Gå til innhold

installering av ubuntu stopper opp

Anbefalte innlegg

Forsøker å installere ubuntu 9.10 via usb. Har ikke dvd/cd rom i pcen. Dette har fungert ved tidligere installering men nå stopper det opp.

Problmet har vel sitt utspring i at pcen kjører Vista, og installerte Ubuntu ved siden av. Slettet ubuntu partisjonen fra Vista og da ville ikke noe starte opp. Når jeg nå forsøker å installere via usb får jeg melding om:

Kernel Panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(104,1)

Dumping ftrace buffer: (ftrace buffer empty)

Gogglet feilmld og forsøkt en del forslag på nettet. Fått lagt inn igjen oppstart via live cd(usb) så har fått startet Vista igjen, men får ikke til å installere ubuntu pga feilmeldingen.

Noen tips å hente her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du unetbootin for å legge liveCD på minnepennen?

En løsning som ofte funker for meg hvis noe skjærer seg er rett og slett å (formattere minnepennen og) legge inn cd-bildet en gang til.

Installerer du med Wubi nå, eller skal du legge Ubuntu på en egen partisjon?

Lenke til kommentar

ja er unetbootin jeg har brukt, forsøkt å formatere å legge inn på nytt på usb-pennen. Det har ikke vært til hjelp, har forsøkt minnepenn nr2 også med samme resultat.

Ubuntu skal legges på egen partisjon, ønsker ikke å kjøre den med desktop miljø da jeg skal ha xbmc på den.

Har kommet litt videre på vei da det viste seg at jeg fikk installert via live cden(på usb). Så nå får jeg startet både Vista og Ubuntu. Kommer dog en melding først i et sekund om at grub missing, men sekundet etter kommer oppstartsvalgene opp.

Skal forsøke i morgen å installere minimal ubuntu på nytt, det var den versjonen som kom med feilmeldingen.

Lenke til kommentar

...og installere minimal ubuntu fra usb fungerer fortsatt ikke.

Gikk til skrittet og lastet ubuntu fra live cd/usb'en og slettet alle partisjoner og opprettet en ny stor. Fått installert fra live usben med desktop, men ønsker kun og installelre minimal ubuntu, dette går fortsatt ikke, får samme feilmld som beskrevet i første post. Hva må gjøres, trodde jeg hadde nullstilt det jeg kunne ved å slette alle partisjoner og opprette en ny

Lenke til kommentar

Som sagt virker det som om det er en feil på installasjonsmediet, altså enten med livebildet eller minnepennen. Mener å huske å ha lest om problemer med minimal ubuntu fra usb før.. Kjører du unetbootin fra Windows eller Ubuntu? Har opplevd tonnevis av problemer med unetbootin i gnu/linux, men i Windows har det stort sett funka bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...