Gå til innhold

HW til server, trenger innspill på forslag

EspenTS

Anbefalte innlegg

Heisann, har behov for en filserver, og har derfor letet litt rundt etter hardware og havnet på noe jeg mener er ett godt forslag.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...65-977FED112BCD

Serveren skal brukes for lagring av HD film, musikk, bilder etc., og skal kjøre RAID 5 (software) på Ubuntu. Har lagt inn hardware for å ha totalt 12 disker i fremtiden.

Håper det er alt dere trenger å vite for å gjøre en vurdering av mitt forslag, setter pris på alle innspill.

-EspenTS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er kanskje klar over det, men dette kontrollkortet kjører ikke Raid5 og du får ikke plass til 3 hd moduler når du har CD rom.

CD-rommen er kun for OS installering, den var så billig at jeg tenkte den kunne være grei å ha liggende som reserve, den skal ikke stå montert i serveren normalt :)

Når det gjelder kontrollerkortet trodde jeg det med raid kun spilte noen rolle om planen var hardware raid, og jeg skal som nevnt (noe vagt nevnt kanskje :p) at jeg skal kjøre software raid, men godt mulig jeg tar grundig feil her :)

Ordentlig server med Raid 5, dobbel redundant strømforsyning, raid 5, psu og the whole shebang?

Ikke noe kjempeavansert dette nei, skal kun ha en plass å lagre alle filene mine hvor alle PCer og andre elektroniske duppedingser som kobles til nettverket har tilgang til dem :)

Og ja, er noe grønn på området :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder kontrollerkortet trodde jeg det med raid kun spilte noen rolle om planen var hardware raid, og jeg skal som nevnt (noe vagt nevnt kanskje :p) at jeg skal kjøre software raid, men godt mulig jeg tar grundig feil her :)

Siden du har planer om så mange disker i software raid så hadde jeg nok valgt hardware isteden, men HW raid kort er jo ikke akkurat billig.

Ser at hovedkortet støtter Raid, men er litt usikker på om det går under software raid. Bruker du hovedkortet så vil jeg regne med at prossesoren jobber litt ekstra.

Endret av audigeir
Lenke til kommentar
Siden du har planer om så mange disker i software raid så hadde jeg nok valgt hardware isteden, men HW raid kort er jo ikke akkurat billig.

Er det noen spesiell grunn til å velge HW raid i motsetning til software med tanke på antall disker? (regner med hovedgrunnen vil være økt CPU belastning)

Kan også nevne dersom det er uklart at det vil etter hvert bli 4 stk raid som kjøres, altså 3 disker x 4 RAID5 oppsett.

-EspenTS

Lenke til kommentar
Formålet mitt er å ha en sentral plass å lagre filene mine, med gode muligheter for utvidelse, og det er også noe jeg vil prøve for å utvide min digitale horisont :)

Er med andre ord ikke ute etter noen ferdig løsning.

OK. Har vært der selv, men nå gidder jeg ikke styre med servere mer :-) Er lei av å utvide min digitale horisont. Nå vil jeg bare at ting skal fungere. That's it!

Akkurat som med hjemmesider faktisk. Begynte i 9x med å skrive min første hjemmeside i HTML på notepad.

Så ble det HTML i notepad fortsatt, men med rammer.

Så ble det litt mer avanserte programmer (Frontpage blant annet).

PHP som mellomvare, MySQL i bunnen, fra scratch.

Joomla til slutt. som man bare modifiserer :-) Mye kjekkere!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Formålet mitt er å ha en sentral plass å lagre filene mine, med gode muligheter for utvidelse, og det er også noe jeg vil prøve for å utvide min digitale horisont :)

Har selv både 2003 Home Server og 2008 server m/raid 5.

Som du sier så er det ønske om utvidelse med tiden. Med det så ville jeg valgt WHS, den bruker JBOD og du har muligheten til å velge hvilke disker som skal brukes f.eks til backup. Backupen vil da være din sikkerhet.

Lenke til kommentar

OK. Har vært der selv, men nå gidder jeg ikke styre med servere mer :-) Er lei av å utvide min digitale horisont. Nå vil jeg bare at ting skal fungere. That's it!

Akkurat som med hjemmesider faktisk. Begynte i 9x med å skrive min første hjemmeside i HTML på notepad.

Så ble det HTML i notepad fortsatt, men med rammer.

Så ble det litt mer avanserte programmer (Frontpage blant annet).

PHP som mellomvare, MySQL i bunnen, fra scratch.

Joomla til slutt. som man bare modifiserer :-) Mye kjekkere!

Lykke til!

Kunne ikke vært mer enig med quoten over!

Skal en ha en server slik trådstarter beskriver velger en et operativsystem som får tingene gjort på stabil hardware. Om en velger Raid 1, 5 eller en annen løsning for sikker backup er egentlig litt hippsomhapp, så lenge du har en klar definert løsning som fungerer for deg. Jeg har selv bare en systemdisk (med et image for restore lagret på en ekstern disk) + intern delt lagringsdisk - som automagisk kopierer endrede filer over på ekstern disk en gang i døgnet. Alt dette i Windows XP Pro :)

Dersom du har lyst til å lære hvordan du setter opp en server med Windows Home Server, Windows Server 2008, Linux, BSD e.l. kan du gjøre dette i et lukket virtuelt miljø ;) Aldri lurt å utforske på sin egen server som faktisk inneholder dine verdifulle private data :)

Men som karen sa over - gjør det enkelt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...