Gå til innhold

[Løst]Hvorfor flytter ikke stjernene på seg?

EMS15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stjerner flytter seg lite, det er vi som bevger oss i forhold til dem, er ikke det rett? Om stjernen har planter trekker de jo litt på stjernen og tygdekraften i galaksene trekker jo også rundt på ting. Rotet meg litt bort, men det jeg prøver å si er vel at vi er de som beveger oss mest, selv om stjernene beveger seg litt og.

Du kan ikke forvente å legge merke til at ting har beveget på seg. 4 timer er ingen ting, du klarer ikke å se slike forskjeller.

Lenke til kommentar
Stjernen var akkurat over fjellet.. Det var akkurat sånn at jeg kunne se litt mellomrom mellom stjernen og fjellet. I løpet av 4 timer, hadde den ikke flyttet på seg en meter.

Da var det ikke en stjerne du så på, men antagelig en lyskaster på toppen av en stolpe, markeringslyset på toppen av ei tv-mast eller lignende. De står helt stille over fjellet de er montert på.

Lenke til kommentar
Stjerner flytter seg lite, det er vi som bevger oss i forhold til dem, er ikke det rett? Om stjernen har planter trekker de jo litt på stjernen og tygdekraften i galaksene trekker jo også rundt på ting. Rotet meg litt bort, men det jeg prøver å si er vel at vi er de som beveger oss mest, selv om stjernene beveger seg litt og.

Du kan ikke forvente å legge merke til at ting har beveget på seg. 4 timer er ingen ting, du klarer ikke å se slike forskjeller.

Du greier å legge merke til at stjerner går over himmelen på grunn av at jorden roterer - når jeg bruker stjernekikkerten min, så må jeg stille på den et par ganger i minutter for å fremdeles se på den samme tingen.

Det du ikke greier å se, er stjerner som flytter seg i forhold til hverandre. Karlsvognen vil fremdeles se ut som karlsvognen i et par hundre år til.

Eksempel på stjernebevegelsen fant jeg bare i dette øvelsesheftet desverre:

http://steckvaughn.hmhco.com/HA/correlatio...vementStars.pdf

Lenke til kommentar

Stjerner har stor hastighet, men vi ser ikke at stjernene beveger seg pga de er så utrolig langt unna jorda. Jo lenger unna en ting er, jo tregere vil den se ut. En måte vi bruker for å se at sterner er i bevegelse er å se på forskyvninger i spektrallinjene (dopplereffekt).

Endret av Damio
Lenke til kommentar
Stjerner har stor hastighet

I forhold til hva?

Det vet jeg ikke. Står ingen ting om det i læreboka heller...

Det er vel ikke stjernene som beveger seg, det er vel mer det "tomrommet" som ligger innimellom som ekspanderer?

Ved Den Franske Romorganisasjonen CNES, oppdaget man i 2004 at stjernene beveger seg med høy hastighet rundt om i Melkeveien

Kilde

Lenke til kommentar
Big bang oppstod ikke ét sted og universet har ikke noe sentrum.

Det viktigste grunnen til at det ikke er mulig å finne ut hvor "nullpunktet" var er at starten ikke var en eksplosjon slik uttrykket "big bang" antyder, men en inflasjon, der urenergien este utover fra "sentrum" som en hevende gjærdeig, like mye i alle retninger. Inne i en slik uendelig gjærdeig ville det heller ikke være mulig å finne "sentrum".

Så selv om starten virkelig skjedde ett sted, så finnes det absolutt ingen spor etter hvor starten skjedde. I og med at ingenting i universet er fast og stillestående (såvidt vi vet), så må vi regne avstander og bevegelser i forhold til noe annet, dette er kjernen i relativitet. Lyshastigheten er som sådan heller ingen referanse, i og med at lyshastigheten alltid er den samme overalt, også målt i forhold til hvilket som helst objekt.

Fordi Det store smellet var starten på alt vi kan observere i universet (og antagelig mye mer, jfr. mørk energi og mørk materie), inkludert rom, tid og all materie, så pleier man å si at den såkalte singulariteten fyllte lele datidens univers, og derfor skjedde overalt (i datidens univers) samtidig. Dette betyr altså ikke at start-smellet oppstod flere steder eller over et stort område etter dagens målestokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...