EMS15 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei! Jeg bare lurte på hvorfor ikke stjernene flytter på seg? Jorden går rundt, og teoretisk sett skulle det sett ut til at stjernene flyttes med månen. Eller nesten i alle fall. Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Gjør de ikke! (?) Satt å så på himmelen i går natt.. De flytter jo ikke på seg :o Endret 28. januar 2010 av EMS15 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvordan kan du spørre et spørsmål om hvorfor noe er slik, uten at du vet at det er slik?! Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ta et bilde med lang lukkertid så er det ganske tydelig at stjernene beveger seg over himmelen.. Det jeg lurer på er hvorfor betong ikke synker? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Stjernene beveger seg fra vårt synspunkt. Ellers hadde det vært umulig å få slike bilder: http://images.google.com/images?hl=en&...sa=N&tab=wi Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) de flytter seg ikke like fort som månen nei, men de flytter seg. dette er ett bilde av stjernene som har 11 timers eksponerings-tid, der ser du tydelig at de ikke står i ro: edit: det er jo hovedsakelig vi som beveger oss men... Endret 28. januar 2010 av aklla Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det jeg lurer på er hvorfor betong ikke synker? Fordi hule betongkonstruksjoner veier mindre enn vekta av tilsvarende volum med vann. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 ellers er det en perfekt tråd for hvorfor betong flyter, hva fuglene synger om og hvem som lager snøfnugg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072 Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Hmm.. Veldig sikker på at stjernene ikke flytter på seg jeg. Enten det eller så blir fjellet under stjernen større. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hmm.. Veldig sikker på at stjernene ikke flytter på seg jeg. Enten det eller så blir fjellet under stjernen større. Du vil ikke se at de flytter seg med det blotte øye. Men prøv å se på posisjonen til en bestemt stjerne ved noen timers mellomrom. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Enten det eller så blir fjellet under stjernen større. what ? Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hmm.. Veldig sikker på at stjernene ikke flytter på seg jeg. Enten det eller så blir fjellet under stjernen større. Det kan stemme det også, fjell vokser som regel med noen centimeter per år. Du skal ha gode øyne for å se det. Men hvorfor gror ikke gresset? Satt og så på det i sommer og er helt sikker på at det ikke ble noe lengre altså. Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 de flytter seg ikke like fort som månen nei, men de flytter seg.dette er ett bilde av stjernene som har 11 timers eksponerings-tid, der ser du tydelig at de ikke står i ro: edit: det er jo hovedsakelig vi som beveger oss men... Stilig! Finnes det en stjerne som ligger i sentrum av de sirklene, det vil vel si at den ikke rører seg på himmelen. Mener å ha lest eller hørt at det finnes en stjerne som ikke beveger seg på himmelen. Var det polarstjernen ? Lenke til kommentar
Hunter147 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jepp det er riktig. Er polarstjernen som er i nordpunktet, tilnærmet. Derfor beveger den seg ikke på himmelen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 tipper polarstjernen er den saken helt i midten der, som ser ut som en motsatt C. det er den som stemmer mest med hvor nord er, samtidig er det den sterkeste stjernen. Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Er det kanskje den jeg satt å så på i natt? x] Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Er det kanskje den jeg satt å så på i natt? x] Du klarer ikke se at de beveger seg. På samme måte som du ikke klarer å se at gresset vokser. Eller at en snegle beveger seg. Men de gjør det likevel. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 tipper polarstjernen er den saken helt i midten der, som ser ut som en motsatt C.det er den som stemmer mest med hvor nord er, samtidig er det den sterkeste stjernen. Nope, den sterkeste stjernen (bortsett fra planetene, som ser ut som stjerner for et utrenet øye) er Sirius. http://no.wikipedia.org/wiki/Sirius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå