Gå til innhold

Modem to plasser i huset på ett abonemang?

Anbefalte innlegg

Jeg har to uttak for internet her i huset.

Det vil si. Jeg kan ta ADSL modemet og enten kobble meg til nede i stua eller oppe på loftet.

Nå har jeg av en eller annen grunn en dårlig forbinnelse mellom den trådløse routeren og annet trådløst wifi utstyr (ipod, iphone og Bærbar)

Så jeg lurte på om jeg kunne koble til et modem nede i stua og samtidig ha ett modem oppe på loftet?

På loftet står min stasjonære tilkoblet med Cat kabel samt barnas stasjonære står koblet til med trådløs linje.

Jeg hadde tenkt å la den trådløse routeren stå nede i stua mens jeg hadde de stasjonære tilkobblet med cat kabel dirrekte i modemet..

Loft: Vegg--->Modem--->3X Stasjonære.

Stue: Vegg--->Modem--->trådløs router--->WiFi enheter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jeg lurte på om jeg kunne koble til et modem nede i stua og samtidig ha ett modem oppe på loftet?

På loftet står min stasjonære tilkoblet med Cat kabel samt barnas stasjonære står koblet til med trådløs linje.

Jeg hadde tenkt å la den trådløse routeren stå nede i stua mens jeg hadde de stasjonære tilkobblet med cat kabel dirrekte i modemet..

Forslag:

Behold modem og ruter nedi stua, benytt "Powerline"-nettverk (over strømnettet i huset):

pc.jpg

En plugg i nærmeste strømkontakt nede,

to på loftet / evt. en på loftet tilknnyttet en liten svitsj.

Produktforslag med 3 stk:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579534

Finnes også i par, enkeltvis og kanskje billigere andre steder enn Komplett.

Men bestill på websjappe så har du angrefrist på 14 dager :)

Lenke til kommentar

Forslag:

Behold modem og ruter nedi stua, benytt "Powerline"-nettverk (over strømnettet i huset):

pc.jpg

En plugg i nærmeste strømkontakt nede,

to på loftet / evt. en på loftet tilknnyttet en liten svitsj.

Produktforslag med 3 stk:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579534

Finnes også i par, enkeltvis og kanskje billigere andre steder enn Komplett.

Men bestill på websjappe så har du angrefrist på 14 dager :)

Er dette et bra nettverk?

Jeg begynner å tro at min 6 år gamle SMC WiFi router har tatt kvelden..

Så jeg trenger kansje en ny..

Noen forslag? :-)

Lenke til kommentar

Jeg pleier anbefaler deg å prøve - de kan fungere fint der Wi-Fi møter for mange hindringer og nettverksabling ikke er aktuelt.

Jeg får selv OK throughput så lenge jeg plugger adapterne rett i veggkontakten og ikke via skjøteledninger e.l. - latency mellom to PLC-punkter her er 3 ms i snitt, dvs, langt fra umerkelig på et LAN men som en utvidelse av en ADSL-linje eller som alternativ til dårlig Wi-Fisignal bør det ikke være spesielt merkbart.

Bør dog sikre deg returrett på utstyret da ingen boliger er like ift. kablingsopplegg og støykilder, og med gammel kabling og/eller støykilder til stede fungerer det ikke noe særlig. Du vet derfor aldri hvor godt/dårlig det virker før du har forsøkt.

Lenke til kommentar
Jeg pleier anbefaler deg å prøve - de kan fungere fint der Wi-Fi møter for mange hindringer og nettverksabling ikke er aktuelt.

Jeg får selv OK throughput så lenge jeg plugger adapterne rett i veggkontakten og ikke via skjøteledninger e.l. - latency mellom to PLC-punkter her er 3 ms i snitt, dvs, langt fra umerkelig på et LAN men som en utvidelse av en ADSL-linje eller som alternativ til dårlig Wi-Fisignal bør det ikke være spesielt merkbart.

Bør dog sikre deg returrett på utstyret da ingen boliger er like ift. kablingsopplegg og støykilder, og med gammel kabling og/eller støykilder til stede fungerer det ikke noe særlig. Du vet derfor aldri hvor godt/dårlig det virker før du har forsøkt.

Har bestilt meg disse fra komplett:

1 STK 579534 Devolo dLAN 200 AVmini Network Kit

200Mbit Powerline Network kit

1 STK 331590 D-Link DIR-655, Extreme N Wireless

Gigabit Router, 802.11n (draft 2.0)

Så vi får se :-)

Strømopleget mitt er ca 18 år gammalt med automatsikringer.

Gleder meg til å prøve :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...