Gå til innhold

Windows 8 allerede neste år?

Anbefalte innlegg

Forøvrig enig i filsystem delen. Er det noe Windows Server sliter med så er det filsystemet. Det skalerer ikke opp til moderne server behov, men er det egentlig noe problem når en har OpenSolaris, FreeBSD, Netapp, Panasas, Isilion osv.?

Egentlig ikke. Holder med et Windows-domene der lagring/backup i bånn kjører på Solaris 10. Da har man ZFS og all den skaleringen man måtte trenge. Og Solaris-servere kan integreres i et AD.

I og med at jeg er lat så lurer jeg på om du har en lenke til et dokument som beskriver hvordan man kan integrere CIFS shares på solaris med AD rettigheter?

Kunne tenkt meg å satt opp en Solaris ZFS filserver, men enkel behandling av filrettigheter er et must. Nå som ZFS har deduplication (vet ikke helt om det er i Solaris enda) er det iallefall interessant.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en evt windows 8 kommer neste år må det f.eks. være med en ny GUI for tabletmaskiner á la iPad. Andre forbedringer bør være nytt filsystem, sandboxing og muligens også bedre tilrettelegging for netapps, á la chrome os. Kanskje også støtte for flere prosessorarkitekturer nå som stadig flere, med ARM i spissen, utfordrer intel og amd på ultraportabel-markedet. Hvis microsoft venter for lenge her vil linuxbaserte os overta dette segmentet, og jeg tror ikke MS vil la det skje uten kamp... men jeg heier på linux :)

Lenke til kommentar
I og med at jeg er lat så lurer jeg på om du har en lenke til et dokument som beskriver hvordan man kan integrere CIFS shares på solaris med AD rettigheter?

Kunne tenkt meg å satt opp en Solaris ZFS filserver, men enkel behandling av filrettigheter er et must. Nå som ZFS har deduplication (vet ikke helt om det er i Solaris enda) er det iallefall interessant.

I korte trekk går det på at du først må sette opp Kerberos på maskinen. Deretter må smb.conf konfigureres med security=ADS, med en hel del parametere. Så må serveren få en ticket igjennom Kerberos, før man bruker "net ads join" til å legge inn maskinen i AD. /etc/hosts må også settes opp, samt en del innstillinger i /etc/nsswitch.conf. Har ikke oppskriften her akkurat nå, men den ligger på noen config-filer jeg har hjemme. Dette er selvfølgelig ikke nok til at AD-brukere kan logge seg på selve Solaris-boksen, men alt med filrettigheter mot AD fungerer bra. ZFS i Solaris 10 har ikke deduplication enda, men det dukker nok opp til neste release.

Lenke til kommentar
Kult. Skal teste dette en gang jeg får tid. Har du testet med "dype" ACL og ikke bare 1 owner og en group med modes? (chown og chmod)

Sorry for OT.

Cmyrland: Enig i at win8 bør få et grensesnitt som er mer egnet for touch.

Har ikke gjort inngående testing, men jeg ser helt tydelig at bruker- og gruppeattributtene på Solaris-maskinen blir hentet fra AD. Så AD-integrasjonen fungerer.

Nå er det engang slik at ganske mange bedrifter nå holder på eller planlegger overgang til W7. De fleste store er i hvert fall i gang. Så det vil nok veie tungt hva de store bedriftene mener om et nytt Windows-OS allerede om et år. Det er tross alt ikke mange månedene siden W7 ble lansert.

Lenke til kommentar

jeezus... alle disse "win7 med sp1 = win8" er latterlig.

SP1 beta til Win7 er er ikke langt unna (allerede sluppet?) og det nye OS'et vil ha mye flere nye funksjoner enn en servicepack!

Jeg tipper vi vil se Win8 beta (evt prebuild) i Q3 2011.

Lenke til kommentar
Hvis en evt windows 8 kommer neste år må det f.eks. være med en ny GUI for tabletmaskiner á la iPad. Andre forbedringer bør være nytt filsystem, sandboxing og muligens også bedre tilrettelegging for netapps, á la chrome os. Kanskje også støtte for flere prosessorarkitekturer nå som stadig flere, med ARM i spissen, utfordrer intel og amd på ultraportabel-markedet. Hvis microsoft venter for lenge her vil linuxbaserte os overta dette segmentet, og jeg tror ikke MS vil la det skje uten kamp... men jeg heier på linux :)

Noen som husker Windows XP Tablet PC Edition?

Lenke til kommentar
jeezus... alle disse "win7 med sp1 = win8" er latterlig.

SP1 beta til Win7 er er ikke langt unna (allerede sluppet?) og det nye OS'et vil ha mye flere nye funksjoner enn en servicepack!

Jeg tipper vi vil se Win8 beta (evt prebuild) i Q3 2011.

Men man kan fint si at Win8 er Vista R3 :).

Lenke til kommentar

Det virker helt latterlig at det skal komme en ny Windows-versjon allerede neste år. Nå er de fleste bedriftene som kjører XP i dag i gang med overflytting til W7. Tviler på at de er så interesserte i å skifte allerede til neste år. Det har både med økonomi og arbeidsmengde å gjøre.

Lenke til kommentar
Noen som husker de demonstrasjonene med den kjernen på 20 MB som skulle komme i windows 7? Kanskje den kommer i windows 8, da får vi se skikkelig forandring, ikke bare litt tweaking og rebranding av Vista.

Nåja, W7 er mer enn bare "litt tweaking" av Vista. Installasjon av W7 samt Windows Server 2008 R2 går unna på 15-20 min. På laptop'en jeg har fått på den nye jobben kjører jeg Ubuntu med W7 i VirtualBox. Det fungerer ganske bra, vil jeg si. Det skal legges til at laptop'en jeg bruker er en ganske kraftig sak, men likevel...

Lenke til kommentar

O:M:A: du har misforstått totalt. Demoen du tenker på var ikke av noen kjerne, men et experimelt operativsystem. Det var aldri meningen at dette skulle inn i windows 7, men enkelte idioter (les: journalister) trodde det.

http://research.microsoft.com/en-us/projects/singularity/

http://en.wikipedia.org/wiki/Singularity_(operating_system)

Det er fortsatt under utikling, og RDK'en er fritt tilgjengelig.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Ok da har jeg missforstått. Men merkelig at noen mener at innstalasjonstiden har noe med kvaliteten av operativsystemet. Ikke for å starte en vista vs W7 diskusjon igjen, men jeg ser ikke den store forskjellen(har brukt vista i 2 år, og W7 siden RC), bare litt forbedringer her og der. Men jeg var ganske fornøyd med Vista også da.

Lenke til kommentar

Jeg, som ikke er noen særlig fan av Windows på generelt grunnlag og unngår å bruke det så langt det er mulig, merker bra forskjell på Vista og 7 i "de små tingene". 7 er betydelig raskere i responsen enn Vista. Har også merket at boottid er forbedret (en gang jeg kjedet meg startet og restartet jeg laptopen min (med en eller annen ubuntu-variant) mens jeg ventet på at Vistamaskina til dama skulle starte opp!). Ting virker også å ha blitt organisert bedre i W7 så alt faller litt mer naturlig og logisk, men jeg er fremdeles ikke fan. Og W7 -er- kun en Service Pack til Vista. Synes det er et hån mot kundene deres at MS tar betalt for oppgraderingen til W7.. Men det viser jo hvor mye makt de har når så mange folk villig betaler en drøy tusenlapp for å bli kvitt Vista...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...