg endelig var ferdig.

Lenke til kommentar
Den ene er en Toshiba X200-21C C2D T7500 HD-DVD kjøpt i slutten av juli 2008. Når jeg prøver å starte den opp kommer det ikke noe bilde på skjermen, og jeg får tre pip, det er det.

Har tatt ut både strøm og batteri, holdt knappen nede i 10 sekunder etc. Men fortsatt ikke noe liv i pcen.

Harddisk og DVD rom starter opp sammen med vifter, men ikke noe bilde eller noe veldig mye harddisk aktivitet. Får heller ikke opp BIOS bildet.

 

Vel, akkurat her hadde jeg siktet fort etter rammen, noe som er lett i slik pcer. Se om du finner et ram som passer, bytt og test. Fungerer ikke det er det antagelig hovedkort (eller skjermkort, men siden skjermkort er integrert blir det det samme). Jeg har ærlig faktisk aldri byttet hovedkort i en bærbar pc :p Men sjekk om det vil være økonomisk ;) Må antagelig bestilles (?)

 

Pc nummer to er nøyaktig en uke gammel, kjøpt torsdag på komplett.no

Har ikke brukt den på noen dager nå, og siden Toshibaen ikke virket tenkte jeg at da kan jeg jo bruke den nye pcen. Pc er en Acer Aspire 5738ZG 15.6"WXGA.

 

Feilen som oppstår en nesten helt lik, forskjellen er at her får jeg bilde opp.

BIOS starter, så kommer det opp en melding om at Windows ikke er avsluttet på riktig måte, og jeg får valg om sikkerhetsmodus, reperasjon eller vanlig oppstart.

Velger jeg vanlig oppstart, får jeg her også bare tre pip og bilde fryser.

 

Reinstaller OS. Prøv enten XP (gammelt, jeg vet det, men i selv den dag i dag funker det fortsatt på bortimot alt) eller vista eller W7. Disse nye bærbare pcene er spekket med "fancy" programmer og backupfunksjoner en pc-kyndig egentlig ikke trenger. Har utallige ganger funnet ut at en ren gammel formatering rett og slett er tingen. Dette antar jeg i grunn er pga. at jeg ikke kan nok eller vil kunne nok om disse programvarene dell og acer etc. gir oss. Hadde jeg kjøpt en ny bærbar pc i dag ville jeg formatert den øyeblikkelig.

Lenke til kommentar

Kan fortelle at jeg har fått liv i Acer pcen igjen. Formaterte disken og la inn Windows 7 på nytt, og alt ser ut til å funke.

Har bare litt av en jobb med å få installert alt igjen.

 

Ang Toshibaen så skal jeg se om jeg finner noe RAM jeg kan teste.

Men har sendt en support epost til netshop, for jeg mener at den fortsatt går inn under garanti eller forbrukerkjøp etc..

Lenke til kommentar

Da er Toshibaen sendt til TXL Datapartner som var det selskapet som fikser Toshiba pcer. Netshop og TXL sa at dette gikk under garantien og trolig var det enten skjermkortet eller selve skjermen som var gått i stykker.

 

Så får vi se hvor mange uker jeg må vente.

 

Acer pcen fungerer helt fint nå etter en ny installasjon av W7. Egentlig så var det ikke så ille, for jeg fikk partisjonert disken slik jeg ville ha den, og jeg har nå en "ren og pen" W7 installasjon uten alt jalla programvaren til Acer.

 

Men håper ikke det blir noe mer feil med Acer pcen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...