Whiley Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Har nettopp kjøpt deler fra Amentio, Komplett og Netshop for mekke ny PC. Flere fabrikanter av skjermkort i Nord-Amerika og noen i Europa tilbyr kundene mulighet for å kunne fjerne 'shrouden' på deres GPU - forutsatt at man ikke fysisk skader kortet - og sette på en såkalt 'aftermarket cooler'. Dvs. at f.eks. jeg kjøper en HD 5870, fjerner shrouden og setter på et kjølingsystem f.eks fra Zalman (vet ikke om Zalman har et slikt system for HD 5870, bruker dem som eksempel), kortet fungere greit 6 mnd og klikker, jeg fjerner Zalman kjøleren og setter tilbake på fabrikk shrouden. Forutsatt at jeg ikke har fysisk skadet kortet, gjelder garantien fortsatt. eVGA har et slikt system, men dem lager ikke ATI kort - synd fordi jeg elsker utseendet på deres produkter. XFX har et såkalt Double Lifetime Warranty i Nord-Amerika som blant annet gjelder et slikt ovennevnt eksempel. Vet noen her på forumet om et slikt system gjelder i Norge, i såfall for hvilket merke og med hvilken butikk? Er det noen nettbutikker som er greiere på dette enn andre? Vær obs på at jeg snakker som sagt om ATI Radeon HD 5870 kort. Min plan er hvis dette er mulig så bruker jeg 2x HD 5870 som normalt i påvente av lanseringen til CoolIT OMNI A.L.C. Når det er å få i butikkene, kjøper jeg et slikt system for mine kort og setter det på dem. Evt. så kjøper jeg meg 2x PowerColor Radeon HD 5870 1GB LCS GDDR5, en Laing D5 pumpe, EK vannres, XSPC RX 360 radiator, Scythe Gentle Typhoon vifter og div BitsPower koblinger og ordner en skikkelig vannløkke ut av det. Planen da er å bruke BitPower sin Mod Kit for D5/MCP655 pumpe for å style den. Dette blir langt dyrere, men jeg beholder garantien på kortene fordi de allerede kommer med EK sine vannblokker preinstallert. Jeg er egentlig totalt uintressert i prestasjonsnivået på vannløkken jeg beskrev fordi det jeg vil ha er en 'rig' som er stille, kjølig og estetisk bra. Har planer om enten Corsair H50 eller CoolIT ECO med Push/Pull. Passer da bedre med CoolIT OMNI, mindre rot i kabinettet, bedre airflow og mindre vedlikehold for å kjøle ned kortene. Jeg vet at dette er litt langt og det beklager jeg for, men hvis noen kan hjelpe er det bedre å få så mye info som mulig før man evt. svarer. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 i Norge er det vel nettbutikk som tar seg av garantien, så da må du nesten høre med dem. Vil tenke meg at de fleste vil være litt skeptiske til at du i det hele tatt får fettflekker på kortene hvis det er snakk om RMA (for å si det sånn), men det er jo vært et forsøk. Hvis det skulle vært noen som kanskje ikke vil være det, er det DigitalImpuls (.no). Foreslår å sende mail til de nettbutikkene som er aktuelle for deg å spørre. Hvis ikke så har du jo "det du ikke vet.." prinsippet, hvis det går ann å ta av uten å ødelegge kortene burde det vel gå ann å sette på uten skade også. Ellers er det vel mulig å ta kontakt direkte med fabrikanten av kortet (XFX for eksempel) og spørre dem om hvordan denne garanti løsningen fungrerer for norske kunder. Spennende å se hvordan det går egentlig, gi beskjed ^^. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå