Gå til innhold

Hurtigutdanne politifolk: En god ide?

25 stemmer

1. 1. Bør det åpnes for å hurtigutdanne politifolk?

• Ja
    • Nei
    • Bare delevis
    • Vet ikke/ ingen formening
      0

Anbefalte innlegg

Vel håpet til 1 årig utdannelses løp er vel at flere skal ta utdanningen. Hvis 800 tar utdanningen hvert år etter den nåværende form så vil produksjonen av politi være 800 årlig. Om ikke flere tar utdanning selv med 1 årig utdanning så vil produksjonen hvert år fortsatt være 800...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men som jeg sier er hurtigutdanning kanskje ikke den beste løsningen. La politiet være på det nivået de er i dag, men få flere arrestforvarere eller offentlige vektere med fagbrev/annen utdanning med myndighet til å avlaste politiet med enkle oppgaver.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eit slik forslag vil skape eit B-politi.

Men det kan fungere likevell om samfunnet både ser kven som ikkje er fullt utdanna politi og er klar over kva B-politiet har myndigheit over og kva dei ikkje har myndigheit over.

Du trenger f.eks ikkje å ha fullført politihøgskulen for å gjere mindre arbeidsoppgaver som saksbehandling, kjøyring og diverse informasjonsarbeid. Dette vil også kunne åpne for at flinke folk som på grunn av f.eks eit handikapp eller fedme ikkje klarer å bestå dei fysiske krava som politihøgskulen stiller skal kunne brukast som ein ressurs.

Du treng ikkje nødvendigvis å være skuleflink for å springe etter tjuvar eller være svømmedyktig for å behandle anmeldelser.

Lenke til kommentar

Forresten, hvis alle har så mye i mot kort politiutdanning, hvorfor brukes da politistudenter i gatene etter første året på politihøyskolen? At de er med for å observere er rent tøv. De brukes spesielt mye i gatene om kveldene, og alle kan se II på skuldrene dems. Er dette falsk trygghet når studenter som ikke har fullført skolen brukes i gatene?

Det er i utdanningsøyemed og studentene har riktignok politimyndighet, men den er begrenset. Man har også tett oppfølging av en veileder. Man er ikke en ressurs, selv om det kan se slik ut der og da.

Jeg er politistudent på østlandet og har en grei oversikt over arbeidsoppgavene politiet kommer over i løpet av en vanlig vakt. At Sandberg vil kutte utdanningen er horribelt, og jeg lurer på hvem som har gitt ham dette inntrykket. Norsk politi er i særstilling i forhold til politi i andre land og nyter høy tillit fra samfunnet - en tillit som har tatt mange år å bygge opp. Politiet er ikke perfekte og det gjøres feil, men løsningen er ikke å kutte utdanningen.

Synes det er pussig at enkelte vil ha dårligere utdannede politifolk i gatene - det er faktisk dere politiet jobber for å trygge, og alle er tjent med at politiet har så mye i ryggsekken som mulig.

Arbeidsoppgaver som ikke er krevende er i ferd med å bli overflyttet til sivilt ansatte og arrestforvarere.

Og dere som tror at UP kun driver med forenklede forelegg og førerkortbeslag tar feil.

Edit. For å illustrere litt hva jeg mener kan jeg ramse opp hva jeg gjorde i løpet en kveldsvakt for noen uker siden.

- Trafikkulykke med personskade. Utrykningskjøring i tett trafikk etterfulgt av førstehjelp og samtale med svært redd eldre kvinne.

- 13 år gammel nasker. Bekymringssamtale med foreldre og rapport til barnevern.

- Melding om ung mann som skjøt med luftgevær etter fotgjengere.

- Psykiatritilfelle med påfølgende tur til legevakten.

- Selvdrap hvor melderen var sønnen til avdøde.

Dette var riktignok en litt drøy vakt, men jeg regner med at dere ser at spekteret av hva politiet driver med er stort. Synes ikke å kutte utdannelsen er svaret her.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...