Mariofrans Skrevet 28. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Hey dudes! Tenkte akkurat over en ting. Hvor lenge bakover i tid kan ordet i stad brukes? Kan man si at jeg ble født i stad? Eller er det en grense på noen timer? Håper noen kan klare å finne et svar til meg Edit: Leif - Mariofrans Endret 28. januar 2010 av Mariofrans Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 28. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2010 Istad = for noen minutter siden/maks et par timer. Som trønder så bruker vi dette ordet ca 1000 ganger per dag per person og ingen har problemer med å skjønne hva som blir ment. Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. januar 2010 Istad = for noen minutter siden/maks et par timer. Som trønder så bruker vi dette ordet ca 1000 ganger per dag per person og ingen har problemer med å skjønne hva som blir ment. Har ikke noen problemer med å skjønne jeg heller, men hadde vært morsomt å finne en definisjon. Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 28. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2010 Istad = for noen minutter siden/maks et par timer. Som trønder så bruker vi dette ordet ca 1000 ganger per dag per person og ingen har problemer med å skjønne hva som blir ment. Har ikke noen problemer med å skjønne jeg heller, men hadde vært morsomt å finne en definisjon. I noen dialekter brukes ,istad, om framtid, dvs, jeg skal komme til deg istad. kankje om en time eller to. Lenke til kommentar
9E2 Skrevet 28. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg bruker sjelden «i stad» om noe som har skjedd for mer enn tre timer sia. Da tar «for noen timer sia» over. Ellers er vel grensa for når uttrykket ikke kan brukes mer veldig utydelig. Du kan fint si at en person kom hjem fra en lengre reise «i stad» om det er to timer sia, men det blir noe merkeligere om du prøver å si at du tok den bussen som gikk «i stad» (de fleste busser går heldigvis ganske mye oftere enn annenhver time). Forresten så heter det «i stad» (to ord), ikke «istad» . Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 2. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg bruker uttrykket "i stad" for noe som skjedde for kort tid siden, ikke mer enn 1-2 timer. Men merker at her på østlandet brukes uttrykket i større grad, for tid lenger tilbake, enn det jeg selv gjør. Har for eksempel hørt det bli brukt på ettermiddagen om noe som skjedde på formiddagen. Kjenner andre vestlendinger som også har lagt merke til anderledes bruk av dette uttrykket på østlandet. Det samme gjelder "etterpå" som jeg har merket at på østlandet kan brukes om noe som er mye lenger tid frem enn det jeg selv bruker det til. Lenke til kommentar
HrMetics Skrevet 3. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2010 Min grense for i stad er litt lenger tilbake enn 1-2 timer, men absolutt ikke mer enn 5 timer. Syns det er rart når noen på kvelden sier i stad om noe som skjedde på morgenkvisten. Lenke til kommentar
operg Skrevet 5. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2010 Hvordan har det seg at dere alle bruker "i stad" (i motsetning til "i sted"), men samtidig skriver bokmål? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå