slett meg plz Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hvis du trenger 10 timer+ hver dag, kan du gå til lege å klage på hypersomnia. Lenke til kommentar
Emberley Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Er ikke det helt normalt? Kan sove så lenge jeg vil og fortsatt være helt i søvne når jeg står opp ffordi jeg blir vekt eller vekkeklokka, som du sier... Har iallefall aldri opplevd å være "utvilt" og sprette opp av senga når jeg våkner en skoeldag eller jobbdag... Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Kan også være for dårlig blodgjennomstrømning til hjernen mens du sover som gjør at du ikke oppnår helt god søvn. Om du er veldig plaget av dette anbefaler jeg å besøke legen. Kan ikke skade Jeg endte opp med 3 søvnforstyrrelser Lenke til kommentar
SML Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Søvnfasen har forskjellige rytmer. F.eks, våkner man under/før R.E.M fasen blir man gjerne trøtt. En venn av meg har en vekkeklokke som bare vekker deg under en viss fase(tror jeg?), han er aldri trøtt om morgenen. edit: skrivefeil Endret 29. januar 2010 av SML Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hvordan vet vekkerklokka når han ikke er i REM? Eller regner han det ut selv? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Søvnfasen har forskjellige rytmer. F.eks, våkner man under/før R.E.M fasen blir man gjerne trøtt. En venn av meg har en vekkeklokke som bare vekker deg under en viss fase(tror jeg?), han er aldri trøtt om morgenen.edit: skrivefeil Merka han stor forskjell ved overgang til REM-klokka, eller var han aldri trøtt før heller? Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Ville vært rart om jeg faktisk har en forstyrrelse, for frem til for noen år siden spratt jeg som sagt opp av senga med en gang vekkerklokka ringte, fullt uthvilt. Mulig jeg bare er blitt mer B - menneske. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Søvnfasen har forskjellige rytmer. F.eks, våkner man under/før R.E.M fasen blir man gjerne trøtt. En venn av meg har en vekkeklokke som bare vekker deg under en viss fase(tror jeg?), han er aldri trøtt om morgenen.edit: skrivefeil Denne klokken vil jeg vite mer om. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Om du har en iPhone vet jeg det finnes en app som fungerer som en slik klokke. Bare husk å sette telefonen til lading før du legger deg. Du vil da bli vekt +-15 min i forhold til det klokkeslettet du stiller inn. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Det finnes Sleeptracker, en klokke som dere snakker om. Men som hun sier varierer det sterkt fra person til person, så det er sketchy å betale fra 500-1000 norske kroner fra ebay for å se om den funker. Men den har funket for visse personer, som SML sa, og andre personer som kommenterte på sleeptracker-siden. Den hadde passet ypperlig for meg, men jeg får undersøke litt nærmere og se om det finnes andre lignende produkter. Sleeptrackeren hadde også en Pro og Pro Elite versjon, hvor Pro hadde mulighet til å legge inn data via USB, og hvor Pro Elite var litt bedre konstruert og mindre. Disse versjonene koster selvfølgelig mer, men er like sketchy som den vanlige. Lenke til kommentar
SML Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Søvnfasen har forskjellige rytmer. F.eks, våkner man under/før R.E.M fasen blir man gjerne trøtt. En venn av meg har en vekkeklokke som bare vekker deg under en viss fase(tror jeg?), han er aldri trøtt om morgenen.edit: skrivefeil Merka han stor forskjell ved overgang til REM-klokka, eller var han aldri trøtt før heller? Han pleide å være trøtt før. Til han kjøpte seg REM-klokka. http://www.enklereliv.no/productDetails.as...71&pId=2809 forholdsvis dyr, og resultater kan variere fra person til person. Søvn er delt opp i 5 faser, hvor den dypeste fasen er REM. Klokka vekker deg helst etter REM, men kan også vekke deg rett før. Avhengig av når man legger seg/skal stå opp. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Om du har en iPhone vet jeg det finnes en app som fungerer som en slik klokke. Bare husk å sette telefonen til lading før du legger deg. Du vil da bli vekt +-15 min i forhold til det klokkeslettet du stiller inn. Står om det i Dagbladet. Link Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Tror det finnes noe lignende til Nokia sine mobiler også. Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 De siste kveldene har jeg lagt meg mellom kl 23 og midnatt, og sovet til kl. 09.00, når alarmen ringer. Likevel er det en plage å komme seg ut av senga, er fortsatt ufattelig trøtt. Hva kan dette komme av? Da jeg gikk på skolen hadde jeg ingen problemer med å sove fra kl 22 - 06.30 og stå opp helt uthvilt, hvorfor er jeg så trøtt nå? Noen med lignende erfaringer som har noen tanker om hvorfor dette skjer? Takker for svar Jeg har det samme problemet. Jeg har vært hos legen med det en rekke ganger. Fast søvnrytme, og inntak av riktig kosthold er en betydlig faktor i dette bildet. Fysisk aktivitet er også et stort pluss... Vurder din hormonielle aktivitet (hvis du er i ungdomsårene/ 14-22år.) jeg har endel "Nonsense"-drømmer og hjernen min er under aktivitet 24/7 (ihvertfall deler av den) dette kan man også bli sliten av. Ta en synstest og skjekk dette. At du går uten briller eller har en feil styrke kan være en faktor til tretthet. Plages du veldig av dette så vurder et legebesøk, men ikke forvent deg noe medisin eller diagnose. (LES: Sovemedisin er forverrende hvis du ser på langtidseffekten!) Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Takk for nyttige tips KristofferH. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, spesielt delen om drømmer. Føler at jeg drømmer mye rart, hele natta. Bruker briller med korrekt styrke forresten. Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Takk for nyttige tips KristofferH. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, spesielt delen om drømmer. Føler at jeg drømmer mye rart, hele natta. Bruker briller med korrekt styrke forresten. Alltid hyggelig å gi råd.=) At du drømmer mye rart (noe som jeg selv gjør) kan komme av hormonelle aktiviteter i hjernen. Det er ikke noe du kan gjøre med dette, men det er stor skjanse for at det er en annen faktor med i bildet. Dårlig mat og sen leggetid i helgene kan ødelegge resten av neste uke. Ta deg en liten tur til legen. Legen din vil antagligvis ta en blodprøve for å skjekke gjern-innholdet i blodet ditt, bare for å utelukke dette, men som sagt det kan være mange ting som får deg til å virke trøtt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå