Gå til innhold

Dårlig hastighet mellom WiFi router og WiFi enheter

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier.

Jeg har en "SMC Barricade G. SMC2804WBR V2". som er kobblet opp mot et modem. Jeg har en ganske bra linje (ADSL 16-18000/700 kbps).

Når jeg jeg bruker den stasjonære maskinen dirrekte med en cat5 kabel i routeren, går det så raskt som jeg kan forvente av linja. Men kobbler jeg den dirrekte til routeren går det tregt.

Det samme med mine WiFi enheter.. Igjennom WiFi routeren går det tregt.

Jeg har både en helt ny Acer aspire 5738Z, iPhone og to stasjonære med WiFi kort tilkoblet den trådløse routeren. Alle merker at det er dårlig hastighet. Alle måler full forbinnelse og alle har de siste drivere og siste firmware.

Selv om det bare er Aceren som er alene på nett går det tregt.

Hva kan være årsaken?

I følge: http://www.bredbandskollen.se/

Er opplasting mot nett som den skal være: 0.72 Mbit/sek. Mens ned har jeg bare 0.39 Mbit/sek...

Og da er testmaskinen alene på nett og tilkoblet igjenom WiFi routeren.

Dirrekte igjennom modeme har jeg full pupp begge veier..

Samtidig lurer jeg på om noen kan anbefale meg en rimelig men god WiFi router jeg kan bruke i huset som gir god dekning :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dupleksfeil?

Sjekk innstillinger for porthastighet og sett den til samme hastighet som modemet. Vet du ikke hva modemet står til så prøv 100 Mbit full duplex.

Forsøkt å oppgradere firmware, resette til fabrikkinnstillinger og se om det er bedre da?

Kan du få lånt en annen ruter og krysstestet med den?

Lenke til kommentar
Kanskje dupleksfeil?

Sjekk innstillinger for porthastighet og sett den til samme hastighet som modemet. Vet du ikke hva modemet står til så prøv 100 Mbit full duplex.

Forsøkt å oppgradere firmware, resette til fabrikkinnstillinger og se om det er bedre da?

Kan du få lånt en annen ruter og krysstestet med den?

Hvordan får jeg tilgang til modemet?

Nå har jeg resatt WiFi routeren..

Og siste firmware er installert..

Fremdeles er alt sørpe tregt...

Endret av OdinTheGod
Lenke til kommentar

Hm, da spørs det om "den første" ruteren/modemet er satt opp som en full NAT-ruter med DHCP mm. og du i praksis har to NAT-rutere etter hverandre som ikke liker hverandre....

Sikkert enklest å gjøre noe med SMC-boksen.

Først får du bekreftet at den er en NAT-ruter ved å se hvilke adresser som deles ut - er de private (192.168.x.x/172.16.x.x/10.x.x.x) så er den satt opp som ruter med NAT-funksjon og DHCP-server innebygget.

Jeg ville da forsøke å la den ta seg av de oppgavene alene, og bruke SMC-boksen som en ren switch og trådløst aksesspunkt, og la den første ta seg av ruter/NAT/DHCP-funksjoner.

Dette er enkelt, du skrur av DHCP-funksjonen i admin-grensesnittet på SMC, og flytter kabelen mellom modemet og SMC modemet fra SMC-boksens WAN-port til en av LAN-portene - la altså WAN-porten være ubrukt.

Det er avgjørende av du skrur av DHCP på SMC-boksen da det ikke vil fungere så godt med to DHCP-servere på samme nett.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar
Hm, da spørs det om "den første" ruteren/modemet er satt opp som en full NAT-ruter med DHCP mm. og du i praksis har to NAT-rutere etter hverandre som ikke liker hverandre....

Sikkert enklest å gjøre noe med SMC-boksen.

Først får du bekreftet at den er en NAT-ruter ved å se hvilke adresser som deles ut - er de private (192.168.x.x/172.16.x.x/10.x.x.x) så er den satt opp som ruter med NAT-funksjon og DHCP-server innebygget.

Jeg ville da forsøke å la den ta seg av de oppgavene alene, og bruke SMC-boksen som en ren switch og trådløst aksesspunkt, og la den første ta seg av ruter/NAT/DHCP-funksjoner.

Dette er enkelt, du skrur av DHCP-funksjonen i admin-grensesnittet på SMC, og flytter kabelen mellom modemet og SMC modemet fra SMC-boksens WAN-port til en av LAN-portene - la altså WAN-porten være ubrukt.

Det er avgjørende av du skrur av DHCP på SMC-boksen da det ikke vil fungere så godt med to DHCP-servere på samme nett.

Ok.

Da har jeg prøvd det:

GATEWAY

IP Address: 192.168.2.1

Subnet Mask: 255.255.255.0

DHCP Server: Disabled

Firewall: Disabled

UPnP: Disabled

Wireless: Enabled

Menneh..

Nå kommer jeg meg ikke inn på routeren igjen :-/

Og målingen...

post-5933-1264887031_thumb.jpg

Problemet har egentlig kommet snikende...

Etter jeg reinstalerte WIN7.. Men det skal jo ikke ha noe med Routeren og gjøre?

Lenke til kommentar
Hva er signalstyrken din og hva er hastighetsratioen?

Wifi (802.11) fungerer slik at hvis signalstyrken er lav settes også overføringshastigheten ned. Kanskje dette kan være årsaken?

Signalstyrken er veldig bra..

Long range Mixed: 11b+11g. WPA Encryption.

Og min stasjonære er direkte tilkoblet routeren..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekket du du om det er private IP-adresser som blir delt ut fra den første ruteren din?

Er ikke sikker på hva du mener. Jeg har ikke gjort noe. Dette er noe som har skjedd nesten over natta..

Fungerer laptopene godt med kabel rett i den ruteren?

Fungerer ja.. Men det går like ræva tregt både over wifi og igjennom kabel så lenge den er koblet dirrekte i routeren.

Har den første ruteren innebygget switch så du kan ha flere på samtidig og teste?

Den første routeren? Mener du modemet?

Bake er det LINE LAN1 LAN2 LAN 3 LAN4 og strøm.. Thats it.

Altså...

Jeg forstår ingenting.. Ikke en dritt!!!

Nå har jeg kjøpt meg ny router:

D-Link DIR-655, Extreme N Wireless

Gigabit Router, 802.11n (draft 2.0)

Steike ny..

Kobbler den opp slik det står i manualen.

Men hastigheten mellom trådløsrouteren og modemet er jo bare helt ræva?

Ka i hule er galt??

Kobbler jeg dataen dirrekte i modemet.. Er hastigheten akkurat slik den skal.

Kobbler jeg dataen via routeren.. Er hastigheten helt ræva...

Forstår ikke en dritt nå..

Har byttet ledninger i hytt og gevær..

Kjøpt nye og brukt dem som følger med....

Nada nix og ingenting fungerer....

FA********EN!!!

HJEEEEEEELP!!!!!!!!!!

Endret av OdinTheGod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...