Postkassestativ Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Tenkte å lage en post om hvordan folk kan få dieselbilen til yte litt ekstra, tenker da mest på biler uten elektronisk styrt innsprut. Noen forslag? Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Sette inn større turbo? Endret 28. januar 2010 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Sette inn større turbo? Det er no en mulighet d da, men de fleste turbodiesler har turbo som takkler høyrer trykk en det som er orginalt Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Da kan man vell kanskje øke turbo trykket da. Hvordan man gjør det vet jeg ikke, men det er fult mulig Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Tenkte å lage en post om hvordan folk kan få dieselbilen til yte litt ekstra, tenker da mest på biler uten elektronisk styrt innsprut.Noen forslag? Tja, det er jo ganske gamle biler du tenker på i så fall. Medio 90-tall og eldre. I så fall har du klassikerne med å blokkere/fjerne EGR (ikke alle diesler har dette), dobbelsjekke at der kommer rikelig med luft, evt bytte til større luftfilter (diesler liker kald luft, og mye av det), tilsette ymse i drivstoffet: Bensin (0,5-1%), diverse "diesel-boostere"(lurium, der har f.eks Forté en som er godkjent av alle bilmerker, men også TriPak og QMI har boostere som virker skikkelig), og ikke minst så er klassiske diesler ganske følsom for dieselfilteret og evt fukt, så man får fort noen HK ekstra bare med å ta generell service. Som andre her har nevnt, turboens ladetrykk. Hadde det vært min bil ville jeg vært forsiktig med dette, spesielt om den er kjørt et stykke allerede. Greit nok at motor og turbin gjerne er noget overdimensjonert, men svakt stell (oljebytte) fra tidligere av kan fort slite en turbo, og begynner du da å presse den mer enn det den har gjort i noen år, er det økt risiko for havari.... Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) De beste tipsene jeg kan komme med er å montere en brukbar intercooler (evt større/bedre om bilen har en orginalt), justere opp dieselmengden og ladetrykket. Hvordan dieselpumpa skal justeres for å levere mer diesel er ganske forskjellig fra type til type. Timingen av dieselpumpa er også viktig. Likefullt tilstanden på dysene. Blir ikke mye effekt hvis dysene begynner å småspytte allerede 10bar før åpningstrykket. *edit: det er en fordel å følge med på eksostempen ved trimming av dieselmotorer. Endret 28. januar 2010 av eab Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 De beste tipsene jeg kan komme med er å montere en brukbar intercooler (evt større/bedre om bilen har en orginalt), justere opp dieselmengden og ladetrykket. Hvordan dieselpumpa skal justeres for å levere mer diesel er ganske forskjellig fra type til type. Timingen av dieselpumpa er også viktig. Likefullt tilstanden på dysene. Blir ikke mye effekt hvis dysene begynner å småspytte allerede 10bar før åpningstrykket. *edit: det er en fordel å følge med på eksostempen ved trimming av dieselmotorer. Hva er kurrant eksostemp da? Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Oppjustering av dieselmengde gjør susen, det er en god del å hente på diesel pumpene. Så er det også viktig at dysene ikke drypper og at dem åpner på rett trykk. Men dysene kan trykktestes hvis man har mulighet til det, da får man se at dysene åpner på det trykket de skal åpne på, samt at det kommer en fin tåke dusj med diesel og sjekke at de ikke drypper/renner Endret 31. januar 2010 av tempozzz Lenke til kommentar
Espein Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvorfor er ikke chip nevnt her? Min 2000 modell Audi a4, er levert med 115 HK, skal ha rundt 150 HK etter chipping.. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Chip er jo en enkel ting når man først har elektonisk styring, men det funker ikke med chip på bilene som styres mekanisk Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Som flere har gjort på blant annet bmw 524td: Skru opp matetrykket på pumpa, større dyser, intercooler, større turbo og høyere turbotrykk. Sett flere som har gått fra de magre 115hestene til 170 uten større inngrep enn høyere turbotrykk på orginalturbo, intercooler og høyere mating på diesel. Dette på orginal innmat. Gamle dieseler tåler jo myye juling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå