Gå til innhold

Garden i april!

probin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært inne i omtrent et halvt år og er for tiden stasjonert på Huseby. Synes i bunn og grunn det er en fin tjeneste selv om det er litt kjipt innimellom med tanke på tilsynelatende endeløse vakter o.l. Men med det sagt tror jeg ikke det er et år jeg ville vært foruten. Du tar med deg mye fra Garden og du lærer mye om deg selv og hvordan jobbe med andre.

Lenke til kommentar

Så kom deg til Jegertroppen! Mot slutten av rekruttperioden på terningmoen plukker befalet ut som hvem kommer seg i de forskjellige troppene alt etter hvordan du er fysisk og andre kvalifikasjoner. 1 og 2. tropp er geværtropp som utgjør broparten av kompaniet, 3. tropp er eskortetroppen de kjører rundt med PMB (pansret MB) og til slutt har du rekogniseringstroppen (ofte kalt for jegetroppen).

Jeg er i jegetroppen er fornøyd med tjenesten så langt. Det er vel den troppen som blir kjørt hardest, så det er litt creds å være der.

Regn med å gå med Stor Sekk med 35-45 kg (10 kg ekstra hvis du er sambandsmann) på rygg opp mot Holmenkollen eller å bli vekket av hylende befal 4.30 om morningen fordi de ønsker å marsjere litt, mens de alle andre troppene ligger trygt og sover.

Endret av Abiden
Lenke til kommentar

ah.. det hørtes utrolig "moro" ut! :O jeg kommer sikkert til å angre akkurat der og da, men ser tilbake på det som gøy og en opplevelse!

vet ikke helt om jeg består helt fysiske krav til jegertroppen også ser jeg ikke så alt for bra eller. kan jeg ønske meg dit? eller er det bare å holde kjeft og vente på at dem setter meg der?(om jeg skulle være så "heldig")

Lenke til kommentar

Det foregår mye selektering ofte uten at rekruttene er klar over det i rekruttperioden på Terningmoen. Mitt beste råd til deg hvis du vil til jegertroppen er å tidlig ta initiativ på ting og vise deg frem som en god enkeltmann, men med gode egenskaper til å jobbe i lag.

Den fysiske delen er veldig viktig for en potensiell jeger så jeg anbefaler deg å legge mye vekt på det i tillegg. Det kan nok heller ikke skade å si en bisetning en gang at du ønsker deg til Jegertroppen. Du får jo muligheten til å søke på det ved fullført rekruttskole og hvis du har de rette inngangsverdier som jeg har nevnt over vil det nok være en god sjans for at du får som du vil.

Edit: bør legges til at jeg ikke er i Jegertropp selv, men det jeg skriver er inntrykk jeg har fått både fra befal og andre som ble jegere.

Endret av hakhag
Lenke til kommentar

Jeg tror ærlig talt at hvis du skal ha det morsomst mulig og gjøre de feteste tingene på øvelser osv. er geværtropp eller eskortetropp det bedre valget. Du kan si mye om jegertjeneste, men i bunn og grunn går det ut på venting, vandring og venting. Eskorte har det nok best når det kommer til comfort, mens gevær er litt mer klassisk infanterist med en del morsom SIBO-trening (strid i bebyggd område), men også en del hat.

Dette er ikke ment som en negativ post om jegertroppene, men selv om de har en noe mer utfordrende gardeperiode, ihvertfall fysisk, utjevner dette seg etterhvert. Det jeg erfarte iløpet av min periode, var at en stor del av jegertroppen hadde det utrolig kjedelig, men dog rolig under øvelsene og all den harde treningen føltes plutselig veldig meningsløs (fikk jeg høre).

Dette er selvfølgelig noe som kan varriere fra kontigent til kontigent, men sier det bare for å gi en liten nyanse til det som allerede er nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...