Krisdoffer Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg lurer altså på hvor stor/liten blenderen til henholdsvis pupillen kan bli? Finnes det svar på dette i tall? Hadde vært morsomt å få mer greie på. beklager eventuell feilpost Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Jeg lurer altså på hvor stor/liten blenderen til henholdsvis pupillen kan bli? Finnes det svar på dette i tall? Hadde vært morsomt å få mer greie på. beklager eventuell feilpost Heh, morsomt spørsmål http://en.wikipedia.org/wiki/F-number f/8.3 i mørke forhold, og f/3.2 eller f/2.1 (avhengig av hvordan man måler) i LYSE forhold. Endret 28. januar 2010 av Sondring Lenke til kommentar
luft Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 f/8.3 i mørke forhold, og f/3.2 eller f/2.1 (avhengig av hvordan man måler) i mørke forhold. Hva med lyse forhold? Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hva med lyse forhold? *host* Vi prøver igjen.... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Prøv motsatt... Høyt blendertall = liten åpning, brukes når det er lyst. Lavt blendertall = stor åpning, brukes når det er mørkt. Lenke til kommentar
Krisdoffer Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Takk for svar! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Blenderen oppgitt som f/x er et forholdstall til brennvidden. Blenderen kan også oppgis uten forholdstall til brennvidden. Da oppgis den som millimeter diameter på lysåpningen/pupillen. Åpningen kan bli så stor om 6-7 mm i følge linken lengre opp her. Med utgangspunkt i forholdsverdiene i samme artikkel vil jeg anslå øyets brennvidde til å være: f/2,1=7mm -> f=14,7mm Minste blender er oppgitt til å være f/8,3 = 14,7/8,3 = 1,77 mm. Jeg trodde pupillen kunne bli så liten som 1,0mm. Hvis den kan det så vil minste blender bli f/14,7. _______________________________________________________ I følge denne siden er brennvidden til et menneskeøye ca 22,3 mm. (Det står også at ~17 mm ofte er feilaktig oppgitt, samt hvorfor det er feil) Med 22,3 mm som brennvidde og fra 7,0 til 1,0 mm som fysisk blenderåpning vil blenderverdiene være fra f/3,2 til f/22,3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå