Gå til innhold

[Løst]Førstegangs kjøp av speilreflex.. Nikon D3000 eller Olympus E-450?

Anbefalte innlegg

Hei.

Finni ut at vi kanskje vil kjøpe speilreflex kamera.

Elkjøp og Expert har tilbud nå.. og det står mellom disse 2..

Expert har Nikon D3000 til 2999 (3495 hos Elkjøp)

Og Elkjøp har Olympus E-450 til 2995.

Hva mener dere er det beste kjøpet? (om det blir noe kjøp :p )

Og er det ikke sånn at elkjøp har prisgaranti?

Så om jeg tar med expert avisen dit, vil jeg da kunne få D3000 til samme pris hos dem? (Butikkene ligger bare 2-300 meter fra hverandre her)

PS, jeg har aldri brukt et speilreflex kamera før.. og dama har så vidt testa et en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge kameraene skal være gode valg. Det er litt forskjell mellom systemene dog, og hva man liker best blir i stor grad en smaksak.

Har selv Olympus, og synes den største bakdelen er at det er for dårlig utvalg blant lyssterk fastoptikk. Nikon har f.eks svinebillig 50mm f/1.8. For min egen del hadde det vært nok til å velge D3000. På den andre siden er optikken som tilbys av Oly generelt sett av svært høy kvalitet prisen tatt i betrakning, så det blir litt hipp som happ. D3000 tar bilder som ligner mer på widescreenformatet, mens på olympus blir bildene mer firkantige (4:3, slik som eldre tv`er).

Foreslår at du stikker innom og prøveholder begge kameraene, og velger det du føler ligger best i hånden din. Du kan ikke velge "feil".

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

E-450 har et grep som mange har et elsk/hat-forhold til, da det mangler "bulen" under utløserknappen, og jeg ville anbefalt å prøve om det satt godt i hånden først. Olympuset har også skjermsøker/"live view" (tenk kompaktkamera) i tillegg til en skikkelig søker, noe D3000 ikke har. D3000 kan på sin side by på en 'veiledningsmodus', som gir enkle forklaringer på mer kompliserte ting. Det har også en hjelpelampe for autofokus, som er kjekk å ha om det er veldig mørkt.

Man kan godt si at det er litt hipp som happ, spesielt om du ikke foretrekker grepet på noen av dem, og ikke er avhengig av skjermsøker (man blir overrasket hvor mye man venner seg av med det).

Sånn generelt er ingen av dem et dårlig kjøp, og sjansen for at du angrer er minimal (og blir det for ille, har Elkjøp angrerett for slike tilfeller). :)

Når det gjelder prisgarantien, kan det virke som dette effektivt er Elkjøps 30-dagers returrett. Skulle dog ikke overraske dersom de strekker seg litt for å selge, evt. slippe å få et produkt de må selge som brukt (=tap for butikken).

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått en E-450 og er nok imponerte. Kit 14-42 ( 28-84mm tilsvarende på en 35mm)Tilbud på elkjøp var umotståelig, under 3000.

også fikk en 28mm ( 52~mm gammel) "pannekake" prime objektiv, f2.8- med filtrer og CF / XD ( clas ohlsson) er det omtrent 5200 NOk total - kupp!

Med 28mm (prime) blir kamera til bare litt større en en kvalitets kompakt. I utgangspunk er alle de E-4/ 5 og 6 de minsts DSLR på markedet i norge, men Canon Rebel kommer snart då.

4-3rds systemet har en rar optisk fordel, langt over mitt hode, som gjør bakgrunn uskarp på noen zoom fokal-lengder. Men det er mer sårbar for digital og lys- støy på høy ISO setninger en APS-C og andre systemer.

XD kort medrbinge ekstra funksjoner- panorama og kunstettermidler greie, men er nyttig fordig du kan lagre et snitt kvalitet Jpeg på det som back-up samtidig en RAW eller på CF kort - som er en must.

Skuffet litt at XD og ikke SD er fortsatt standard for Oly. men det kommer medd en USB kabel uansett, samt en TV visning kabel.

Venter på resultater i gode bilder!

Endret av Jock23
Lenke til kommentar
Har nå vært nedover.. fikk kjøpt det siste Nikon kamera dem hadde igjen :)

Stakk også på elkjøp og kjøpte et 8GB minnekort, så da har vi vel ei grei startpakke :)

Her var det ikke snakk om å vurdere i det lange og breie, skjønner jeg. Gratulerer med kamra. Husk å studere manualen nøye da.

Lenke til kommentar

Var nok greit å være såpass rask også :)

For mens han var inne på lageret kom det noen andre som også ville kjøpe et sånt kamera :p

Men da fikk dem beskjed om at det som var igjen var reservert.

Men.. Har da litt å lese igjennom og prøve å lære :)

Lenke til kommentar

Gratulerer så mye med nytt Nikon speilrefleks! Det ble D3000 da antar jeg? Fikk du med 18-55mm objektiv? Var skikkelig billig pris da.

Dersom du ikke har tatt i speilrefleks før vil jeg anbefale deg å sette kamera i manuelt program og bruke det slik en stund til du forstår hva som er greia med blenderåpning, lukkertid og ISO-verdi. Når dette sitter kan du bruke auto-programmene med stort hell og få bildene slik du ønsker. Tror aldri jeg har vært innom det grønne auto-programmet på min Nikon. Det har jo seff litt med interesse å gjøre da.

Lenke til kommentar
Gratulerer så mye med nytt Nikon speilrefleks! Det ble D3000 da antar jeg? Fikk du med 18-55mm objektiv? Var skikkelig billig pris da.

Dersom du ikke har tatt i speilrefleks før vil jeg anbefale deg å sette kamera i manuelt program og bruke det slik en stund til du forstår hva som er greia med blenderåpning, lukkertid og ISO-verdi. Når dette sitter kan du bruke auto-programmene med stort hell og få bildene slik du ønsker. Tror aldri jeg har vært innom det grønne auto-programmet på min Nikon. Det har jo seff litt med interesse å gjøre da.

Takker :D

Fikk med 18-55 objektiv ja.

På esken til kamera står det D3000 18-55II Kit.

Har ikke testet det så mye enda, men har hittil bare kjørt det i auto, og det tar ihvertfall mye bedre bilder enn et kompaktkamera :p hehe (tror nok jeg hadde blitt temmelig skuffa om det ikke gjorde det).

Skal ta å teste det på manuell modus etterhvert :) Evt teste guiden på kameraet litt ;)

+ kjenner et par som driver litt med speilreflex, så dem har sikkert noen tips også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...