Sitronsaft Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Sitter her og diskuterer med en kompis når man burde utføre en maksing, altså en test av sine maksløft(hvor mye man klarer å løfte på det meste) i forskjellige øvelser. Jeg mener at om man f.eks. kjører 5x5 bør man gå over til 5x4 rep, så 5x3rep, så 5x2 rep og til slutt 5x1 rep etter man har stagnert på 5x5, og deretter makser man, som en siste trening på den økten med det treningsprogrammet. Det er i alle fall det jeg har tenkt å gjøre. Gjerne en dag ekstra hvile før maksing, og dele opp maksingen på to eller tre dager om det er nødvendig. Deretter deloader man og begynner nytt program med f.eks. 70% av 1RM. Vennen min mener maksing skal gjøres etter deloading, noe som kan virke logisk siden man da får ekstra hvile i musklene, men jeg mener også at det vil være mer uvant for musklene siden bindevevet har bygget seg opp., og det ville vært mer naturlig å gjøre det som en siste trening da det blir en naturlig progresjon fra forrige treningsøkt. Og hvis man makser etter deloading vil man jo også være nødt til å deloade på nytt? Hvis man f.eks. løfter 120kg knebøy i maks og så skal begynne med 70kg som starten på neste program vil det jo ikke være noen trening i dette ettersom muskelen allerede er blitt overbelastet og har forbedret seg til å takle vekten på 120kg vekten senere? Så, hva mener folk er best? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg tror ikke det vil være noe uvant å kjøre maks etter deloading, men jeg ville selv tatt dette før. Alt etter hvordan programmet er og hvor ofte man trener, så er det ikke umulig at man kanskje kunne klart 2.5kg mer ved å ta skikkelig hvile først. Men jeg ville som sagt tatt det før hvile/deloading. Det er iallefall slik jeg har gjort det Lenke til kommentar
Knife Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Når du stanglerer. Så makser du og tar en uke fri før du begynner på ditt nye program med din nye 1RM.. Lenke til kommentar
DMN Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Smak og behag? Du kjenner kroppen din best Lenke til kommentar
HValder Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Strengt tatt bør du, som nybegynnar, ikkje gjere det i det heile tatt, sjansen for å pådra seg ein skade fordi du legg på for mykje vekt er betydeleg. Beregn heller opplegga av 5 eller 10RM. Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Signerer det Hvalder skriver, har selv makset et par ganger i benkpress og det er like idiotisk hver gang! Lenke til kommentar
War Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Enig med de 2 over, maksing gjør man i styrkeløft-program med 1RM. For nygegynnere /volum/bodybuilding makser man skjelden. Programmet slutter for eks på 5x5 eller 3x(X) Maksing belaster også nervesystemet så man må ha el lenger deloading /evt hvile mellom 2 økter. Det er det RPE-modellen går it ifra, trene med tanke på 1RM. 6 – eksplosiv veldig lett, speedtrening 7 – eksplosivt og lett, minst 4-5 reps i reserve 8 – moderat tungt, 2-3 reps i reserve 9 – tungt, 1 rep i reserve 10 – maksløft Så legger man de notasjonene inn i styrkeprogrammet For eks slik. Uke 1 – RPE 7-8 Uke 2 – RPE 8-9 Uke 3 – RPE 8-9 Uke 4 – RPE 8-9 Uke 5 – RPE 8-9 Uke 6 – RPE 8-9 Uke 7 – RPE 8-9 Uke 8 – RPE 9-10 Kun eks, ikke tatt hensyn til rep ol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå